Foto: Vlada Stojanović

Bilo je to leto 1984. godine kada sam nakon praznika kod bake u Jagodini (tadašnje Svetozarevo), prvi put čuo rep i video grafite i break dance. Nakon toga došao sam nazad u Zagreb i na Radiju 101 čuo emisiju “Elektro-fank premijera” Slavina Balena. Bio je to trenutak kada sam se zauvek zakačio za rep, priča Filip Ivelja, poznatiji kao DJ Phat Phillie.

Danas, kada ceo svet proslavlja 50. rođendan hip-hopa iza Phillia je tridesetogodišnja karijera i saradnja sa najvećim muzičarima ovog žanra – Ice T, Public Enemy, Big Daddy Kane, Wu tang clan, Onyx – samo su neka od značajnih svetskih imena.

Tokom ovog meseca, kako priča u razgovoru za naš list, imao je tu privilegiju da učestvuje u svečanoj proslavi u Cirihu baš 11. avgusta – na dan kada je rođen hip-hop!

View this post on Instagram

A post shared by Phat Phillie (@phatphillie)

– U Cirihu je održan trodnevni događaj koji je organizovao moj stari prijatelj i sjajan švajcarski di-džej Swissivory. Centralni event je bio 11. avgusta u poznatoj ciriškoj Fame Galeriji gde su lokalni umetnici izložili svoje hip-hopom inspirisane radove. Za tu priliku sam poneo neke artefakte iz moje rep memorabilia kolekcije i svirao sam di-džej set na malim gramofonskim pločama od sedam inča. Bilo je sjajno, imali smo čak i tortu za 50. rođendan hip-hopa! Nakon toga smo proslavili rođendan na Sarajevo film festivalu 17. avgusta, i na Preach The Rič festivalu 18. i 19. avgusta u Martinskoj kod Šibenika. Centralna zagrebačka proslava najavljena je od 12. do 15. novembra u klubu Peti Kupe. Ali o tome uskoro više informacija!

Kako se menjao hip-hop tokom ovih 50 godina?

– Drastično, kako se menjala tehnologija i ritam mašine, promene u društvu, primarno u Americi, tako se i hip-hop menjao. Postoji nekoliko zanimljivih faza, od 1973 – 1979. kad je hip-hop bio zastupljen kroz di-džejeve, repere, brejkere i graffiti umetnike na žurkama u nekoliko kvartova u Njujorku. Od 1979. do 1982. kada se snimaju prve rep pesme, tu treba spomenuti prvu veliku izdavačku kuću “Sugar Hill” iz Njudžerzija čiji je suosnivač bio i naš Mladen Mladenović poznatiji kao Milton Malden, jugoslovenski diplomata iz Gornjeg Milanovca. Od 1982. do 1986. kada na scenu dolazi elektro-fank zvuk inspirisan uticajem grupe Kraftwerk, zatim tzv. zlatno doba repa od 1987. pa sve do 1997. godine kada smo od američke hip-hop produkcije dobili najveći broj klasik albuma. Sve do danas kada je hip -hop globalno najveći muzički žanr sa puno svojih različitih stilova i podstilova (boom bap, trap, drill…) Muzički novinar i istoričar Peca Popović je rekao da je rep afirmisao novi govor i uneo reči koje se do tada nisu koristile i na taj način unapredio jezike kojima danas pričamo.

Foto:EXIT Photo Team

Kako se sećaš tvojih početaka i nastanka hip-hop scene kod nas?

– Pomenuti Slavin Balena bio je jedini naš izlog u svet hip-hopa kroz svoju emisiju jednom nedeljno na radiju. Skinuo sam neke njegove radijske programe iz osamdesetih na mom soundcloud kanalu, vrlo je interesantno čuti domaći rep radio show tako rano.

