Foto: Zoran Lončarević/N1

Igrati predstave na otvorenom ili ne, to je pitanje sa kojim su se suočili glumci nakon što je letnja pozorišna scena na stadionu Tašmajdan otvorena, pa pet dana kasnije zatvorena. Sa jedne strane, glumci upozoravaju na rizik po zdravlje i članova ansambala i gledalaca, a sa druge smatraju da pozorišta treba da bude i zbog njih i zbog publike.

Letnja scena na Tašmajdanu otvorena je mjuziklom „Mama mia!“ 25. juna, uprkos prethodnim apelima članova ansambla Pozorišta na Terazijama da se igranje odloži, a sutradan je igrana i drugi put. Dan kasnije, na istom mestu igrana je predstava „Trpele“ Beogradskog dramskog pozorišta. I igrana je repriza. Peti dan, scena je zatvorena zbog rizika od prenošenja koronavirusa. Te večeri trebalo je da bude odigrana predstava „Pošteni provalnik“ Pozorišta „Boško Buha“, ali je ona, kako kaže glumica Borka Tomović, nekoliko sati ranije otkazana.

– Trebalo je da igramo, ali je predstava otkazana popodne. Pozdravljam takvu odluku, jer je u ovakvim okolnostima, sa velikim brojem zaraženih, besmisleno igrati predstave čak i na otvorenom. Nama jeste potrebno da igramo, ali ne po svaku cenu, i ne treba igranjem predstava u ovakvoj situaciji ugrožavati zdravlje glumaca i zdravlje publike. Besmisleno je održavati privid da je sve normalno kad je mnogo obolelih ljudi oko nas – kaže Borka Tomović za Nova.rs.

Borka Tomović: Zdravlje glumaca i publike na prvom mestu Foto: NOVA S

Na pitanje kako tumači izjavu svoje koleginice Jelene Jovičić, koja je prethodnih večeri igrala noseću ulogu u mjuziklu „Mama mia!“, da „glumce guraju kao topovsko meso da igraju na Tašu“, ona kaže da ne bi to možda tako nazvala, ali da glumci svakako jesu bili dovedeni u nezavidnu poziciju.

– Bili smo dovedeni pred svršeni čin. Kada su predstave zakazivane, epidemiološka slika bila je znatno drugačija, ali su se okolnosti u međuvremenu promenile. Kada je postalo nebezbedno igrati, kada nije moguće održavati distancu na sceni, besmisleno je i sa te strane insistirati na tome da se predstave održavaju. Igranje mjuzikla „Mama mia!“ bilo je u tom trenutku jako rizično i žao mi je kolega koje su to morale da urade. Oni su bili u specifičnoj situaciji, sa mnogo ljudi na sceni, naravno da im je bilo teže nego nama. Nas je šestoro, ali smo se i mi međusobno dogovarali da, ako budemo igrali predstavu, igramo pod maskama, a to i nema mnogo smisla – kaže Borka Tomović.

Ona podseća da su mnogi glumci i tokom vanrednog stanja učestovali u raznim akcijama kojima su se građani pozivali da ostanu kod kuće, da su čitali priče i pesme, da nisu prestajali da se bave svojim poslom u novim okolnostima.

Nakon mjuzikla „Mama mia“ odigrana je predstava „Trpele“. Milena Pavlović Čučilović, koja igra u tom komadu, kaže da se vidi da se publika uželela pozorišta i smatra da bi takvi komadi, sa manje glumaca na sceni, još i mogli da se igraju.

Milena Pavlović: Komadi sa manje glumaca na sceni još i mogu da se igraju, a publici znači Foto: N1

– Igrali smo i veoma lepo smo prošli što se publike tiče. Mi smo mala ekipa, nas je sedam na sceni. Scena je za nas bila i dovoljno velika i dovoljno bezbedna, a i igrali smo na otvorenom, tako da je ta vrsta predstava adekvatna za taj prostor. Za veće predstave je to već problem, rizičnije je i neprikladno, ali mi smo to lepo odigrali i publici je bilo lepo što su mogli sebi da to priušte. U publici je bilo oko 300 ljudi, međusobno su bili na bezbednoj udaljenosti, a ljudima je potrebno da se malo relaksiraju, da skrenu misli sa svakodnevice i onoga što gledamo na televiziji, u ovoj situaciji kada smo svi već mesecima zatvoreni. Pozorišne sezone nema tri i po meseca, i pozorišta su potresena ovih stanjem, predstave su morale da se otkazuju, a publici one nedostaju – kaže za Nova.rs Milena Pavlović Čučilović.

Iz vizure glumice Vesna Stanković, koja igra predstave u svojoj, nezavisnoj produkciji, otkazivanje predstava na Tašmajdanu izgleda drugačije.

– Sve predstave na Tašmajdnu su otkazane. Ne zbog straha da će se virus širiti među publikom, jer je napravljen bezbedan razmak, igra se napolju i daleko je bezbednije od bilo koje prodavnice, ili autobusa. Otkazano je sve, jer glumci iz institucionalnih pozorišta nisu hteli da igraju… neki jer se boje virusa, a neki jer to igraju za platu, pa im je lakše da se ne igra – napisala je ona na svom profilu na Fejsbuku.

Vesna Stanković: Ima tu i dosta samostalnih projekata, gde bi neki ljudi mogli da zarade prvi novac posle pet meseci Foto: N1

Vesna Stanković kaže da je otkazivanje predstava na Tašu otvorilo drugu vrstu problema.
– Problem je što tu ima i dosta samostalnih projekata, gde bi neki ljudi mogli da zarade prvi novac nakon četiri, pet meseci bez prihoda. Još veći problem je što se pojavio domino efekat i ljudi u unutrašnjosti odmah otkazuju sve planirano tokom leta, povodeći se za odlukom Grada Beograda, iako su ti događaji napolju, sa minimalnim rizikom. Dakle, ipak je sve do ljudi… – zaključuje Vesna Stanković i najavljuje da će svoje predstave igrati i dalje, u drugim prostorima na otvorenom.

Komentarišući tu objavu, njen kolega iz Narodnog pozorišta Andreja Maričić, veoma angažovan u odbrani prava svojih kolega i drugih samostalnih umetnika od početka pandemije, naveo je da za mjuzikle poput „Mama mia!“ igranje jeste rizično, ali da bi predstave „sa po par ljudi“ mogle da se igraju, ali da organizatori „to seku sve zajedno, nema tu mnogo osećaja za finoću i planiranje“.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar