Aja Jung: Srećni smo dok pozorišta ne postanu tržni centri

Kultura 03. mar. 202122:34
Podeli:
Aja Jung Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Program 18. Beogradskog festivala igre predstavljamo ovog puta sa ogromnom strepnjom, rekla je Aja Jung, osnivač i direktorka BFI, najavljujući danas u Narodnoj skupštini program ove manifestacije, čiji je početak zakazan za 23. mart u glavnom gradu Srbije, Novom Sadu i Gornjem Milanovcu.

Beogradski festival igre priprema se u atmosferi u kojoj se iz dana u dan menjaju prognoze vezane za epidemiju i sa stalnim osluškivanjima najava da bi ponovo mogao da bude uveden policijski čas i da sale budu zatvorene. Sa druge strane, predsednik Skupštine Srbije Ivica Dačić je, otvarajući konferenciju, naveo da je Beogradski festival igre „jedan od najznačajnijih brendova države“, da i u najtežim okolnostima pokazuje svoju vitalnost i dodao da „umetnost može da pobedi epidemiju“.

Programom 18. BFI predviđeni su nastupi 17 kompanija iz 11 zemalja. Prvi deo festivala najavljen je od 23. marta do 15. aprila, a deo programa, među kojima je i nastup kompanije Akrama Kana, kao i prateći program predviđeni su za jesen.

Nastup prvaka i solista Njujork siti baleta zakazan je i pre zvaničnog otvaranja, za 6. mart u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu i dan kasnije u Jugoslovenskom dramskom pozorištu u Beogradu. Zvezde Njujork siti baleta trebalo je da nastupe u okviru 17. BFI, ali je njihov nastup odložen i publika će moći da ih vidi sada. Njihov nastup posebno je istakla i ministarka kulture Maja Gojković.

Sa predstavljanja Beogradskog festivala igre u Skupštini Srbije Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Direktorka Beogradskog festivala igre Aja Jung navela je da je ovo osmi put da organizatori BFI glavnu konferenciju organizuju u Skupštini Srbije, zahvaljujući se predsedniku parlamenta i ministarki kulture za podršku.

– Ovom konferencijom smo obično stavljali tačku na ogroman posao, i bili radosni što možemo da predstavimo rezultate, odnosno program. Ovoga puta to činimo sa ogromnom strepnjom – kazala je Aja Jung.

Ona je podsetila i na to koliko energije je bilo potrebno da festival bude organizovan.

– Da nam je neko rekao prošle godine u ovo vreme šta nas sve čeka, znam da mu ne bismo poverovali. Umesto u rikverc, ubacili bismo u prvu. I bilo bi opet ovako. Vraćajući film unazad, od one konferencije u martu prošle godine, kada sam izgovorila: „Imamo loše vesti“, svakoga dana je bilo sasvim dovoljno razloga za odustajanje. Sponzori su opravdano odlazili, publika se sasvim opravdano plašila ulaska u zatvoreni prostor, mnoge institucije su odustale ili smanjile ulaganja u umetničke sadržaje… Štampu programa, kataloga ili plakata, preko noći je zgazio internet, a ekran se nametnuo kao sablasna pozornica. Vraćali smo ulaznice, i nismo mogli ponovo da ih ponudimo… Štampali smo materijale, koje bi za samo nekoliko dana mogli da bacimo, jer su se datumi gostovanja trupa menjali i još se menjaju… Kao da vetar obrće neki papirni kalendar – kaže Aja Jung.

I ovogodišnje izdanje odvija se uz stalno slušanje izveštaja i zaključaka Kriznog štaba, ali i praćenje epidemiološke slike u drugim zemljama, odakle treba da doputuju kompanije. Neke od njih sastavljene su i od igrača iz više zemalja, što dodatno usložnjava ceo posao organizatorima.

– Opaki virus i dalje režira. Poigrava se surovo sa svim likovima, njihovim ulogama, terminima, poništava letove, zatvara aerodrome, ne dozvoljava vežbanje u baletskim salama, ne skida maske sa lica igrača i publike, testira, umara, čak trajno gasi neke trupe i manifestacije u svetu, tera umetnike da traže nove profesije, na pozorišta stavlja katance, ili dozvoljava rad sa trećinom ili četvrtinom kapaciteta. Znamo mi da je to nepravda, i da se niko nije u pozorištu zarazio, ali je to tako. Ćutimo, srećni dok pozorišta ne postanu restorani, hoteli ili tržni centri – navodi direktorka Festivala igre.

Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Ona je istakla dva motiva za organizaciju BFI u ovako nepovoljnim okolnostima. Prvi je što „Beogradski festival igre ima program, za razliku od mnogih koji ga nemaju“, a drugi je inat da se izbori vrhunski program.

– To što imamo publiku, to je rezultat rada, i baš ovakvog odnosa. Danas je to publika koja na neke predstave čeka duže od godinu dana. Svakog dana zazvoni bar 30 telefona. To su ljudi koji čuvaju svoje karte, neki još od septembra 2019. godine! Za Njujork siti balet, Džez Montreal, Džejsona Smita… Zbog tih ljudi ovo radimo – navela je Aja Jung.

Ona je kao novost iznela i to što „Beograd više nema scenu za velike predstave“.

– Novo je da će beogradska publika morati da putuje u Novi Sad da bi videla nove produkcije Dimitrisa Papajoanua i Akrama Kana. Novo je da možda i Zemun neće imati svoju scenu već od jeseni, pa strepimo gde će nastupiti američke trupe Bodytraffic i čuvena brodvejska zvezda Džejson Samjeuls Smit. Brinemo i kako će publika ući u nedelju u JDP, kada znamo da nas, koji bi da vidimo prvi, a verovatno i poslednji put, Njujork siti balet u našem gradu ima mnogo više od 170 sedišta – navela je Aja Jung.

Direktorka BFI dodala je da se raduje, iako tako nije planirano, što festival zvanično počinje predstavom sa nazivom „Normalno“.

– Sa željom da zaista bude sve po tom naslovu. A kada će se ovaj festival završiti, to još ne znamo – zaključila je Aja Jung.

Na konferenciji su danas govorili i zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić i ambasadori zemalja čiji umetnici učestvuju na festivalu, zahvaljujući se direktorki BFI Aji Jung za energiju i upornost.

Komentari

Vaš komentar