Ubrzo su u naše bioskope došli i prvi break dance filmovi iz Amerike: “Breakin’” prvi i drugi deo, te “Beat Street” i break manija je zaludila Jugoslaviju. Grupa Master Scratch Band iz Beograda je za zagrebački Jugoton 1984. godine snimila prvu elektro-fank ploču na prostoru tadašnje Jugoslavije, a ZG reperi MC B-Bop Dodo, ET, Silent Bomb, Master Keops i Diffo počinju da snimaju svoje prve demo trake da bi se zavrtili u emisiji Slavina Balena. Uskoro u saradnji sa Dallas etiketom Slavin i ja izdajemo kompilaciju Zagreb Rap Demo (1985-1992) na kaseti i vinilu te na svim digitalnim platformama.

Koje poruke, ideali i načela se nisu menjala u hip-hopu ovih 50 godina? Da li su moć i značaj vremenom rasli?

– U početku su to bili „peace, unity, love, equality and having fun“. Iako se to dosta promenilo do danas, može se ipak reći da hip-hop zajednica i dalje živi po tim načelima. Kako su izdavačke kuće postajale sve jače i počele da štancaju prve hitove i zarađuju veliki novac, tako su se neka načela svakako promenila, te su biznis i zarada postali primaran fokus. To je vrlo evidentno danas kada su neke rep figure poput Jay Z-a, Snoopa, Dr Dre-a ili Puff Daddy-a… postale ‘larger than life’.

Foto: EPA-EFE/Ferdy Damman

Koliko je ulica bila važna za nastanak hip-hopa, ali i danas?

– Bila je broj jedan za nastanak hip-hopa. Sve što se dešavalo na njujorškim ulicama pretočeno je u rime tadašnjih repera. Bila je i ostala večna hip-hop inspiracija. Ulica se promenila, pa je tako i novi (popularni) rep mnogo drugačiji od onog na kome smo mi odrastali, ali i u 2023. ta dva različita sveta uglavnom koegzistiraju zajedno, ali ponekad i ne.

U čemu se najviše razlikuju današnji reperi i njihove poruke od onih koji su bili začetnici?

– Postoje dva glavna pravca u današnjem repu: oni koji prate načela stare škole i imaju tradicionalan muzički pristup, a samim tim i teme o kojima pričaju su utemeljene na old school principima, te nova „we don’t give a flying fuck“ generacija koja uglavnom više peva nego što repuje, ali je izuzetno popularna i uspešna, a samim tim i njihov ‘flex’ je na steroidima. Sve je to nama naša borba dala.

Šta si ti slušao kao klinac, ko su bili idoli?

– Moji idoli su moji heroji iz osamdesetih i početka devedesetih. Većinu njih sam imao priliku da upoznam kroz posao, ali smo se dosta i lepo družili: Ice T, Public Enemy, Big Daddy Kane, Dj Premier, Jazzy Jeff, Kurtis Blow, Grandmaster Flash & The Furious 5 te mnogi drugi. Saradnja sa grupom Wu Tang seže na početak dvehiljaditih kada je RZA prvi put došao u Zagreb, iza toga su individualno došli i Inspectah Deck, Raekwon, Ghostface Killah te Method Man sa Redmanom. Ubrzo nakon toga počeli smo da radimo muzičku produkciju za Wu, tako da smo producirali pesme za Ghostfacea i Masta Killu na nekoliko njihovih albuma. Osim Zagreba družili smo se u Njujorku, Londonu, Beču i Šibeniku… Imao sam prilike da im budem domaćin i na Sea Star Festivalu 2019. godine u Umagu gde me Ghostface pozvao na binu za vreme njihovog nastupa da mi se zahvali na dugogodišnjoj podršci.

Foto:EXIT Photo Team

Kakve utiske nosiš sa ovogodišnjeg Exita gde si nastupao sa njima i Onyxima?

– Ovogodišnja proslava 50 godina hip-hopa i moj Blackout showcase sa Onyxima pre izlaska Wu-Tanga na glavnu binu Exita verovatno je jedan od najvećih uspeha moje tridesetogodišnje hip-hop karijere. Srećan nam 50. rođendan, živi i zdravi bili!

Foto:EXIT Photo Team

Bonus video: Poslednje veče Exita u znaku hip-hopa

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar