Isidora Žebeljan. Foto: Željko Jovanović

Imala sam zaista veliko zadovoljstvo da radim sa Isidorom Žebeljan i da shvatim pravu suštinu njene ideje, kaže za Nova.rs sopran Aneta Ilić, uoči svetske premijere dela nedavno preminule kompozitorke "Molitva" na BEMUS-u.

Pretposlednji koncert u okviru ovogodišnjeg BEMUS-a, zakazan za večeras (20) u Kolarčevoj zadužbini, publici nudi jedinstvenu šansu da prvi put u našoj zemlji čuje Isidorinu „Molitvu“.

Ovo delo u izvođenju soprana, profesorke na Katedri solo pevanje na FMU i dugogodišnje Isidorine prijateljice i saradnice Anete Ilić publika je trebalo da čuje na svečanom otvaranju BEMUS-a, na koncertu argentinske pijanistkinje Marte Argerič, ali s obzirom da je slavna umetnica otkazala nastup, na savet lekara, organizatori su tragali  za novim datumom. I na kraju je pronađeno rešenje – na ranije najavljenom nastupu Simfonijskog orkestra RTS-a pod dirigentskom palicom Bojana Suđića, sa solistkinjom na klaviru Jasminkom Stančul, biće premijerno predstavljena Isidorina „Molitva – Isceli, Isuse rane moje“.

Aneta Ilić Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

– „Molitva“ nije poslednje delo koje je Isidora napisala, ali ono će u sredu 11. novembra doživeti svoju svetsku premijeru u verziji sa orkestrom i sa klavirom. Imala sam zaista veliko zadovoljstvo, kao i u pripremi svih Isidorinih dela koje sam pevala tokom karijere, da radim sa autorkom i da shvatim pravu suštinu njene ideje. Shvativši tu suštinu, u poziciji sam da ovaplotim na najbolji način tu poruku koju svaki kompozitor želi da prenese auditorijumu. Dakle, publika će čuti „Molitvu“, koja je u verziji za orkestar i sopran, po prvi put, u izvođenju Simfonijskog orkestra RTS-a, pod dirigentskom palicom Bojana Suđića. Ovo je nova verzija koju je Isidora posvetila sopranu i orkestru, i koja nikada do sada nije bila izvedena – precizira Aneta Ilić.

Ona je sa Isidorom Žebeljan sarađivala od studentskih dana, zbog čega priznaje za naš sajt da je „ekstremno uzbuđena“ pred nastup na Kolarcu.

– Veoma sam vezana za tekst ove kompozicije, jer je to zaista prava molitva. Stihovi posebno dobijaju na značaju u ovom trenutku, posle Isidorine smrti. Neobično mi je važno da se čuje to delo i poruka koju ono nosi. Istovremeno mi je i jako teško što ga izvodimo posle njene smrti. To je duhovni tekst iz „Akatista“ – „Isceli, Isuse rane moje“, a poruka je jasna… Ovo delo je samo još jedno u nizu dokaza koliko je nenadoknadiv gubitak takvog stvaraoca za našu muziku i kulturu uopšte, jer je umetnica takvih kvaliteta prerano otišla, a imala je još mnogo toga da kaže – ističe Ilićeva podsećajući da je Isidora Žebeljan najpriznatiji stvaralac u Evropi i svetu koji potiče sa ovih prostora.

Naša sagovornica, čiji je glas Isidora svojevremeno uporedila sa „najdivnijim i najnežnijim ženskim lirskim glasom, glasom njene majke„, osvrućući se na plodonosnu saradnju sa Isidorom Žebeljan izdvaja dva trenutka kojih se najradije seća.

– Najpre je to njen autorski koncert na Kolarcu, koji je bio realizovan u saradnji sa Brodski kvartetom. Taj autorski koncert iz 2011. godine na kome sam izvela Isidorina vokalna dela je bio nešto što bih izdvojila kao najznačajnije, kao i trenutak izvođenja upravo ove „Molitve“ za ženski glas i klavir u Jerusalimu. To je zaista bio specijalan trenutak – priseća se Aneta Ilić i dodaje:

– Stvarno sam srećna što će ovo delo ugledati svetlost dana na koncertu 11. novembra. Iako je to je trebalo da to bude na otvaranju BEMUS-a, na kraju će to biti praktično zatvaranje… Ali, u ovim nenormalnim uslovima u kojima živimo srećna sam što će se to uopšte desiti i što će publika čuti „Molitvu“ – zaključuje Aneta Ilić.

Osim Isidorinog dela na repertoaru koncerta su povodom 250 godina od rođenja Betovena njegova dela „Koncert za klavir br. 3 u C molu“ i „Simfonija br. 7 u A duru“. Njih će na klaviru izvesti Jasminka Stančul koja je na početku profesionalne karijere osvojila Prvu nagradu na Međunarodnom takmičenju „Betoven“ u Beču.

 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare