Marija Rakočević Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Laureatkinja 12. Konkursa za najbolji savremeni angažovani dramski tekst Marija Rakočević za komad "Žena veže rep" večeras je i zvanično i svečano proglašena u Hartefakt kući, a održano je i scensko čitanje pobedničke drame, koje su izveli glumci Natalija Stepanović i Svetozar Cvetković.

Do sada je bilo, od kad je započet, najveće interesovanje za tradicionalni Hartefaktov konkurs, na koji je, kako je kazala večeras Biljana Srbljanović, stiglo više od 160 drama. Žiri u kojem su, pored Srbljanovićeve, bile Molina Fotez i Dubravka Vrgoč odabrao je pet drama za uži izbor i sasvim slučajno se ispostavilo da su ih napisale sve same žene:

– Pored drame koja je pobedila, izdvojila bih one Aleksandre Glovacki „Migrantkinja“ i Sare Radojković „Jurija Gagarina 69“, koje su bile u najužem izboru. Ali, imali smo čast da smo otkrili novu dramsku spisateljicu koja se zove Marija Rakočević i dolazi iz Kragujevca – rekla je Biljana Srbljanović i reč prepustila koleginici iz žirija Dubravki Vrgoč, ali i laureatkinji.

Biljana Srbljanović Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

– Čast mi je što sam čitala sjajne drame, što se ne događa često u životu… Ali, ono što je izdvojilo tekst „Žena veže rep“ od ostalih nije samo tema diskriminacije i nasilja nad ženama u savremenom svetu, već i njegova otvorena dramska forma koja dopušta najrazličitija scenska iščitavnja i učitavanja. Inovativnost ovog dramskog rukopisa je u njegovoj koncepcijskoj provokativnosti, a zbog svog dijaloga sa svetom u kojem žene još uvek traže svoje ravnopravno mesto čitaoce ne ostavlja ravnodušnim. Bolna tema o kojoj autorka govori nažalost je prepoznatljiva i na ovim našim prostorima – objasnila je Vrgoč, dodavši da ju je drama duboko dirnula, jer na neobičan način govori o problemima s kojima se suočavamo u prostoru koji nije geografski, već kulturološki, emocionalni, lični, od Irana, preko Srbije, do Hrvatske.

Dubravka Vrgoč i Marija Rakočević Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

A pobednica Hartefaktovog konkursa, s tekstom koji nema, otkrila je Vrgoč, klasične likove, nema uobičajenu formu, teče kao dramska poema i nikog ne ostavlja ravnodušnim, Marija Rakočević samo je kratko poručila:

– Čast mi je što sam u ovom društvu. Nemam šta reći sem da nije lako biti žena na Balkanu!

Marija Rakočević Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Nakon uručenja nagrade održano je scensko čitanje pobedničkog dramskog teksta „Žena veže rep“, koji je režirala Tara Mitrović, a uloge su „podelili“ Svetozar Cvetković i Natalija Stepanović. Velikim aplauzom pozdravljena je, nakon čitanja komada, autorka, ali i glumci.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Osim uručenja nagrade na 12. Hartefaktovom konkursu i scenskog čitanja nagrađene drame Biljana Srbljanović najavila je večeras i nove korake ove institucije:

Svetozar Cvetković Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

– Posle godinu i po dana od kad je otvorena Hartefakt kuća počinjemo da pravimo okvire našeg pozorišnog projekta – Hartefakt drame. Koncentrišemo se još više na savremenu dramaturguju, ne samo kroz konkurs ili predstave koje ovde igramo s velikim uspehom, poput „Klimaksa“, „Prsta“, „Našeg sina“, „Bilo bi šteta da biljke krepaju“ ili „Pre nego što počne“, već i saradnju s Kreativnom Evropom, u okviru koje ćemo vršiti razmenu, edukaciju naših novih, dolazećih pisaca. Radićemo na tome da novi i mladi dramski pisci budu prevođeni u inostranstvu – otkrila je Srbljanovićeva.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Podsetimo, do sada su na Hartefaktovom konkursu pobeđivale drame: „Radnici umiru pevajući“ Olge Dimitrijević, „Prst“ Doruntine Bashe, „Šta je ona kriva nije ništa ona kriva“ Vesne Perić, „Probudi me kada završim“ Mirze Skenderagića, „Ovaj će biti drugačiji“ Staše Bajac, „Muškatle mogu preživeti sve“ Ive Brdar, „Poslednji afterparti“ Dina Pešuta, „Bordel Eden“ Benjamina Bajramovića, „Prozor“ Katarine Nikolić i prošle godine „Otkup mlijeka“ Davora Špišića.

Bonus video: Deca u Zagrebu

Bonus video:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar