„Honorari umetnika opterećeni velikim porezima“

Kultura 07. avg. 202123:13
Podeli:
Lidija Jovanović. Foto: N1

Problem je što veliki broj umetnika nema status samostalnih. To otežava njihovo angažovanje, a oni koji nisu u prilici da održavaju troškove svojih agencija, ostaju i bez pomoći i bez angažmana, kaže za Nova.rs predsednica Upravnog odbora Udruženja likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Srbije (ULUPUDS).

– I dalje se iz meseca u mesec borimo za opstanak Galerije Singidunum. Pokrenuli smo dijalog na raznim pozicijama, ali teško je da jedan prostor ovakvog značaja kakav je Galerija Singidunum, koja bira postavke bez komercijalnih ustupaka, može dugoročno da opstaje bez strateškog fondiranja i finansijske pomoći. Trenutno je povodom 40. rođendana Singidunuma u galeriji postavka, čija je tendencija da napravi retrospektivu svoje izlagačke delatnosti u protekle četiri decenije – kaže Lidija Jovanović.

Napominje da nije bilo jednostavno organizovati ovu izložbu jer je broj autora koji su prošli kroz Singidunum impozantan:

– Napravljen je odabir od 83 umetnika koji reprezentuju razne oblasti primenjene umetnosti koje su bile zastupljene tokom svih ovih godina. Ovo je ujedno i svojevrstan vremeplov kroz istoriju savremene primenjene umetnosti jer je opus imena zaista šarenolik od oblasti delovanja do starosnog preseka.

U razgovoru za naš portal, u oktobru prošle godine, Jovanović je istakla da ULUPUDS u Beogradu nema gde da izlaže jer je suma od 2.000 evra za zakup Singidunuma veoma visoka za njih. Ukazala je da se kirije gomilaju a da oni imaju problem da to pokriju jer nisu dotirani od grada, dodajući da se ULUPUDS obratio gradskim ocima da im izađu u susret i nađu odgovarajući prostor jer će, u suprotnom imati problem da dugoročno opstanu prostoru u kojem obitavaju već 40 godina.

Foto: Promo

A da li se išta promenilo nabolje, odgovara:

– Nažalost, nije. Protekla godina je bila zaista izazovna na svim frontovima. Pored naših redovnih problema o kojima neprestano pričamo, a naš glas se slabo čuje, ova godina nam je donela i neke sasvim nove izazove. Mnogi su se umetnici susreli sa borbom za egzistenciju što je dodatno pojačalo pritisak na Udruženje. Ono što je donekle olakšalo situaciju je svakako pomoć koju su samostalni umetnici dobili u dva navrata, ali problem je veliki broj umetnika koji nisu u statusu samostalnih, čiji su honorari opterećeni velikim porezima. To otežava njihovo angažovanje u ovim vremenima pa mnogi, koji nisu u prilici da održavaju troškove posedovanja agencija iz meseca iz mesec, u ovakvim okolnostima su ostali i bez pomoći i bez angažmana.

Većina članova ULUPUDS-a dolazi baš iz obrazovnog sistema Fakulteta primenjnih umetnosti i na način na koji su formirani odseci na fakultetu nastajale su naše sekcije. Kada se susretnemo u Udruženju sa frustracijama vezanim za nedostatak prostora nama to nije ništa novo jer je ta borba za prostor obeležila naše školovanje tokom studija.

– Ne treba zaboraviti da se nastava FPU odvija na četiri lokacije, a za mnoge odseke to znači u jednom danu seljenje sa Zvezdare na barem još dva mesta u toku jednog dana. Pri tom su sve zgrade koje fakultet koristi mane-više privremeni ili montažni objekti. Uz sve ovo nemoguća je saradnja sa drugim fakultetima, a pogotovo ono što bi od vitalnog značaja bilo za studente kostimografije i scenografije – saradnja sa FDU. Ti projekti koje bi studenti zajedno stvarali kao timovi tokom studiranja bili bi od vitalnog značaja i za jedne i za druge. Ovako se desi da prođete pet godina studiranja kao kostimograf ili scenograf tako što sami sebi zadajete rediteljske zadatke, a opet na FDU odseci vezani za film nemaju dodira sa procesom rada svojih kolega na Fakultetu primenjenih umetnosti. Sem prostora za studiranje što je osnovni problem FPU bi trebalo da obavezno ima i svoj izlagački prostor, a to je tek tema koju niko skoro neće ni započinjati – istakla je Lidija Jovanović.

Naša sagoovrnica je sarađivala na snimanju četvrte sezone čuvene američke serije „The Outpost“, koja je nedvano počela da se emituje.

– Saradnja s ekipom ove serije je zapravo proizašla kao prirodan nastavak višegodišnje saradnje sa kostamografkinjom Ivanom Vasić English. Sarađivale smo na brojnim projektima i to je uvek bilo na obostrano zadovoljstvo. Tako je bilo i kada me je pozvala u vezi sa dizajnom obuće za seriju „The Outpost“. Već treća sezona se u najvećem delu snimala kod nas, a četvrta je potpuno realizovana u Srbiji pa je bilo logično da im je bila potrebna lokalna logistika – rekla je Jovanović.

Komentari

Vaš komentar