Bura zbog Benksija – mural skinut sa zida i prodat galeriji

Kultura 18. feb. 202112:12 > 12:15
Podeli:
Benksijeva devojčica sa hula-hopom u Notingemu Foto: Darren Staples / Alamy / Alamy / Profimedia

Poznati Benksijev mural sa devojčicom sa hula-hopom od gume za bicikl, koji je umetnik naslikao u oktobru prošle jeseni na jednom zidu u Notingemu, skinut je sa zida i prodat galeriji u Eseksu. Takav gest zapanjio je i razočarao građane, smatrajući da je rad trebalo da ostane na zidu kao jedan od simbola grada umesto što se ljudima naplaćuje da ga pogledaju.

Benksijev rad u Notingemu izazvao je veliku pažnju kada je osvanuo prošle jeseni, jer on ne samo da je zvezda ulične umetnosti, nego i umetnik čiji radovi dostižu milionske sume na aukcijama. Njegov rad „Prepuštena skupština“, sa šimpanzama naslikanim u britanskom parlamentu, prodata je godinu ranije za čak 9,9 miliona funti.

Da njegovi murali budu „skinuti“ sa zidova i prodati dešavalo se i ranije. Njegov čuveni stensil „Panduri koji se ljube“ osvanuo na zidu jednog paba u Brajtonu, sa oslikanim poljupcem dvojice policajaca, često predstavljan kao jedan od njegovih najznačajnijih radova, završio je 2014. godine u privatnoj kolekciji, po ceni od 575.000 dolara.

Slično se sada dogodilo i sa „Devojčicom sa hula-hopom“, ali je ovaj potez izazvao pravu buru. Vlasnici galerije Brendler iz Brentvuda u Eseksu naveli su da su ga otkupili od vlasnika zgrade za „šestocifrenu sumu“ i da su ga sa zida juče ujutru skinuli radnici firme specijalizovane za takve poslove, piše britanski „Gardijan“. Vlasnik Džon Brendler već u kolekciji ima određeni broj Benksijevih radova, među kojima i neke od poznatijih međi njima, a novi mural nameravao je, kaže, da izloži u muzeju u jednom Safolku tokom ove godine. Neimenovani vlasnik zgrade, koji prostor iznajmljuje frizerskom salonu, rekao je za portal „Notingemšir lajv“ da nije ni imao nameru da ga zadrži. Ispričao je da je hteo da ga donira, ali da „razgovori sa brojnim lokalnim organizacijama, dobrotvornim udruženjima i državnim službama“ nisu vodili nigde jer „niko nije bio spreman da se obaveže da preuzme delo“.

A mural je, od kad je osvanuo na bulevaru u Notingemu, postao toliko popularan da su ljudi stajali u redovima da bi se slikali pred njim. Benksi je tu izveo neobičnu intervenciju. Kraj zida je bio privezan bicikl bez točka, a on je „doslikao“ devojčicu koja se igra gumom sa njega. U tom radu mnogi su videli simbol grada, s obzirom na istoriju Notingema kao grada sa fabrikama za proizvodnju bicikala, među kojima je i „Rejli“, osnovana još 1887. Građani Notingema navode da je Benksi, čiji radovi se na aukcijama predstavljaju kao „najbolje iz Britanije“, sa razlogom naslikao mural baš u njihovom gradu, ogorčeni su zbog uklanjanja.

„Taj rad je simbol ovog dela grada. Odrastao sam ovde, u multikulturalnoj sredini, a to Benksi predstavlja. Nije trebalo da ga prodaju. Neki ljudi u tome vide novac, ali mi to gledamo kao simbol. Pomalo sam šokiran. Doživljavao sam ga kao neprocenjivo delo. Benksi to nije uradio zbog novca, nego je oslikao to kao simbol“, rekao je Usmak Aktar za „Notingemšir lajv“.

Foto: Tim Goode / PA Images / Profimedia

Njegova sugrađanka Izabel Kombs poredi sve sa Bristolom, gde nijedan rad poznatnog uličnog umetnika nije taknut, a Lamar Moris sažeo je sve u pitanje: „Gde misle da ga stave? U muzej gde morate da platite da biste ga videli?“.

„Bilo je to sjajno za grad. Nastao je usred doba korone, kada smo svi prolazili kroz užasno vreme i to je bio briljantan trenutak radosti i uživanja. Ali je sada nažalost u rukama nekog drugog“, rekao je britanskim novinarima Sajmom Bristou iz Odbora projekta podmlađivanja Notingema.

U ovom odboru navode da su ranije kontaktirali sa Benksijevim saradnicima da porazgovaraju o budućnosti tog rada, ali da im je rečeno da ga ne sklanjaju. Bristou se nada i da će to Benksijevo delo „jednog dana ponovo naći put do Notingema“, a da ovaj incident neće sprečiti umetnika da se nekada u budućnosti ponovo vrati ovom gradu.

Komentari

Vaš komentar