Rok koncerti su zaista jedinstvena iskustva. Od samih početaka, uticali su na veliki broj društvenih, pa čak i političkih promena. Kroz njih se sublimira niz umetničkih i kulturnih trendova, a neki su zaista (na bolje ili na gore) i promenili svet.
Muzički kritičari Gardijana napravili su listu koncerata koji su kroz istoriju popularne muzike dobro protresli i uzmemirili duhove tradicionalnih vrednosti i konzervativizma.
Pa da krenemo redom…
Bili Holidej
Koncert 23-godišnje Bili Holidej u njujorškom kafeu Sosajeti ukazao je na ozbiljan problem rasizma u SAD. Bili je bila skoro potpuno nepoznata van džez krugova kada je 1939. počela da provedi vreme u ovom liberalnom njujorškom klubu. Njen nenametljiv i deskretno neumoljiv debi „Čudno voće“ (Strange Fruit), koji je govorio o zastrašujućem linču afroamerikanaca na jugu, učinio ju je jedinstvenom pojavom čiji je glas i danas prepoznatljiv u celom svetu.
Badi Holi i Krikets
Velika Britanija nikada nije videla rok bend uživo do marta 1958. kada su, u okviru turneje, 25 uzastopnih večeri koncerte održali rokenrol zvezda u usponu, Badi Holi i njegov bend Krikets. Dve gitare, bas i bubanj, napravili su pravu revoluciju među britanskom omladinom. Među publikom na koncertu u Londonu, zatekao se i mlađani Kit Ričards. Pravi spektakl je bilo i Holijevo pojavljivanje u televizijskom programu uživo iz dvorane Paladijum.
Bob Dilan
Jedna Fender stratokaster gitara ostaće zauvek rokenrol relikvija zahvaljujući nastupu Boba Dilana na Folk festivalu u Njuportu 25. jula 1965. godine. Dilanova odluka da svira električnu gitaru zaprepastila je publiku u Njuportu, uz salve uvreda, zviždanja i podsmeha. „Judo!“, čulo se iz mase. Kad se podvuče crta, ovaj Dilanov gest smatra se rođenjem folk-roka i predstavlja nastajanje potpuno novog žanra u realnom vremenu.
Velvet Andergraund
Nekadašnja sala za poljska venčanja Dom u Njujorku, 7. aprila 1966. bila je stecište umetničkog andergraund krem-de-la-krem društva. Endi Vorhol je u njoj prikazivao svoje lou-fi filmove i svetlosne instalacije, njegove „superzvezde“ su plesale, a bend Velvet Andergraund je svirao toliko glasno, da su svedoci ovog nesvakidašnjeg dešavanja njihov nastup okarakterisali kao vojni udar. Tako se stvarala urbana legenda o jednom od najuticajnijih bendova na rokenrol sceni.
Bitlsi
Poslednji pravi koncertni nastup Bitlsa ikada, nije prošao baš dobro. Stadion Kendlstik u San Francisku 29. avgusta 1966. godine je bio poluprazan, a sam bend se mučio da odsvira svoje pesme na način na koji se to od njih očekivalo. Ali to je imalo i svoju dobru stranu. Možda više neće biti koncerata Bitlsa, ali će više vremena provoditi u studiju snimajući pesme koje će zauvek promeniti svetsku muzičku scenu.
Bi Bi King
Dve godine nakon što je Džoni Keš održao koncert u zatvoru Folsom, bluz legenda Bi Bi King je nastupio 10. septembra 1970. godine u Čikagu u okružnom zatvoru Kuk pred dve hiljade zatvorenika, uglavnom mladih crnaca. Na sledećem lajv album koji je snimio ovaj muzičar, istakao je strašne životne uslove u zatvoru, što je umnogome pomoglo da se izvrši reforma zatvora. Kingu je ova misija postala okupacija do kraja života.
Dejvid Bouvi
Trenutak na koncertu u londonskom Odeonu 3. jula 1973. godine kada Dejvid Bouvi pred punom salom egzaltirane publike kaže kako se povlači sa scene, ostaće zapamćen kao jedan od najjačih koncertnih iskustava u istoriji rok muzike. Vrisci koji su se u tom trenutku prolomili dvoranom postali su veliki urlik razočaranja, ispresecan uzvicima očaja: „Neeee!“ Nakon tromesečne pauze, u poznatom klubu Marki u Londonu, Bouvi se vratio na scenu u svom punom sjaju i umirio revoltirane obožavaoce. Ovaj njegov potez smatran je vrhunskim Bouvijevim performansom, koji je bio samo jedan od mnogih koje nam je priredio za života, a i smrti.
Seks Pistols
Jedan od najspektakularnijih koncerata u istoriji rokenrola priredili su u Londonu začetnici panka, bend Seks Pistols 7. juna 1977. godine na brodu koji je plovio Temzom pored zgrade Parlamenta za vreme proslave srebrnog jubileja vladavine kraljice Elizabete II. Tom prilikom uhapšen je njihov menadžer Malkom Meklaren. Nedugo nakon ovog nastupa pesma „God Safe the Queen“ postala je broj jedan na muzičkim top-listama.
Lajv Ejd
Skoro svaki veliki rok izvođač u tom trenutku svirao je na manifestaciji prozvanom „svetski džuboks“ Boba Geldofa, koja se istovremeno održavala na stadionima Vembli u Londonu i „Džon Kenedi“ u Filadelfiji 13. jula 1985. godine. Ovaj koncert je putem direktnog TVprenosa gledalo milijardu ljudi. Prikupljajući milione za gladne u Africi, Geldof je stvorio novu generaciju superzvezda, dok su antologijski nastupi bendova Kvin i U2 pokrenuli eru mega rok događaja.
Madona
Na turneji na kojoj je promovisala svoj četvrti album (Like a Praier), Madona je u potpunosti promenila ustaljena pravila po kojima su se do tada odigravali koncerti. Način obraćanja publici, koreografija, visoki produkcijski standardi i moda: to su sve bile novine. Potenciranje na seksualnosti i rušenje religijskih tabua, zamalo da je odvede iza rešetaka na koncertu u Torontu 1990. godine zbog simuliranja masturbacije. Papa Jovan Pavle II je za taj njen nastup izjavio da je „jedan od najsatanističkijih u istoriji čovečanstva“.
Džej Zi
Iako je Noel Galager, frontmen benda Oejzis, bio čvrsto ubeđen da rep muzici nije mesto na festivalu kao što je britanski Glastonberi, čuveni američki reper Džej Zi ga je vrlo brzo razuverio. Džej Zi je prilikom svog nastupa na Glastonberiju 29. juna 2008. godine, poslao Noelu odgovor u vidu sarkastične obrade čuvenog hita Oejzisa „Vondervol“ i arsenalom himni, učvrstivši rep na mejnstrim poziciju u britanskoj kulturi.
Bonus video:
Live Aid