Foto: Promo

Festivali su odloženi, turneje otkazane, a muzičari su, kao i svi drugi, bili prinuđeni na izolaciju zbog pandemije koronavirusa. Koliko god da im je to teško palo, mnogi od njih su vreme iskoristili da napišu i snime nove pesme i objave albume. Neki od njih čak i najbolje u svojim dosadašnjim karijerama.

Priredio: Matija Jovandić

Muzičari su, kada je svet pre tačno godinu dana „zaključan“, posle prvobitnog šoka prionuli na posao, radeći ono što najbolje umeju. Preko društvenih mreža su komunicirali sa fanovima i pravili onlajn svirke, a bilo da su se pomirili sa novim okolnostima ili su pisali anti-izolacijske pesme poput Vana Morisona ili Ijana Brauna, snimali su i objavljivali albume. Pojavile su se stotine, pa i hiljade novih izdanja od tada. Neka su prilično loša, a neka praktično najbolje što su njihovi autori uradili do sada. Britanski muzički magazin NME odabrao je 10 najboljih albuma nastalih u „doba kovida“.

Nick Cave & Warren Ellis – Carnage

Nik Kejv i njegova desna ruka, multiinstrumentalista Voren Elis, najavili su izlazak albuma „Carnage“ na vinilu i disku za 28. maj, ali su iznenadili publiku objavljujući nedavno pesme sa ovog izdanja na internetu. Kejv je za svoj 18. album naveo da je to „brutalna, ali lepa ploča smeštena u zajedničku katastrofu“, a Elis je otkrio da je osam pesama nastalo, bar u gruboj verziji, za dva i po dana.

Rok kritičar Dragan Ambrozić ocenio je da je Kejv „ponovo napravio odličan album“, a novinari NME-a pronašli su na njemu „neke od najbogatije ispisanih (Kejvovih) pesama do sada“, nazvali ga izvrsnim i upisali su „Carnage“ na vrh liste najboljih albuma nastalih u doba korone, dodajući da „niko nije bolji u tome da ponudi kompas za pustoš od Nika Kejva“.

Tejlor Svift – folklore

Tejlor Svift trebalo je da tokom prošle godine vlada najpoznatijim svetskim festivalima, ali pošto su oni listom otkazani zbog pandemije, ona se povukla u svoju kolibu u prirodi i iskoristila je mir koji je okružuje da stvori iznenađujuće dobar album. Rezultat svega toga je „folklore“, izvanredna kolekcija ispovednih pesama i delikatno satkanog kamernog popa.

„Od pripovedanja u ‘The Last American Dynasty’ do peana propaloj letnjoj romansi ‘August’, došao je kao izdašna pratnja za usaljenost u ovo doba“, piše muzički novinar i kritičar Geri Rajan.

Tejlor Svift – evermore

I drugi album američke pevačice i kantautorke, nazvan „evermore“, objavljen u decembru, našao se na ovoj listi 10 najboljih kao „sestrinska ploča“ pet meseci ranije objavljenoj kolekciji pesama „folklore“.

Oba albuma nose istu dobitnu estetiku s tim što je, kako je sama rekla, „folklore“ zapravo putovanje „dublje u šumu ovakve muzike“. Na tom putu pomogli su joj Aron Desner (The National), Džastin Vernon (Bon Iver), Džek Antonof i njen momak Džo Alvin. „Ali je to više od pesama preostalih sa albuma ‘folkolore’, to je dragulj po sebi, na kom se i Haim pojavljuju kao gosti“, zaključuje NME, dodajući da su ova dva izdanja sada, između ostalog, i neka vrsta sinonima za izolaciju, kao što su to postali zum ili banana – hleb.

Mogwai – As The Love Continues

Kada se ukratko govori o „As The Love Continues“, teško je ne pribeći pridevima iz kritika ovog albuma poput „pun pogodak“, „uzburkan“, „ćudljiv“, „epski“ ili „filmičan“, ali je 10. album škotskih post-rokera upravo kombinacija svega toga, ocenjuje britanski muzički magazin.

Pridev „karantinski“ albumu bi se mogao dodati i jer je snimljen tako što su Stjuart Brejtvajt i kolege iz benda na vezi sa producentom Dejvom Fridmenom (Flaming Lips) preko zuma, ali su napravili album za vrh top lista nekih četvrt veka od njihovog prvog singla. Ovaj album ne definiše toliko situaciju u kojoj se nalazimo koliko nudi preko potreban beg od nje, zaključuje Rajan.

Sleaford Mods – Spare Ribs

Ljuta reakcija na sve što se dešava, tako zvuči 11. album Sleaford Mods, odnosno šesti od kada su postali duo ili, kako navodi NME, sadrži raspoloženje življenja pod vladavinom elita koji se prema svojim građanima odnose kao prema potrošnom materijalu. „I toliko smo umorni od torijevaca / i izubijani kratkom pameću“, peva frotmen Džejson Vilijamson u pesmi „A New Brick“.

Uz podršku Ejmi Tejlor iz australijskog pank benda Amyl & Sniffers i pankerom Bilijem Nomejtsom, on kao da spejevima ispisuje svoje trenutne stihove-grafite o zaključavanju, otuđenju, klaustrofobiji i Bregzitu, slikovit je Rajan i dodaje da album sažima ogroman bes kakav se oseća svaki put kada se objave podaci o broju umrlih od kovida ili kada se shvati da su medicinari plaćeni samo tapšanjem sa terasa i prozora.

Charli XCX – How I’m Feeling Now

Snimljen za samo šest nedelja, dok je Šarlot Ema Ejtčinson, poznatija kao Charli XCX, bila u samoizolaciji u svojoj vili u Kaliforniji, i objavljen u aprilu album „How I‘m Feeling Now“ postao je i njen prvi album iz doba pandemije. Svaki svoj korak u tom smeru mlada britanska zvezda delila je sa fanovima, koji su joj uzvraćali reakcijama i doprinosili vizuelnim rešenjima za pesme.

Ishod je muzička beleška o pandemiji iz koje izbija teskoba: „Dosadno mi je – šta? / Budim se kasno i jedem malo žitarica“, kaže ona uz jak ritam u „Anthems“, u kojoj je čujemo kako žudi za bekstvom i susretima na plesnim podijumim, što je nešto sa čim mnogi mogu da se identifikuju.

Hejli Vilijams – Flowers for Vases / descansos

Zaglavljena u svom domu u Nešvilu, pop-pank kantautorka i nekadašnja pevačica i klavijaturistkinja benda Paramore snimila je album kao neku vrstu „preteče“ svog solo albuma „Petals For Armor“ u kom se tematski bavila ponajviše šrapnelima njenog razvoda.

To „Descanos“ zapravo su neka vrsta krajputaša, a na ovom albumu Hejli Vilijams, po oceni NME-a, pojavljuje se u svom najzabrinutijem izdanju, sa svojih 14 ogoljenih pesama dok prigušenim vokalom peva praćena akustičnom gitarom ili klavirom.

Litl Simz – Drop 6

„Kad birate da budete sami drugačije je od primoranosti na to i to je mesto na kom počinju teškoće“, poručila je Litl Simz na Instagramu opisujući kako je izolacija pogađa i emotivno i na kreativnom planu. Time je najavila i svoj šesti nastavak serijala „Drop“, objavljen samo mesec nakon uvođenja karantina.

Ovo nije baš album, istina, nego je EP, ali se Geri Rajan odlučio da ga uvrsti na listu jer „savršeno oslikava zatvorenost u školjku kada vam život izmakne podlogu na kojoj stojite“ i zaključuje da ovo izdanje „sumira sve one prve dane izloacije kada smo se svi osećali prazniji od naših planera“.

Cloud Nothings – The Black Hole Understands

Nakon što je u rokovniku precrtao datume za prehodno zakazanu turneju, ovaj alt-rok kvartet objavio je svoj sedmi album na Bendkempu. Frontmen Dilan Boldi i bubnjar Džejson Geric razmenili su mejlom nešto muzike, a pesme nastale iz toga po mnogo čemu se razlikuju od onoga što je postao njihov zaštitni znak.

Umesto razorne buke, tu je treperavi sirovo snimljeni indi-pop koji zvuči, kako piše NME, kao nešto što bi Alan Mekgi objavio za „Kriejšn rekords“. Boldi je album opisao kao „popičan, ali i na neki način tužan, kako se manje-više i ja sam osećam“.

Jang Bejn – Quarantime: The Lost Files

Jang Bejn (Yxng Bane) proveo vreme u izolaciji puštajući svoje neobjavljene melodije i ispitujući reakcije fanova na njih, što je sve dovelo do albuma „Quarantime: The Lost Files“, objavljenog u maju prošle godine. Ovaj album sa 14 mikstejpova njegovo je prvo izdanje nakon dve godine.

Nije to samo „čišćenje fioka“, nego izdanje prepuno afro bita, arenbija i plesnih himni, koje su služile da razbiju sivilo, a predstavljeni su i gosti: Headie One, D Block Europe i Kojo Funds. „Nekada prosto treba da zaigrate i pretvarate se da leto nije izgubljeno“, obrazlaže album u ovom izboru novinar NME-a.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare