Foto:EPA-EFE/ALEX HOFFORD

Jedan Benksijev rad doslovno je spasao zaposlene u muzeju Moko u Amsterdamu od otkaza.

Zaposleni u Moko muzeju u Amsterdamu okupili su se u julu oko Beksijevog rada da bi izrazili zahvalnost umetniku i osnivačima te ustanove zbog toga što su prodajom njegovog ulja na platnu njihova radna mesta sačuvana i nisu dobili otkaz u vreme pandemijske krize. Nekoliko meseci kasnije, anonimni kupac javio im je da će im pozamiti rad na „najmanje godinu dana“, da bi zadržali posetu.

Kim Logčiz-Prins, koja je sa suprugom Lajonelom osnovala muzej Moko u Amsterdamu, posvećen modernoj, savremenoj i uličnoj umetnosti, ispričala je novinarima da su se, nakon što su u julu prodali Benksijev rad „Majmunski otrov“ (Monkey Poison) za 1,66 miliona evra anonimnom kolekcionaru na aukciji u Njujorku, ona i zaposleni okupili pred slikom da se oproste od nje. Nekoliko meseci kasnije, dobila je mejl od tog kolekcionara sa ponudom da taj rad pozajmi muzeju „na najmanje godinu dana“.

„Bilo je to čudo“, rekla je Kim Logčiz-Prins britanskom „Gardijanu“.

I njen muzej sa oko 60 zaposlenih, kao i sve druge ustanove kulture u Holandiji morale su da zatvore vrata u martu sve do leta, a nakon što su ponovo otvoreni, moraju da se pridržavaju striktnih mera protiv širenja koronavirusa. Pre pandemijske krize, priča ona, Moko muzej posećivalo je samo ponedeljkom 2.000 ljudi, a sada dolazi 10 puta manje ljudi. Holandska vlada plaća zarade zaposlenima, ali su ustanove i dalje dužne da plaćaju poreze, iako uspevaju da zarade ili jako malo ili ništa, piše britanski dnevnik.

Koosnivačica muzeja kaže da nije imala nikakvu dilemu da čini pravu stvar kada se odlučila da proda Benksijev rad, uprkos tome što je u pitanju jedan od među ljubiteljima umetnosti omiljenih radova, iz serije u kojoj je klasična dela iz istorije umetnosti „doradio“ i promenio im kontekst.

 

„Proradili smo pre četiri i po godine, muzej je još nov i bilo nam je potrebno vremena da pronađemo savršeno osoblje, savršenu porodičnu ekipu. I sad je imamo. Osećaj da moramo nekoga da otpustimo bio je jako težak. I osećao se pritisak u timu. Imaju prijatelje koji rade u hotelima ili drugim muzejima koji su otpušteni, osećao se strah i hteli smo da to predupredimo – ispričala je Kim Logčiz-Prins, dodajući da ona ne voli da prodaje radove, ali da zaposleni cene porez koji su ona i njen suprug povukli.

Beksi je „Majmunski otrov“ naslikao 2004. godine i na njemu je jedan od njegovih uobičajenih likova, šimpanza urađena sprejom preko idilične pastoralne slike majstora iz 19. veka i smeštene u ram boje zlata. Muzej Moko otkupio ju je pre nekoliko godina.