Foto: Promo/Beogradski festival igre/SerenaNicoletti

Na 18. Beogradskog festivalu igre, planiranom od 18. marta do 14. aprila 2021. godine pod više slogana, biće odigrano 18 predstava izvođača iz celog sveta, a u okviru programa će biti izvedeno i nekoliko spektakularnih koreografija planiranih za prošlogodišnje izdanje koje nisu izvedene zbog pandemije koronavirusa.

Slogani 18. izdanja (#enjoynormal, #enjoylive, #enjoylove, #enjoydance…) će se smenjivati, ali svi pozivaju na uživanje u živom nastupu i magiji teatra.

„Glavni program je do koske hrabar, suludo zanimljiv i odvažno zreo, baš po meri festivalskog punoletstva. On počinje novim komadom Dimitrisa Papajoanua, 19. marta i završava se nastupom Kompanije Akrama Kana, 14. aprila. Međutim, ovo nije sve, jer postoje i programi prethodne festivalske edicije koji zbog pandemije nikako nisu mogli da stignu do beogradske i novosadske publike. Onima koji su brižljivo čuvali ulaznice, festival duguje neke senzacionalne predstave, pa će tako pravi maraton gostovanja izuzetnih savremenih koreografa i trupa, potrajati od 6. marta do 14. maja! Festivalu prethode tradicionalna revija filmova Dani igre u Kinoteci od 18 do 21. februara, koreografske radionice, majstorski kursevi, izložbe…“, navode organizatori 18. Beogradskog festivala igre, koji donosi 18 predstava.

PROGRAM 18. BEOGRADSKOG FESIVALA IGRE

Njujork siti balet

6. mart (20h), Srpsko narodno pozorište, Novi Sad
7. mart (20h), Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd

Veče zvezda, prvaka i solista Njujork siti baleta publika sa nestrpljenjem očekuje od prošlog marta. U međuvremenu je pandemija učinila da se sve zavese u njihovom gradu spuste, a čuvena trupa – raspusti na neodređeno vreme. Prvi datumi u njihovom kalendaru su rezervisani za nastupe u Beogradu i Novom Sadu.

Iz bogate repertoarske riznice, program čine komadi Džordža Balanšina, Džeroma Robinsa, Kristofera Vildona i Johana Koborga.

Dimitris Papajoanu (Atina)

18. i 19. mart (20h), Srpsko narodno pozorište

Slikar i koreograf, pozorišni i vizuelni umetnik, Dimitris Papajoanu, doneće na 18. Beogradski festival igre svoju najnoviju produkciju. Za sada još u procesu kreacije i bez naslova, ovaj komad su otkupile najveće svetsle pozorinice i festivali. Zato valja krenuti od Beograda!

Dimitris Papajoanu i njegova trupa iz Atine gostovali su već dva puta na Beogradskom festivalu igre, a ovaj jedinstveni umetnik je i jedan od laureata Nagrade Jovan Ćirilov. Ovoga puta, trupu ćemo gledati u Novom Sadu.

Kompanija Jakoba Alboma (Amsterdam)

21. i 22. mart (20h), Opera Madlenianum

Kompanija Jakoba Alboma godinama izaziva, zasmejava i inspiriše publiku. Suživot dvojice muškarca u malom stanu je tema komada „Životni prostor“. Na genijalan način, oni rešavaju problem nedostatka prostora i sve funkcioniše savršeno dok ne stignu do izuma koji će ih odvesti u komičan sunovrat.

Predstava je inspirisana opusom glumca i reditelja Bastera Kitona koji se smatra pionirom komičnog fizičkog teatra. Poput nemih filmova u kojima je Kiton igrao, komad prati živi orkestar.

Alias (Ženeva)

23. i 24. mart (20h), Beogradsko dramsko pozorište

Sve pojave su ciklične, sve ima svoj kraj; stvari neumitno nestaju i ističu pre ponovnog pojavljivanja ili rađanja u nekom drugačijem obliku, vremenu i prostoru. Kolaps, nestajanje, obnova, transformacija. Grupa pojedinaca ulazi u proces, hipnotički privučena nevidljivom silom. Alegorija života u stalnom kretanju i transformaciji postaje progresivno manifestna…

Iz predstave „Normalno“ Foto: Promo/Beogradski festival igre/Gregory Batardon

Kroz svoju najnoviju produkciju, koja nosi umirujući naslov „Normalno“, Đulijerme Boteljo nas poziva da izaberemo metafizički pogled na čin padanja. Šta znači pasti? Da li to znači nestati ili prepustiti se? Da li je to zaljubiljivanje, prelaženje poznatog vrtloga uzbuđenja i osećanja? Uvek ovacijama ispraćen, švajcarski Alias stiže četvrti put na Beogradski festival igre!

Zappala Danza (Katanija)

25. mart (20h), Opera Madlenianum

Autentičan komad posvećen Svetoj Agati, zaštitnici Katanije. Usvajajući ikonografsku estetiku, ali ne odustajući od svog izuzetno hrabrog i savremenog rečnika, koreograf Roberto Zapala govori o aktuelnim temama poput nasilja nad ženama, religioznog i ekonomskog feudalizma.

Iz predstave Zappala Danca Foto: Promo/Beogradski festival igre/SerenaNicoletti

Sicilija je prostor koji objedinjuje fascinaciju, misticizam i surovu stvarnost. Svetica, čija se pobožna slika graniči sa erotikom i sadizmom, opšte je poznata u katoličkom svetu i polazna osnova komada.

Legenda kaže da je Agata odbila da se uda za gradskog sudiju, nakon čega su joj odsečene grudi, a zatim je pogubljena. Godišnja procesija u Kataniji, u njenu čast, jedna je od najvećih u katoličkom svetu. Komad prate izuzetni sicilijanski muzičari.

BodyTraffic (Los Anđeles)

26. mart (20h), Opera Madlenianum
27. mart (20h), Srpsko narodno pozorište

Dela tri izuzetna koreografa čine veče u izvođenju trupe BodyTraffic iz Los Anđelesa, grada koji postaje svetski centar umetničke igre. „Prašina“ tumači sile koje pokreću savremeno društvo, kroz snažan pokret i muziku slavnog Hofeša Šehtera. „(Ne)stvarni umovi“ Fernarda Hernarda Magadana koga smo kao igrača gledali u postavkama Holandskog teatra igre, zasniva se na istinitoj priči o mentalnom bolesniku sa tipom šizofrenije u kojoj je osoba uverena da je član porodice zamenjen identičnom ličnošću. Anton Laki osmislio je „Skrivene igre: Poglavlje 1“ koristeći jedinstven pokret i prodorne slike kako bi publiku poveo u tajanstveni svet.

Adi Butrus (Tel Aviv)

28. i 29. mart (20h), Beogradsko dramsko pozorište

U novom komadu, nastalom u produkciji pariskog Teatra de la Vil, izraelski koreograf Adi Butrus nas poziva da preispitamo vrednosti grupe i individualaca koji čine grupu.

Kroz ritual koji povezuje savremenost sa tradicijom, četvorica muškaraca prelaze svoj put zasnovan na empatiji, zajedničkoj sudbini i dubokom razumevanju. Na taj način, oni promatraju odnos između muškosti i snage, odnos pripadajuće potencijalne podrške, intenziteta i želje za sinhronizacijom.

Šaj Kubler / Radical System Art (Vankuver)

30. mart (20h), Bitef teatar

Šaj Kubler je godinama igrao za najpoznatije koreografe, uključujući i angažman sa trupom Kidd Pivot čuvene Kristal Pajt. Nedavno je pokrenuo svoju trupu. Već sa prvim radovima, našao se na važnim scenama i festivalima, zavredevši pažnju publike i kritike. Na poziv Beogradskog festivala igre, nastupiće sa komadom „Telemetrija“ u Beogradu i Trstu.

„Kada sam čuo za nauku o telemetriji, odmah sam pomislio da je telo igrača zapravo telemetar. Uređaj koji prevodi, prenosi i komunicira neopipljive i nevidljive procese. Igra je primer telemetrije, jer telo pretvara zvučni u vizuelni oblik“, navodi Šaj Kubler. I zaista, zvuk, rasveta i performans podjednako ne ostavljaju nikoga ravnodušnim. Pred Kublerom je budućnost!

Alesandro Šaroni (Ankona)

1. april (20h), Atelje 212

„Avgust“ je komad koji je Alesandru Šaroniju doneo Zlatnog lava u Veneciji, 2019. godine. To je priča o potrebi da se bude voljen, bezuslovno. Počast figuri Avgusta: klovna koji uvek pravi nevolje, budale kojoj je sve smešno, dok zapravo sebi nanosi bol. Ali „avgust“ takođe znači carski, kraljevski, i ime je prvog rimskog cara.

Fizička i vokalna vežba kroz koju je interpretatorima omogućeno da se izraze, isključivo kroz smeh, vodi do gorkog kraja. Smehom se predstavlja radost, euforija, patnja, bes, strah… Izvođači „Avgusta“ se neprekidno smeju, ne dajući sebi, a ni publici, priliku da shvate razlog.

Malpaso (Havana)

3. april (20h), Atelje 212
5. april (20h), Srpsko narodno pozorište

Malpaso je jedna od najtraženijih kubanskih trupa savremene igre. Uz podršku njujorškog Džojs teatra, kompanija često gostuje i na svom repertoaru ima originalna dela brojnih poznatih koreografa. Za svoje prvo gostovanje u Beogradu i Novom Sadu, prikazaće „Neukrotivi valcer“ koji je za trupu kreirala Kanađanka Azur Barton, komad „24 sata i pas“ osnivača trupe Osnela Delgada, ali i antologijski komad „Tabula Raza“ slavnog izraelskog koreografa Ohada Naharina.

Naharin je 2018. godine, sa igračima ove trupe, u Havani rekonstruisao ovo delo koje je tokom procesa dobilo neke nove elemente i izuzetnu energiju.

Grupa gospodina Serana (Barselona)

4. april (20h) Beogradsko dramsko pozorište

Banane. Svima na dohvat ruke, nedužne, slatke, živahne, jeftine… Daleke 1890. godine niko na Zapadu nije video, a još manje pojeo bananu. 1920. godine, banana već zauzima kraljevsku poziciju u prodavnicama. Industrija banana i njeni pioniri, savršen su primer savremenog kapitalističkog sistema i načina na koji on funkcioniše.

Iz predstave Grupe gospodina Serana Foto: Promo/Beogradski festival igre

Istorija kapitalizma i banana je prikazana u ovom komadu onako kako je niko ranije nije predstavio… Grupa gospodina Serana je trupa iz Barselone, koja je već imala prilike da oduševi beogradsku publiku. Svojim čudnim izborom tema i kreacijom koja ujedinjuje performans, tekst, video i zvuk, oni su apsolutno osveženje na pozorišnoj sceni, dok ih španski El Pais naziva „majstorima simulacije nad simulacijom“.

TanzMainz (Majnc)

5. april (20h), Jugoslovensko dramsko pozorište

Iako Šaron Ejal kaže da je „Lanac duše“ komad o ljubavi i čežnji, ne treba očekivati previše romantike. Umesto toga, pokreti su životinjski i sirovi, a uzavrela grupa se kreće u vrhunskoj disciplini i ritmičkom jedinstvu. Što duže traje sklad, sve više vremena moramo da uložimo u traženje razlika među igračima, te njihovih stvarnih namera. Iz istih stvari se vidi koliko smo drugačiji.

„Lanac duše“ trupe TanzMeinzFoto: Promo/Beogradski festival igre/Andreas Etter

U kontrastu između grupe i pojedinca, Ejalova pokazuje svoju naklonost prema apsolutnoj jedinstvenosti svakog pojedinca. Iako TanzMainz prvi put gostuje u Beogradu, festivalska publika dobro poznaje opus Šaron Ejal, koja je jedna od laureata Nagrade Jovan Ćirilov.

Džejson Samjuels Smit & Divine Rhythm Productions (Njujork)

6. april (20h), Beogradsko dramsko pozorište
7. april (20h), Srpsko narodno pozorište

„Nikada nećete pogrešiti ako odaberete predstavu apsolutnih brodvejskih step šampiona, kao što su Džejson Smit, Derik K. Grant i Dormišija… Kombinacija trostruke sonične pretnje i intimnosti je fascinantna… U pitanju je jedan od najkompletnijih nastupa ove ili bilo koje sezone“, reči su kritičara. Beogradski festival igre prvi put predstavlja brodvejske zvezde, i to igrače koji su nenadmašni u svojim cipelama za stepovanje, nudeći senzacionalno iskustvo!

Kompanija Magi Maren (Sent Foa le Lion)

8. april (20h), Atelje 212

Zapetljani u čvor nastao od svih muka našeg vremena: socijalnog nasilja, ludila trgovačke požude, mračnih ekonomskih i političkih struktura, bučne nepravde, ratova, mrtvih i utopljenika, obespravljene nade, rezignacije i osećaja nemoći… Nije lako ostati na nogama. Kretanje se odvija korak po korak, na tankoj liniji između dve opasne padine, između nasilja nefunkcionalnih institucija i nasilja čovekove strasti.

Iz predstave Kompanije Magi Maren Foto: Promo/Beogradski festival igre

Velika dama francuske savremene igre, Magi Maren, kreirala je „Liniju grebena“ istražujući Spinozinu i Marksovu filozofiju. Međutim, namera joj je bila da se pozabavi ovom temom iz zabavnijeg ugla, poput ludih alpinista koji zahvaljujući svojoj izdržljivosti radikalno menjaju položaje i strategije, otkrivajući neistražene staze. Uostalom, to je jedina mogućnost da se osvoji nedostižan vrh.

Peeping Tom (Brisel)

9 i 10. april (20h), Opera Madlenianum

Diptih „Vrata koja nedostaju“ i „Napuštena soba“ likove zatiče u prostorijama iz kojih se ne može pobeći. Lutajući zastrašujućim lavirintom, u potrazi za idealom, oni nose san i nadu. Njihov život se odvija između stvarnosti i zamišljenog, dok im prirodne sile nameću neizvesnu sudbinu.

Gabrijela Karizo Foto: Promo/Beogradski festival igre/Rahi-Rezvani

Gabrijela Karizo i Frank Šartije stvaraju uznemirujući, mračan i zatvoren svet – tipičan rukopis trupe Peeping Tom, istovremeno postavljajući u središte komada jedinstven, ekstremni jezik pokreta i izvođenja. Oni prekidaju nit vremena, mešajući prošlost, sadašnjost i budućnost. Svaki deo diptiha ima jedinstvenu postavku i pokreće filmski set.

Frank Šatije Foto: Promo/Beogradski festival igre

Scenske promene odvijaju se pred očima publike i postaju deo predstave, ostavljajući utisak žive montaže vrhunskog horora.

Kompanija Akrama Kana (London)

14. april (20h), Sava centar

„Nadmudrivanje đavola“ je delo inspirisano fragmentima 12 slomljenih glinenih ploča koje zajedno čine jedno od najstarijih velikih književnih dela, drevni sumerski „Ep o Gilgamešu“. Novi komad Akrama Kana otelotvoruje nasilno poglavlje u životu mladog Gilgameša, koga se Gilgameš priseća i tumači u poznim godinama, pred smrt.

Iz komada „Nadmudrivanje đavola“ Foto: Promo/Beogradski festival igre/Jean Louis Fernandez

Kritičar francuskog „Le Monda“, između ostalog, kaže: „Ovo je majstorsko delo, predstava izuzetne dubine čiji snažni eho odzvanja savremenošću. Između meteža i magije, na publiku se moćno prenose pouke. Izvrsan pripovedač, vođa – kroz proces zahtevnog rituala, Kan naz poziva da izazovemo razornog đavola, skrivenog u najmračnijim delovima našeg bića!“

Drezden Frankfurt kompanija igre

17. april (20h), Sava centar

Inspirisan vrhunskim igračima Drezden Frankfurt kompanije igre, Jakopo Godani priprema spektakl za pamćenje. U pitanju je svetska premijera za beogradsku publiku, odlagana nekoliko puta zbog strogih epidemioloških mera… Međutim, Godani je definitivno miljenik festivalske publike, ali i laureat Nagrade Jovan Ćirilov.

Balet džez Montreal

14. maj (20h), Sava centar

Sa odobrenjem Lenarda Koena, pod umetničkom direkcijom Luja Robiteja i u snažnoj dramaturgiji Erika Žana, ovo je omaž slavnom pesniku i kantautoru koji evocira životne cikluse kroz pet sezona, kako je opisano u Koenovim pesmama.

Tri međunarodno priznata koreografa bila su zadužena da osmisle pokret na muziku poznatih nota: Andonis Fonjadakis, Anabel Lopez Očoa i Isan Rustem. Njihov moćan i celovit koreografski rečnik, oživljava na poseban način Koenov opus, uz podršku 14 izuzetnih igrača. „Dance Me“ kombinuje scenski, vizuelni, muzički, dramaturški i koreografski izraz, a sjajna predstava ima petogodišnja izvođačka prava.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare