Bio sam veoma iznenađen, nisam je sada očekivao, niti mislim da sam je sada zaslužio jer se poslednje vreme više bavim dramaturškim radom u okviru Bitef festivala, nego dramskim pisanjem. Zato ovo priznanje doživljavam kao opomenu, podsećanje na to da bi trebalo da pišem, i u tom smislu mi je posebno važna, rekao je za Nova.rs laureat Filip Vujošević, dramski pisac iz Beograda.
“Iako Vujoševićevi komadi zauzimaju vrlo jasnu drušveno-političku poziciju, oni uvek poseduju i jedan melodramski element koji bi trebalo da bude neka vrsta svetla na kraju tunela, ali se na kraju uvek ispostavi da je, kao što bi rekao Žižek, reč o vozu koji im ide u susret” .
Ovo je zaključak obrazloženja jednoglasnke odluke žirija o dodeli Mihizove nagrade Filipu Vujoševiću, u čijem sastavu su bili Maja Pelević, dramaturškinja i dramska spisateljica, Dimitrije Kokanov, dramaturg i dramski pisac, i Svetislav Jovanov, teatrolog (predsednik).
Priznanje u slavu našeg velikog dramskog pisca, dramaturga i književnog kritičara dodeljuje Fond „Borislav Mihajlović Mihiz“ koji je osnovan u Srpskoj čitaonici u Irigu 2005. godine, sa ciljem da se ustanovi godišnja Nagrada za dramsko stvaralaštvo.
– Nagrade su nekad obavezujuće na neki poseban način, da ne odustajemo od onoga za šta smo se školovali – rekao nam je Filip nakon što je primio Mihizovu nagradu u Irigu.
Rođen je 1977. godine. Diplomirao je dramaturgiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu.
Izvedene drame: “Ronalde, razumi me” (Narodno pozorište u Beogradu) “Hamlet Hamlet Eurotrash” (Pozorište na Terazijama), “Halflajf” (Atelje 212), “Fake Porno” (grupa autora, Bitef teatar), “Dan Dž” (BDP). Dobitnik je nagrade za najbolji savremeni komediografski tekst na festivalu ‘’Dani komedije’’ u Jagodini, specijalne Sterijine nagrade za dramaturšku inovativnost, osvojio je nagradu na Konkursu Sterijinog pozorja za savremeni dramski tekst.
Mihizova nagrada je dodeljena 18. put, tradicionalno na dan njegovog rođenja.
– Poznajem sve prethodne laureate Mihizove nagrade, neki su mi prijatelji, na nečijim tekstovima sam stasavao kao što su Milene Marković ili Olivera Frljića. Tu su i meni mladi, izuzetno talentovani, kao Kokanov, Tijana Grumić, Filip Gajić – rekao nam je Vujošević.
Žiri je istakao da su njegovi junaci deca izgubljena u svetu video igrica u “Halflajf”, zaposleni u Mekdonaldsu u komadu “Ronalde, razumi me”, neuspešni glumci iz dečjeg pozorišta u “Život stoji, život ide dalje” i nezaposleni propali pesnik koji pokušava da se snađe u svetu marketinga u “Šumadiji”. Zajednički imenitelj svih ovih komada je upravo atmosfera kraja jednog političkog i društvenog poretka (socijalizam) koji kroz jednu divlju tranziciju pokušava da pređe u novi, obećani svet gde će nam svima biti bolje – neoliberalni kapitalizam.
– U komadu “Halflajfu” bavim se mladima u tranziciji u petooktobarskoj Srbiji, i to je drama koja je nastala u vreme mladosti – ludosti, kada smo se okupili Maja Pelević, Milan Marković Matis, Minja Bogavac i ja. Bavila se pozivom na međugeneracijske ratove i pozivala mlade.
A gde smo danas stigli, upitali smo ga.
– Nikuda. Bilo pa prošlo, odnela voda.
Komad „Šumadija“ čiji je odlomak pored “Halflajfa” pročitan na dodeli Mihizove nagrade, drama je u kojoj je, kako kaže, pokušao da se bavi formom između dramskog i dokumentarnog pozorišta.
– Zapravo sam napisao jednu pseudo autobiografsku priču, tačnije lažnu autobiografsku dramu. Neki elementi glavnog lika jesu istiniti i iz mog su života, ali opet je sve laž. Hteo sam da dokažem nešto što odavno mislim a to je da je dokumentarno pozorište najmanipulativnije od svih vrsta dramskog izražavanja u teatru.
Filip je radio i kao scenarista a posebno je, između ostalog, ostao zapažen njegov rad na seriji „Jutro će promeniti sve“.
– To je potpuno druga vrsta posla, dobijete angažman i postanete neka vrsta najamnog radnika u industriji zabave. Dramsko pisanje i dramaturgija su moja najveća ljubav, ali sam to u poslednje vreme zanemario i sada imam želju da se tome vratim.
A šta u toj sferi možemo od vas da očekujemo u budućnosti?
– Možda nešto o ovom iskustvu rada u Bitefu, videćemo – rekao nam je Filip Vujošević, koji je Mihizovu nagradu dobio za celokupno stvaralaštvo, a njegove drame će biti objavljene u knjizi u izdanju Fonda „Borislav Mihajlović Mihiz“ i Srpske čitaonice u Irigu.
Bonus video: Ivan Medenica o 56. Bitefu