Foto: N1

Beogradska pozorišta uglavnom su spremna za jesenju sezonu, neka od njih najavljuju i premijere, ali je preporučena mera za zaštitu od koronavirusa prema kojoj sale mogu da budu pune do trećine kapaciteta stavila čelnike Zvezdara i Bitef teatra na nove muke: to za njih, koji finansiraju rad i honorare glumcima od prodaje ulaznica, znači poslovanje sa gubicima.

U Zvezdara teatru izračunali su da sa svakom predstavom odigranom u do trećine popunjenoj sali „Bata Stojković“ sa 380 mesta u sali, dok plate glumce koje angažuju jer nemaju svoj ansambl, gube po 120.000 dinara. Na 10 predstava to je 10.000 evra. „Glumci imaju zagarantovan minimum i ako bismo tako radili ubrzo ne bismo mogli da ih isplatimo i morali bismo da raskinemo ugovore sa njima“, kaže direktor Zvedara teatra Dušan Kovačević.

Situacija u Bitef teatru je slična. Oni u programu imaju i nezavisne trupe, ali i samo 190 mesta za publiku u redovnim uslovima. U skladu sa preporukom mera za zaštitu od koronavirusa to znači – 60 gledalaca.

Na pitanje kako će se ograničenje broja posetilaca odraziti na rad Bitef teatra, direktor ovog pozorišta Miloš Latinović kaže da je to „kompleksna stvar“.

– Razumem Duška Kovačevića kao direktora Zvezdara teatra, jer od prodatih ulaznica plaćamo honorare glumcima. Bitef teatar ima politiku da sa glumcima vrlo otvoreno razgovara o mogućnostima izvođenja u Bitef teatru. Naš prostor za prodaju je 190 ulaznica. To znaju ljudi koji igraju kod nas i tome prilagođavamo i honorare i broj ljudi koji izvode predstave. Ne možete u Bitef teatru ni fizički, a ni zbog finansija, napraviti predstavu sa više od 10 ljudi, to je ekonomski neisplativo. Razumejući ovo što Dušan Kovačević kaže o Zvezdara teatru, koji je objektivno veći po gabaritima od Bitef teatra, mi ćemo da probamo, naravno, da neke svoje predstave igramo, kad vidimo koliko će ljudi biti dozvoljeno da ih gleda, i posle toga ćemo, posle nekih 15 ili mesec dana da izvučemo zaključak. Ako zaista idemo u ogroman minus, onda ćemo morati nekome da se obratimo za pomoć ili naprosto da sačekamo bolje vreme za naš prostor – kaže Latinović.

To „obraćanje za pomoć” značilo bi i traženje subvencija grada za ona mesta koja nisu popunjena, što je predlog kakav se mogao čuti i u drugim beogradskim pozorištima.

– Naravno da bi subvencionisanje pomoglo, i pozorištu, ali još više ovim ljudima koji rade kod nas. Mi smo prilično okrenuti nezavisnoj sceni i svi ti ljudi koji kod nas rade vrlo često rade samo da bi pokazali svoj umetnički potencijal i predstavili svoju umetničku ideju. I zato bi ta podrška bila usmerena u pravom pravcu – misli Latinović.

Sa Bitefom sarađuju i nezavisne scene, u okviru koje su angažovani i slobodni umetnici. Latinović to potvrđuje. U Bitef teatru i ove godine planiraju da u decembru, ako okolnosti to dozvole i pozorište nakon „probnog rada“ u septembru zbog minusa ili objektivnih okolnosti poput novog talasa pandemije koronavirua, ponovo budu domaćini „Meseca nezavisne scene“.

– To je period kada mi u decembru i delu januara otvorimo prostor za sve umetnike koji imaju svoj projekat da ga tu izvedu, da naplate ulaznice i da taj prihod ide njima. To je nešto što mi kao gradska ustanova kulture, zaštićena u tom tehničkom smislu, možemo da im uradimo kao čin dobre volje i prepoznavanja vrednosti određenog stvaralaštva – priča Latinović.

Miloš Latinović
Miloš Latinović Foto: N1

U Bitef teatru za jesen pripremaju nekoliko predstava, među kojima je „Kretanje“ po tekstu Dimitrija Kokanova, u režiji Jovane Tomić, odigranu samo četiri puta pre zatvaranja.

– Ta predstava je veoma dobro prošla i treba da ima svoj repertoarski nastavak, a uskoro ćemo nastaviti probe predstave Bojana Đorđeva, prekinute u maju, a novi projekat počinje i Bitef dens kompanija za koji se nadam da će uslovi dozvoliti da bude odigrana tokom oktobra ili u novembru. To su dva projekta koja su obezbeđena finansijski, imamo za njih sredstva, jedino da uslovi budu optimalni da ljudi mogu da rade. Takođe, i autorski tim Nikola Zavišić – Maja Pelević imaju svoj koncept koji može da izađe, čak i pre ovih predstava, jer se podrazumeva da će imati neki izvođački deo u onom klasičnom pozorišnom smislu, da ne otkrivam previše. Naši planovi nisu stornirani, samo su prilagođeni ovoj situaciji i odloženi – kaže Latinović.

On navodi i da su u Bitef teatru „napravili i jedan mali iskorak koji se odnosi na repertoar naredne godine“.
– Tu ćemo probati upravo da anticipiramo vreme koje je pred nama i da napravimo nekoliko predstava koje će moći da se igraju u bilo kojim uslovima – navodi on.

Ali ukoliko prođe faza „probnog rada“.

Bitef teatar uspeva da nešto novca zaradi i od gostovanja, ali su i ona zbog koronavirusa više nego svedena. U inostranstvu, bar za sada, neće gostovati, a prilika da se nastupa u Srbiji nema mnogo.

– Nama su to važne stvari, to je novac koji mi zarađujemo, ali i predstavljamo poetiku Bitef teatra. Najavljeni su festivali u Novom Sadu (Infant), Tvrđava u Smederevu i Sterijino pozorje. Na ta tri festivala ćemo imati svoje produkcije i verujem da će to biti tokom septembra, pa ćemo videti, nadamo se da ćemo na taj način moći da radimo. Imali smo nekoliko najavljenih gostovanja u Hrvatskoj, Sloveniji i, tradicionalno, u Crnoj Gori, međutim sve je to sa ovim porastom broja zaraženih ljudi u pandemiji još krajem maja otkazano – zaključuje Latinović.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar