Vik Armstrong
Kaskader Vik Armstrong na snimanju filma "Ostavljeni". Foto: Image Capital Pictures / Film Stills / Profimedia

Malo poznatu priču o grupi britanskih kaskadera koja je učestvovala u nekim od najvećih holivudskih blokbastera tokom sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka, osvetliće novi dokumentarni film. Dokumentarac naslovljen "Holivudski buldozi: Uspon i padovi velikih britanskih kaskadera" (Hollywood Bulldogs: The Rise and Falls of the Great British Stuntman) režirao je Džon Spira.

U filmu, čiji je narator britanski glumac Rej Vinston, kaskaderi vode gledaoce iza zavesa nekih od najopasnijih scena ikada na velikom platnu, poput „Džejmsa Bonda“, „Supermena“, „Indijane Džonsa“, „Fleša Gordona“, „Ramba“, „Zvezdanih staza“, „Osmog putnika“…

U filmu o svojim burnim životima svedoče nekada najtraženiji britanski kaskaderi, poput Vika Armstronga ili Rokija Tejlora, koji su „primali metke“ umesto Šona Konerija i Rodžera Mura u serijalu o agentu 007. Tu su i sećanja Grega Pauela, Pola Vestona, Džima Daudala, Daga Robinsona i Ričarda Hamata, kao i pokojnog Frenka Hensona.

Armstrong je radio kao kaskader u gotovo 130 filmova. Čak je ušao u Ginisovu knjigu rekorda kao kaskader sa najviše ostvarenja iza sebe. Počeo je još 1966. godine u opasnoj sceni jahanja konja umesto Gregorija Peka u filmu „Arabeska“, a nizali su se naslovi „Samo dva put se živi“, „U tajnoj službi njenog visočanstva“, „Živi i pusti druge da umru“, „Supermen“, „Indijana Džons“… Kasnije je uznapredovao, pa je postao koordinator kaskaderima na setovima, a čak se oprobao i kao režiser.

Vik Armstrong
Kaskader Vik Armstrong sa Nikolasom Kejdžom na snimanju svog filma „Ostavljeni“ Foto: Image Capital Pictures / Film Stills / Profimedia

Iza Vestona su naslovi, poput „Špijun koji me je voleo“, „Američki vukodlak u Londonu“, „Samo za tvoje oči“, „Zvezdane staze“…

A do poslova su došli, kako se prisećaju, zahvaljujući tome što su tih godina, tokom sedme decenije 20. veka holivudski studiji preselili snimanje filmova u Evropu, naročito Veliku Britaniju zbog manjih taksi i rashoda. Tako su obični ljudi dobili priliku da postanu „neznani junaci“ i da za to budu i plaćeni.

„Volim da se bavim ljudima koji su na periferiji pop kulture. Volim i da pričam neispričane priče i podignem zavesu kako bi publika upoznala one u koje nisu uperena svetla reflektora“, reči su reditelja Spire.

A ko su ti holivudski budlozi? Danas je to skupina matoraca. Međutim, ti matorci imaju sjajne priče da ispričaju.

„To su ljudi koji su primali udarce, padali, uništavali vozila umesto najvećih bioskopskih zvezda tokom šezdesetih, sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka. I razgovor sa ovim ljudima bilo je jedno od najvećih zadovoljstava u mome životu“, reči su reditelja, preneo je BBC.

Dokumentarac „Hollywood Bulldogs“ premijerno će biti prikazan na jesen, a pred kamerama se pojavljuje živopisna i raznolika ekipa. Izbacivači, nekadašnji vojnici, pa čak i kriminalci bili su spremni na sve opasnosti koje taj posao nosi. Tako su utrli put za profesiju kaskadera, koja je poslednjih tridesetak godina postala unosan biznis.

Opasnost, ali i uzbuđenje – to je prvo što bi svakom od ovih legendarnih kaskadera palo na pamet kada ih bilo ko upita kakav je to posao.

– Kada sam prvi put došao na set, nisam znao ništa. Ali, kad sam shvatio, onda bih svakom ko ima bilo koju vrstu straha poručio: „Pozovi mene“ – reči su Armstronga.

Ovaj britanski kaskader, kao i njegove kolege nisu se plašili da u poslednjih 60 godina na bioskopskom platnu gore, skaču sa litica, vise u vazduhu, primaju najstrašnije udarce…

Prisećaju se u dokumentarnom filmu da, kada su počinjali, posao kaskadera na filmu, danas sasvim uobičajen, praktično nije postojao:

– Mi smo bili taksisti, izbacivači iz klubova, dvorana, diskoteki… Drugi su radili i kao barmeni, što ih nikako nije kvalifikovalo za opasnost koja ih čeka na filmskom setu. Ja sam radio u fabrici u severnom Londonu – kazuje Frenk Henson, koji je došao do posla kaskadera tako što se kladio sa prijateljem da pesničenjem može da nađe izlaz iz bara!

Drugi kolega se, pak, priseća, kako je u to vreme čuo da je za jedan film bio hitno potreban neko ko će voziti zapaljen auto, i sebi je rekao: „Što da ne“.

Neki od njih, kako priznaju „holivudski buldozi“ u dokumentarnom filmu, zapravo nisu ni znali šta to tačno znači, pitajući se kakva je to reč kaskader…

– Kada sam došao iz vojske, tražio sam bilo kakav posao. I na svakom razgovoru za posao, upitali bi me u čemu sam najbolji. Moj odgovor je uvek bio da sam najveštiji sa lakim mitraljezima. „Pa takav kadar nam baš i ne treba“, poručili bi mi – još jedno je sećanje iz dokumentarca.

Nekad bi ih angažovali i zato što su ličili na, primera radi, Harisona Forda, poput Armstronga, ali uz uslov da obave „prljavi posao“ umesto glumca u „Indijani Džons“ ili zato što su bili „pljunuti“ Džon Vejn ili Kristofer Riv.

Gotovo svi kaskaderi koju se pojavljuju u ovom dokumentarcu izigravali su, bar u jednom trenutku, Džejmsa Bonda.

– Agent 007 je „Sveti gral“ za svakog kaskadera – govore svi.

I uprkos svim opasnostima koje su vrebale, nikada nisu pomišljali da odustanu. Zbog toga su, kako svedoče, najviše patile njihove porodice. Ne samo da nisu viđali svoju decu, već bi se sa setovima diljem sveta vraćali izubijani, polomljeni, sa opekotinama jer od „vatre se ne može pobeći“, kažu. Svako od njih doživeo je nekoliko puta, kako navode, „pomračenje uma“ zbog povreda. Neki od njih su tako teško bili povređivani da su na kraju morali da odustanu od posla.

Danas se filmska industrija, složni su svi, umnogome promenila. Tim poslom se sada bave profesionalci, a ne živopisne ličnosti, poput njih. I novac je daleko veći!

Iako bi se ponekad zapitali zašto sve to rade, nikada nisu zažalili i danas sa setom zaključuju kako bi svoje živote opet ugrozili samo da ponovo, umesto Harisona Forda ili Šona Konerija, „prime metak“!

 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar