U Nacionalnog galeriji moderne i savremene umetnosti u srcu Rima, ovog leta u periodu od 11. jula do 8. septembra, dešava se velika retrospektivna izložba „Budućnost je iza nas“ Mire Brtke.
Dugo očekivana i najavljivana retrospektivna izložba radova Mire Brtke, umetnice, koja poslednjih godina privlači pažnju najvećih umetničkih centara širom Evrope, konačno se dešava u ovoj prestižnoj rimskoj instituciji kulture, Nacionalnoj galeriji moderne i savremene umetnosti (Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea – GNAM).
Ministarstvo kulture Republike Srbije, Ministarstvo kulture Republike Italije, Pokrajinska vlada Republike Srbije / Autonomne pokrajine Vojvodine i AIK banka pružili su veliku podršku inicijativi Fondacije Mira Brtka iz Beograda i Nacionalne galerije moderne i savremene umetnosti u Rimu da se realizuje ova izložba.
Raznovrsni i multimedijalni opus višedisciplinarne savremene umetnice i kulturne aktivistkinje, Mire Brtke, posle izuzetno posećenih izložbi u Muzeju grada Beograda (2021) i u Muzeju Q Contemporary u Budimpešti (2022), na desetogodišnjicu od njene smrti biće prikazan u Rimu, gde je započela svoju umetničku karijeru i ostavila dubok trag. Retrospektiva prikazuje kapitalne radove iz opusa umetnice, slike, skulpture, filmski rad i modni dizajn Mire Brtke, reprezentativan izbor čuvenih haljina – radove u vlasništvu Fondacije Mira Brtka iz Beograda, postavljene na 1.000 metara kvadratnih izložbenog prostora u Nacionalnoj galeriji u Rimu. Zahvaljujući koordinaciji Fondacije i njenom osnivaču Miroslavu Rodiću – uz odobrenje direktorke GNAM-a, Renate Kristine Macantini – izložba je postala stvarnost.
Pored osnivača Fondacije, među kustosima izložbe su i Ludovika Rosi Purini i Anđelo Bukareli. Izloža „Budućnost je iza nas“ predstavlja događaj kulturne diplomatije i deo je širokog programa inicijativa predviđenih Sporazumom o kulturnoj i obrazovnoj saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Italije, odobrenog 2012, koji u članu 2 predviđa „Saradnju u oblasti umetnosti, putem razmene umetnika i stručnjaka u oblasti umetnosti“ i u članu 6 „Organizaciju kulturnih I umetničkih manifestacija u najrazličitijim oblastima: književnost, likovna umetnost, arhitektura, scenske umetnosti, muzika, ples, pozorište, film i audiovizuelna umetnost“.
U uvodnom tekstu kataloga koji je pripremljen za ovu priliku, direktorka GNAM-a, Renata Kristina Macantini, naglašava: „Umetnica se, naime, preselila u Italiju 1959. godine prateći strast prema filmu. Stigla je u veličanstveni Rim šezdesetih godina, koji je pre globalizacije umeo da privuče brojne talente iz inostranstva, u multikulturalnom okruženju koje danas izgleda neponovljivo“.
Podsećamo, Mirin rimski period počeo je i dinamično se razvijao od kraja pedesetih godina prošlog veka, kada je stiglau taj grad kao mlada režiserka sa veoma zapaženom filmografijom. Iako je sve nagoveštavalo da će se potpuno posvetiti filmu, ona kreće u slikarsku avanturu u Rimu koji je u to vreme bio jedan od centara evropske i svetske umetnosti.
“Izložba otkriva odnos balkanske umetnice sa večnim gradom, koji je uvek ostao snažno povezan sa prestonicom, čak i nakon 1970. godine, kada se ona vraća u Jugoslaviju. Na taj način oživljava i priču Nacionalne galerije moderne i savremene umetnosti, koja je tada bila u središtu sveta u kojem su se umetnost, film i moda preplitali, postepeno transformišući scenu Slatkog života (Dolce vita) u pozornicu socijalno-kulturnih bitaka šezdesetih, od drugog feminizma do aktivizma”,zakljčuje Macantini.
U uvodnom tekstu za katalog ove izložbe, nedavno preminuli likovni kritičar i najbolji poznavalac lika i dela Mire Brtke, Sava Stepanov, podseća na njen odlazak u Rim, kao rediteljke i povratak u Srbiju kao slikarke sa značajnim grupnim i samostalnim izložbama u društvu velikih savremenih umetnika prošlog veka.
Svečano otvaranje izložbe „Budućnost je iza nas“ u Nacionalnoj galeriji moderne i savremene umetnosti u Rimu zakazano je za četvrtak, 11. jul u 19 časova, a izložba će trajati sve do 8. septembra 2024.
Da za Brtkin rad postoji veliko interesovanje govori i činjenica da je nedavno Fondaciju Mira Brtka posetila i delegacija iz Centra Pompidu iz Pariza (Nacionalnog muzeja moderne umetnosti), kako bi se stručnjaci te institucije detaljnije upoznali sa delom naše velike umetnice za koju su izrazili veliko interesovanje i želju da radove vide uživo.
Budućnost koja se već desila je kontekst koji sažeto ali uverljivo ilustruje raskošnu umetničku ličnost Mire Brtke. Njena autentičnost se može opisati time da je bila renesansna ličnost novog vremena, a s tim u vezi, Italija, i preciznije, Rim, su bili od ključnog značaja za celokupno njeno stvaralaštvo. Bila je multimedijalna, multidiciplinarna i multikulturalna umetnica, koja je aktivno, nekada i istovremeno, stvarala u oblastima filmske i pozorišne režije, dramaturgije, scenografije, animacije, slikarstva, veza, vajarstva, kostimografije, modnog dizajna i umetničkog aktivizma.
Mira Brtka je završila studije režije na Akademiji za pozorište i film u Beogradu 1953. godine, i rad na filmu je dovodi u Rim. Slikarstvom je počela da se bavi posredstvom animacije, zatim upisuje Akademiju lepih umetnosti u Rimu i diplomira 1963. godine. Jedna od autentičnih činjenica vezanih za slikarstvo Mire Brtke je što je od početka slikala apstraktno. Za kratko vreme realizuje veliki broj izložbi tokom 1960-ih godina, a članstvo u internacionalnoj grupi “Illumination” je posebno obeležilo njeno slikarstvo, posebno uticaj mentora, Nobuje Abea.
Od poetike „posle enformela“, Mira Brtka transformiše slikarski stilski izraz ka geometrizovanoj, plošnoj formi i dinamičnoj kompoziciji čistih tonova, i dalje, ka „Beloj slici“ reljefne strukture, koja se transformiše promenom uslova osvetljenja i dinamikom senki. Paralelno stvarajući na relaciji Rim-Beograd, posvećuje se, pored slikarstva, filmskom radu, zatim kostimografiji, pa modnom dizajnu, a bojeni potez četkom menja tekstilnim formama i vezom, tehnikom koja je vezuje za njeno slovačko poreklo. Posvećivanjem skulpturi u poznom delu opusa Mira Brtka osvaja i trodimenzionalni prostor kroz svoj umetnički rad. Izložba prikazuje mesto i ulogu Mire Brtke na savremenoj umetničkoj sceni, u kontekstima italijanske, jugoslovenske, vojvođanske, srpske i slovačke umetnosti.
Bonus video: Endi Vorhol na Arsenal festu: Otvorena izložba posvećena slavnom umetniku u Kragujevcu