Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

"Pepeo" mi je u srcu i volim da ga igram iz mnogo razloga, rekla je danas indijska igračica Šantala Šivalingapa o predstavi Kompanije 111 iz Tuluza koja će sutra uveče biti odigrana na sceni Ateljea 212 u okviru 17. Beogradskog festivala igre. Komad koji će moći da vidi beogradska publika su, pored nje, predstavili i koreograf Orelin Bori, Katrin Fondi iz Francuskog instituta i Aja Jung, direktorka BFI.

– Šantala Šivalingapa možda je jedna od najčuvenijih igračica na planeti. Pripada onoj vrsti retkih igračica jer se bavi stilom koji izumire, kučipudijem, ali kada tom stilu dodate jedan savremeni okvir kao što se desilo u sinergiji nje i poznatog francuskog koreografa Orelina Borija, onda se dobija nešto što ćemo videti sutra na sceni Ateljea 212. Šantala igra u pepelu – rekla je Aja Jung.

Šantala Šivalingapa doputovala je u Beograd iz Indije, a jutro nakon izvođenja putuje nazad.

– Želim da se zahvalim našoj gošći kojoj su sve turneje planirane za ovaj period u Evropi otkazane, ali nije odustala od Beograda. Došla je pravo iz Indije u Beograd posle sedam meseci nenastupanja. Došla je samo da bi odigrala beogradsku predstavu i susrela se sa onih 150 srećnika u publici, s obzirom na to da je zbog distance dozvoljeno toliko ljudi u sali Ateljea 212. „Pepeo“ će moći da se prati uživo preko društvenih mreža BFI – rekla je Aja Jung.

Šantala Šivalingapa i Aja Jung Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Indijska igračica nije krila zadovoljstvo što je uspela da stigne u Beograd i što može da, kako je rekla, vidi bar oči publici, aludirajući na ukupnu situaciju sa koronavirusom i maskama.

– Osećam se kao kornjača koja je posle dugo vremena izvukla glavu. Došla sam u Evropu, ovo će biti prva predstava posle ovih sedam meseci i jako sam uzbuđena zbog toga. Srećna sam ovde i drago mi je što mogu da upoznam divnu publiku. Jako je važno to što radite sa Festivalom igre, ne samo zbog nas umetnika, nego uopšte zbog publike i zbog umetnosti. Predstava „Pepeo“ mi je u srcu i volim da je igram iz mnogo razloga. Volim igru i igram od najranijeg detinjstva. Moja majka bila je igračica i ja igram ceo svoj život. Moj stil zove se kučipudi, iz južne Indije, i proizilazi iz tradicije pripovedanja, iz mitologije. To je jedna izrazito zvukovna igra koja otkriva nevidljive dimenzije. Mi jesmo fizička bića, ali veliki deo nas nije samo fizički, nego ga čini i ono što osećamo, čini ga duhovnost, a igra, muzika, umetnost su veoma snažni načini da se dosegnu takva iskustva. Duhovno donosi i tu drugu dimenziju, postoje dve dimenzije i veoma je važno kada se takva iskustva prožmu – kaže Šantala Šivalingapa.

Šantala Šivalingapa Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

„Pepeo“, koji još nije odigran u Indiji, postepeno je uobličavan, navodi ona.

– Kada sam počela da sarađujem sa Orelinom upoznavali smo se i godinama smo razgovarali o knjigama, o umetnosti, o životu, o nauci, o slikama… I ovaj komad je postepeno dobijao svoje okvire. Ovo je bio prvi put da sam mogla da spojim sve te različite elemente, te dve strane. On govori o Šivi, bogu iz hindu religije. On je bog igre, igre u smislu kreacije, ali predstavlja i drugu stranu, kao bog destrukcije, zla. Otelovljuje i život i smrt u isto vreme. Takav je životni ciklus, nešto mora da umre da bi nešto drugo moglo da se rodi. Životni ciklus je uvek kretanje, sve kontradiktornosti se spajaju u igri, a Šiva sve povezuje. U igri se spajaju te stvari fundamentalne u različitim kulturama, kao što su život i smrt, svetlo i mrak… Ova predstava je i jedno meditativno iskustvo. Za mene je kao hodanje po konopcu, putovanje na kojem se sve može dogoditi, koje predstavlja život – ispričala je igračica.

Koreograf Orelin Bori, koga je, kako je rekla Aja Jung, pre 17 godina u Beograd doveo upravo Jovan Ćirilov, na konferenciju za štampu u Nacionalnoj fondaciji za igru stigao je pravo sa aerodroma. Za rad na komadu „Pepeo“, koji je više puta danas nazvan spektaklom, rekao je da to je „bila divna avantura za oboje, ali i za našeg muzičara“.

Pravo sa aerodroma: Orelin Bori sa Šantalom Šivalingape i Ajom Jung Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

– Kada počinjete projekat, uvek se suočavate sa nepoznatim. Kroz čin stvaranja tražite put do kreacije. I to je možda i najprecizniji opis. Počeo sam sa tim svojim saradnjama jako rano i to su bili divni susreti. Sa Šantalom je to bio takođe jedan divan susret, poseban. Video sam je devedesetih u jednoj predstavi kada je imala 17 godina. Ne sećam se predstave, ali se dobro sećam njene igre. Igra je prostor u kom ne treba mnogo objašnjavati šta gledate ili vidite, igra stvara snažan osećaj. U njemu je sve: igra je pozorište, to je antička forma i hiljade pokreta i gestova sakupljano je tokom hiljada godina. To je sada pred nama kao neka vrsta poklona. Šantala ima tovar sveg tog znanja, ali i pored njega ulazi u nepoznato. Ovaj komad radili smo bez unapred zadatih rešenja, koreografije, bez strogog koncepta, a opet, u njemu nema improvizacije, on je veoma precizan u formi, u muzici. Šantala je obuhvatila sve elemente. Nismo morali ni da razgovaramo, a došli smo do predstave. Verovali smo u naš proces, znali smo kuda idemo, šta nam je zadatak. Ovaj komad blizak je teatru, prostoru. Igra govori o prostoru i dešava se u prostoru i prostor igra sa njim. Ona na sceni nije sama, to je duet sa prostorom – kazao je Bori.

Orelin Bori Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Koreograf je istakao da mu je veoma drago što se vratio u Beograd.

– Beograd mi je veoma važan u karijeri, jer se svaki put kada dođem dogodi nešto važno – rekao je Bori, podsećajući se svojih dolazaka na Bitef, poznanstva sa Jovanom Ćirilovim, Mladenom Materićem i Miroslavom Mandićem.

Koliko je značajan nastup Šantale Šivalingape na Beogradskom festivalu igre Aja Jung ilustrovala je podatkom da su sve ulaznice rasprodate još u januaru, dodajući i da ju je sa Kipra na kućni telefon pozvala jedna žena pitajući da li će „Pepeo“ sigurno biti izveden, jer bi samo zbog toga došla u Beograd.

Direktorka BFI navela je i da predstava nije mogla biti preseljena u veći prostor poput „Madlenijanuma“ jer komad zahteva da pepeo na sceni bude ispod ravni pogleda, da bi publika imala pravi doživljaj.

Govoreći o otkazivanju nastupa izraelske kompanije Izabel Pinto, koji je trebalo da bude održan 7. novembra u Beogradskom dramskom pozorištu, Aja Jung navela je da je to moralo da bude urađeno zbog bolesti jednog od izvođača. „I scenografija je stigla iz Izraela u Beograd, a ta predstava biće izvedena čim se za to ukaže prilika“, dodala je ona.

– Kompanija Silvije Gribaudi dolazi preko Frankfurta u Beograd. Njihovim nastupom u Madlenijanumu 9. novembra biće završen ovaj novembarski deo festivala – navela je Aja Jung dodajući da će se deo produkcije 17. izdanja festivala protezati sve do maja 2021. godine i da, bez obzira na sve probleme sa organizacijom zbog trenutne situacije, „svakako neće odustajati od naslova i pomeraće predstave sve dok sve one ne budu izvedene pred domaćom publikom“.

Katrin Fondi Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Podršku Beogradskom festivalu igre danas dala je i Katrin Fondi iz Francuskog instituta, podsećajući da je za ambasadu Francuske, kao jednog od partnera BFI, to jedan od najvažnijih festivala u regionu, ali i na međunarodnom planu i da znaju koliko ga je teško organizovati. Katrin Fondi navela je da Francuski institut ohrabruje organizatore festivala da nastave jer su, kako je rekla, dešavanja tih predstava važne i za umetnike, da budu na sceni, a i kao dijalog dve zemlje.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar