Izložba "Art brut. Radovi iz kolekcije Infeld" u Salonu Oto Bihalji-Merin Muzeja naivne i marginalne umetnosti u Beogradu trajaće još samo nekoliko dana, do 13. januara, a pred publikom su radovi istorijski važnih bečkih umetnika poput akcioniste Otoa Mila, oni vodećih predstavnika apstrakcije poput Arnulfa Rajnera, kao i art brut umetnika posleratne Evrope.
Nakon postavke u Salonu Oto Bihalji-Merin Muzeja naivne i marginalne umetnosti, za čiju je posetu neophodno prijavljivanje putem e-maila [email protected], ista izložba će od 18. januara biti otvorena u celini u Muzeju naivne i marginalne umetnosti u Jagodini.
U postavci se nalaze radovi iz druge polovine 20. veka. Autori su međunarodno poznati velikani poput Skotija Vilsona, Ilije Bosilja i Fridriha Šreder-Zonenšterna, tu su dela umetnika iz Guginga kod Beča – Osvalda Čirtnera, Augusta Vale, Johana Hauzera, Hajnriha Rajzenbauera, Frica Kolera, kao i art kulturel radovi velikih austrijskih slikara kao što su Arnulf Rajner i Peter Pongrac.
Početak Kolekcije „Infeld“, koja je danas jedna od najvećih umetničkih zbirki u Austriji, činila je Bečka škola fantastičnog realizma bliskog nadrealizmu. Nakon izložbe 1965. godine, uspešan privrednik Peter Infeld je osetio potrebu da skuplja slike i lično upoznaje njihove tvorce.
– Kud god da krene taj slikar, ja ću ga slediti – poručivao je Infeld.
Lično upoznavanje sa slikarima Bečke fantastike dovelo je do višedecenijskog prijateljstva sa Ernstom Fuksom, Antonom Lemdenom, Arikom Bauerom, Volfgangom Huterom i Rudolfom Hauznerom.
Peter Infeld nije sakupljao samo slikare Bečke fantastike, već je stalno otkrivao nove umetnike i umetnice i uspeo da formira zbirku širokog spektra. Pored Bečke škole fantastičnog realizma, težišta kolekcije su bili naivna umetnost, pop-art, slike za budističke meditacije sa Tibeta i art brut.
Izuzetak nisu ni dela art brut umetnika iz Guginga, u blizini Beča, sa kojima porodicu Infeld povezuje višedecenijsko prijateljstvo. „Veliku staru damu Infeld nije mogao da odvrati ni veliki fizički napor stalnih odlazaka u Guging radi selekcije dela tamošnjih umetnika, koja su bila određena blizinom svojih stvaralaca“, priseća se prof. Johan Fajlaher, dugogodišnji direktor Art brut centra Guging. Za njega ova „dela nisu samo slike stvorene bilo kada i bilo gde, nego su svedoci jednog ličnog odnosa porodice Infeld sa umetnicima“. Ovaj odnos se može iščitati i iz brojnih dela što Kolekciju „Infeld“ čini jedinstvenom.
Jedan od najslavnijih austrijskih umetnika Arnulfa Rajnera s tri rada prisutan je na izložbi. Nastala su u okviru poseta Gugingu, koje su počele sredinom šezdesetih godina 20. veka, i zauzimaju posebno mesto. Na njima je umetnik uspostavio neposredan kontakt sa Arnoldom Šmitom i Johanom Hauzerom, slikajući 1994. preko njihovih dela.
Bonus video: Izložba Lavirint devedesetih