Foto: Charles Sykes/Invision/AP

Zavesa je zauvek spuštena sinoć u Njujorku na "Fantoma iz opere", najdugovečniju predstavu na Brodveju.

Poslednji „Fantom iz opere“ pozdravljen je sinoć na Brodveju uz stajaće ovacije, zlatne i srebrne konfete koje su „popadale“ po glumcima i publici, i uz „potoke“ šampanjca. I po koju suzu…

Foto: Charles Sykes/Invision/AP

Bilo je to 13.981 izvođenje komada u Mažestik teatru na Brodveju.

– Ako je ikada i bilo praska, onda je valjda red da se oprostimo uz prasak – komentarisali su glumci „Fantoma“.

Na sceni su se našli glumci koji su nekada, ali i u poslednje vreme bili u ansamblu komada, među kojima i originalna zvezda, pevačica Sara Brajtman. Ali, nisu tu bili samo glumci ili pevači, već i scenografi, kostimografi, inscpicijenti, šminkeri u „običnoj odeći“. Kroz jedan video klip tvorci mjuzikla podsetili su na sve one koji su bili deo „Fantoma“ proteklih decenija, a u međuvremenu preminuli.

Poslednju izvedbu „Fantoma“ gledali su u publici glumica Glen Klouz i autor „Hamiltona“ i „Bruna“ Lin-Manuel Miranda.

Endru Lojd Veber, koji je postavio „Fantoma iz opere“, izašao je na brodvejsku scenu i posvetio poslednju predstavu svom sinu Niku, koji je preminuo prošlog meseca od raka u 43. godini.

– Kada je Nik bio dečak, čuo je prvi neke od ovih kompozicija – prisetio se Veber, a Sara Brajtman, držeći svog intimnog partnera za ruke kazala je:

– Dok je Endru pisao, bio je Nik tu. I tako je Nik i sad sa nama. Volimo te.

Sara Brajtman i Endru Lojd Veber Foto: Charles Sykes/Invision/AP

Veber je za potrebe mjuzikla komponovao čuvene pesme „Masquerade“, „Angel of Music“ i „All I Ask of You“.

Producent mjuzikla Kameron Mekintoš osvrnuo se na tu poslednju izvedbu…

– Pitanje koje mi iznova postavljaju glasi – Hoće li se „Fantom“ vratiti? Pošto sam producent više od 55 godina, bio sam svedok povratka i oživljavanja mnogih mjuzikala, a „Fantom“ je najveći. Tako da je povratak samo pitanje vremena…

Mjuzikl, koji je bio na repertoaru Brodveja od premijere 26. januara 1988 , prkosio je proteklih decenija svemu i svačemu. Recesija, terorizam, kulturne mene – nije bitno, „Fantom“ je opstajao. Međutim, pandemija koronavirusa bila je pogubna ne samo po ovaj mjuzikl, veoma skupocen, s obzirom da je podrazumevao raskošnu scenografiju, kostime, ogroman ansambl, ali i orkestar.

Foto: Charles Sykes/Invision/AP

Za vreme lokdauna teatri na Brodveju pretrpeli su ogroman udarac. Bili su zatvoreni više od 18 meseci. I dok su se neki mjuzikli, poput „Hamiltona“ ili „Kralja lavova“, brzo vratili „u život“, drugim komadima nije išlo sve baš kao po loju.

Mjuzikl je adaptacija istoimenog romana Gastona Lerua, koji nije stvorio Duha iz opere, jer je zaista postojao… Nije bio, kako je legenda kazivala, stvorenje iz mašte glumaca, upravnika, balerina, garderobera, domara… Bio je od krvi i mesa, iako se pojavljivao kao fantom, kao sablasna senka. Taj „deformisani“ kompozitor, u Leruovom delu, uhodi odaje Pariske opere, i još se zaljubljuje u mladog soprana Kristinu…

Foto: Charles Sykes/Invision/AP

Džon Ridl, koji je u poslednje vreme igrao naslovnu ulogu, prisetio se kako je prvi put gledao ovaj mjuzikl kao četvorogodišnjak u Torontu:

– Bio je to prvi mjuzikl koji sam gledao u svom životu. A nisam tada ni znao šta je to uopšte mjuzikl. I eto, tridesetak godina kasnije, spuštam zavesu na isti taj mjuzikl na Brodveju. Neverovatno!

„Fantom iz opere“ je premijerno izveden 1986. godine u Londonu, a od tada je komad videlo 145 miliona ljudi u 183 grada na svetu. I to nije sve – izvođen je na 17 jezika više od 70.000 puta. Samo na Brodveju ovaj mjuzikl, koji je prerastao u pravi fenomen, inkasirao je 1,3 milijarde dolara.

Kada je „Fantom“ premijerno izveden u Njujorku, u bioskopima je hit bio „Umri muški“, flopi diskete su bile najnoviji tehnološki izum, Adel samo što se rodila, a najveći hitovi te godine bili su, kako podseća agencija AP, „Roll With It“ Stiva Vinvuda, „Faith“ Džordža Majkla i „Never Gonna Give You Up“ Rika Estlija.

Nakon premijere kritičari su obasuli mjuzikl hvalospevima. Kritičar „Njujork tajmsa“ pisao je kako komad „kupa publiku u zabavi i fantaziji“, „Njujork posta“ da je to „besprekorno izvajan muzički teatar“, a „Dejli njuza“ kako je posredi „spektakularna zabava“.

I dok su na Brodveju, ali i širom sveta, izvođeni mnogi mjuzikli Endrua Lojda Vebera, od „Mački“, preko „Isusa Hrista superstara“ i „Evite“, do „Sanset bulevara“ i „Škole roka“, trenutno se na njujorškoj teatarskoj sceni igra samo jedan – „Loša Pepeljuga“.

Foto: Charles Sykes/Invision/AP

Iako je „Fantom“ poslednji put trebalo da bude odigran na Brodveju u februaru, zbog neverovatnog interesovanja publike i jagme za kartama (na nedeljnom nivou prihod od ulaznica iznosio je tri miliona dolara) sve je pomereno za polovinu aprila. I sad, kad je najdugovečniji mjuzikl u istoriji Brodveja okončan, posle „Fantoma“ ova „titula“ pripašće „Čikagu“, koji se igra od 1996, a godinu dana kasnije počeo je da se izvodi i „Kralj lavova“.

I dok je u Njujorku „Fantom“, bar za sada, otišao u prošlost, može se, ipak, ovaj komad videti diljem sveta. Trenutno se izvodi u Japanu, Grčkoj, Australiji, Italiji, Švedskoj, Češkoj, Južnoj Koreji. Uskoro se očekuje premijera u Bukureštu, a naredne godine i u Beču.

Bonus video: Mjuzikl Priča sa zapadne strane

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar