Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Festivala autorskog filma će biti, to je najvažnije, a svi posetioci će biti bezbedni u bioskopskim salama, rekao je danas reditelj Srdan Golubović, predsednik Saveta FAF-a, predstavljajući manifestaciju zakazanu od 27. novembra do 4. decembra u Beogradu.

Festival, na kom će biti prikazano više od 50 filmova u šest programskih celina, biće otvoren filmom „Zlo ne postoji“ indijskog reditelja Mohamada Rasulofa, dobitnika Zlatnog medveda na ovogodišnjem Berlinalu. Ovo ostvarenje biće prikazano van konkurencije, zajedno sa još 11 filmova, među kojima su nova ostvarenja Andreja Končalovskog, Ejbela Ferare, Gaspara Noe, Mihaela Franka, Šarunasa Bartasa, Nore Martirosijan…

U takmičarskom programu je 10 ostvarenja, među kojima je i „Dau, degeneracija“ Ilje Kržanovskog, koji traje celih 335 minuta.

– Jako je važno što će festivala biti. Naravno, pre svega je važna bezbednost i svaki dan ćemo apelovati na publiku da se poštuju sve mere da bi svi bili sigurni. Donete su nove mere Vlade Srbije i imali smo dan, dva da donesemo konačnu odluku o tome da li će festival biti održan. Strašno je važno da festivala bude i u fizičkom obliku, biće ga i onlajn, ali ceo takmičarski program biće uživo. To je važno jer je to odbrana ideje bioskopa i umetnosti, svega onoga za šta se ovaj festival bori već 26 godina i ne samo festival, nego i svi mi koji se bavimo ovim poslom i smatramo da je bioskop mesto gde se filmovi najlepše i najbolje gledaju. Smatramo da možemo da stvorimo sve uslove da to bude bezbedno – rekao je Golubović.

Srđan Vučinić, Srdan Golubović i Stwfan Ivanović Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Rešenost da festivala bude pokazali su, govoreći danas na pres konferenciji u Kombank dvorani i umetnički direktor FAF-a Srđan Vučinić, selektori programa „Hrabri Balkan“ Stefan Ivančić i Maša Seničić, kao i direktor 26. FAF-a Igor Stanković iz kompanije Megakom film. Stanković je istakao da će festival biti „najbezbednije mesto u kom će publika moći da uživa uz brojne kvalitetne filmove kakve samo ovaj festival prikazuje“.

Igor Stanković Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Nove mere koje su stupile na snagu od danas sve su nas zatekle, ali su i očekivane. Naša nedoumica je bila do poslednjeg trenutka u kom obliku ćemo organizovati festival, ali nismo nijednog trenutka bili u nedoumici da li će se on desiti i fizički. Svi filmovi iz takmičarskog programa biće prikazani u bioskopskim salama. Što se tiče bezbednosti, velika sala Kombank dvorane biće ceo dan na raspolaganju, kao i sala šest, i trudićemo se da ispoštujemo ne samo razmak, jer je kapacitet velike sale 1.400 mesta a dozvoljeno je 500, a trudićemo se da se svi, a naročito posetioce osećaju bezbedno. Potrudićemo se da zaista niko ne uđe bez maske i merenja temperature i sve, apsolutno sve, mere bezbednosti. Druge dvorane su jednako spremne da nas dočekaju takođe primenjuju mere, a još će ih i pojačati, jer očekujemo značajnu posetu na festivalu. Zbog predviđenog zatvaranja bioskopa do 21 sat, poslednje projekcije će počinjati od 18.30, odnosno u 19 sati, u zavisnosti od dužine filma – rekao je Stanković, dodajući da će kompletna satnica od sutra moći da se vidi na festivalskom sajtu.

Pored Kombank dvorane, filmovi FAF-a će biti prikazivani i u Domu omladine Beograda, Dvorani Kulturnog centra Beograda, Jugoslovenskoj kinoteci i Muzeju Kinoteke, bioskopu „Fontana“, Centru za kulturu „Vlada Divljan“, Domu kulture Studentski grad i u Art bioskopu Kolarčeve zadužbine. Cene ulaznica biće kao i prošle godine, a pored toga, veći deo programa, izuzev filmova iz takmičarske selekcije, biće prikazan i onlajn, na platformi „MojOff“, gde će, kako je rekao Stanković, neki od filmova moći da se vide već od prvof dana festivala, a pripremljeni su i prateći programi poput malih ciklusa ostvarenja Ejbela Ferare ili kompletan opus Vong Kar Vaja.

Posveta Vojislavu Vučiniću

Golubović je 26. izdanje festivala sa prvim FAF-om, pre više od četvrt veka.

– Ovaj festival koji se dešava u ovako čudnim, gotovo nemogućim uslovima možda najviše podseća na prvo izdanje festivala 1994. godine, kada je u vreme potpune izolacije i odbačenosti ove naše sredine i Beograda nastao prvi festival koji je osmislio, napravio i sproveo osnivač festivala i njegov dugogodišnji direktor Vojislav Vučinić. Ova godina takođe za nas nosi nešto novo, nažalost i prva bez Vojisava Vučinića. On je preminuo u decembru prošle godine, i svaki FAF od ove godine pa nadalje će imati važnu posvetu njemu. Ovaj prvi festival bez Voje ima veze sa tim prvim festivalom, on se održava uprkos svemu, uprkos okolnostima koji mu ne idu u prilog, pokušali smo da probudimo duh festivala i omogućimo uslove da se on dogodi. Te 1994. je Vojislav Vučinić sa Slobodanom Novakovićem i svojim saradnicima prepoznao da ovaj grad, kao neki posrnuli džin, ima potrebu i radoznalost za nečim što je novo, hrabro, inventivno, originalno i provokativno. I mi i danas, kao i svih ovih godina, duh tog fesivala negujemo – kazao je  Golubović.

– Kao neku vrsta posvete Vojislavu Vučiniću imamo ove godine na zatvaranju film Vonga Kar Vaja “In The Mood For Love”, remasterizovana verzija, verzija kultnog filma koja je ove godine bila u programu Kanskog festivala, verzija na čijoj izradi je reditelj radio i posebno je značajno to što je ona nastala povodom 20 godina od izlaska filma. A Vong Kar Vaj je jedan od autora kojeg je našoj publici doneo i predstavio Vojislav Vučinić, na prvom FAF-u je prikazan njegov film „Čanking ekspres“ – navodi predsednik Saveta FAF-a.

U znaku Vlatka Gilića

Druga važna posveta ove godine je vezana za rad filmskog reditelja Vlatka Gilića, dodaje on.

– Videli ste već plakat inspirisan delom Vlatka Gilića i njegovim filmom „Kičma“. Ceo ovaj festival biće posvećen delu Vlatka Gilića, jednog od najznačajnijih autora jugoslovenskog filma i, po mom mišljenju, jednom od najznačajnijih dokumentarista na svetu. U okviru festivala ćemo, pored njegova dva dugometražna igrana filma, „Kičma“ (1975) i „Dani od snova“ (1980), prikazati i 11 njegovih kratkih filmova, od „Male svetlosti“ (1966) do njegovog poslednjeg filma iz 1980. godine – najavio je Golubović.

Foto: Promo/FAF

– Verovatno ne postoji nijedan film u jugoslovenskoj kinematografiji aktuelniji u ovom trenutku od njegove „Kičme“. Taj njegov film od pre 45 godina predviđa jednu vrstu savremene apokalipse koja se nama danas dešava. Ne samo u okviru jugoslovenske, nego i svetske kinematografije teško da postoji neki film koji tako vizionarski hrabro predviđa budućnost. Oba Gilićeva dugometažna filma su prikazana u programu Kanskog festivala, “Kičma” i u takmičarskom programu. A Gilić je, nažalost, nedovoljno poznat autor i o njemu se začudo malo ovde govorilo, na neki način je skrajnut, a tri njegova filma se nalaze u atomskom skloništu Muzeja moderne umetnosti u Njujorku i to su jedina umetnička dela sa ovih prostora u toj kapsuli koja u slučaju kraja sveta ostaju kao opis civilizacije kojoj pripadamo. Centralni događaj Gilićeve retrospektive je jedan dan u Domu omladine, gde ćemo prikazati njegova dva srednjemetražna filma, “Moć” i “Ljubav”. “Moć” govori o manipulaciji, a “Ljubav” je neka vrsta, kako sam autor kaže, njegovog iskupljenja i potrage za čistoćom i na kraju, kao glavnu stvar ovog događaja i ovogodišnjeg festivala, film “Kičma”, sa njegovom vizionarskom, proročkom i zanimljivom i za to vreme inovativnom poetikom. Između sva ta tri filma ćemo govoriti o njima, ali njihov autor se neće pojaviti ni na jednom od događaja, jer on već 40 godina se ne pojavljuje u javnosti i ne daje intervjue, kao što mu nije bilo ni omogućeno da snima filmove – kazao je Golubović.

„Hrabri Balkan“ i „Band apart“

Stefan Ivančić, koselektor programa „Hrabri Balkan“ je, govoreći o kompletnom programu FAF-a, ocenio da je on „uprkos svim okolnostima jako kvalitetan“.

Stefan Ivančić Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

– Nastavio je koncepciju i kvalitet od prethodnih godina, iako nam je bio veliki izazov ne samo da odlučimo da li će se festival desiti i kako će izgledati, nego i da pronađemo filmove i uspemo da ih dobijemo. Ove godine mnogih festivala nije bilo, pa ni onih većih kao što je Kan, iako je imao već selekciju. Nastavljamo sa međunarodnim takmičarskim programom, sa 10 umesto 12 filmova, jer imamo film od 335 minuta, pa on zauzima prostor za tri filma, imamo glavni program van konkurencije sa poznatim autorskim imenima, nagrađene reditelje i filmove i imamo takmičarske programe „Hrabri Balkan“ i „Band Apart“, kao i nekoliko retrospektivnih programa. U takmičarskom programu, prirodno se dogodilo, da praktično cela selekcija naginje ka istoku, istočkoj Evropi i zemljama istočnog sveta – naveo je Ivančić.

Specijalna projekcija filma Danijele Štajnfeld

Golubović je najavio i još tri specijalne projekcije.

– Ove specijalne projekcije su od pre par godina uglavnom vezane za filmove iz regiona. Ove godine ćemo imati film „Zaceli me“ (Hold Me Right), dokumentarni film rediteljke Danijele Štajnfeld. Taj film prikazan je letos na festivalu u Sarajevu i na Palićkom festivalu, ali smo smatrali da je značajno da ga naša publika vidi i ovde. Prikazaćemo i „Ja sam Frenk“, slovenačkog reditelja Metoda Peveca i „Koncentiši se, baba“ Pjera Žalice iz Hrvatske – rekao je Golubović i dodao da će nastojati da omoguće i onlajn razgovore sa što više reditelja čiji su filmovi u glavnom takmičarskom programu.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar