Foto: Promo

Od danas su vozači u Srbiji u zakonskoj obavezi da na svojim motornim vozilima imaju zimsku opremu, ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica. Ta oprema podrazumeva zimske ili univerzalne gume na sva četiri točka, a dubina gazećeg sloja na pneumaticima mora biti minimum četiri milimetra.

Kao prvo, podsetimo na osnovne stvari zbog kojih u narednom periodu nije pametno voziti na letnjim gumama.

U uslovima čestog snega, leda i pri veoma niskim temperaturama uvek je najbolje rešenje imati zimske gume, jer su napravljene od mekše smeše u odnosu na letnje pa dobro podnose hladno vreme, odnosno ne mogu da se stvrdnu te prianjanje na podlogu nije ugroženo.

Letnje gume su tvrđe, što je dobro kada su temperature visoke, ali po hladnom one postaju gotovo kao od plastike, pa po snegu sa njima dolazi do lakšeg proklizavanja i značajno se produžava put kočenja.

Foto: Promo

Takođe, treba znati da letnje gume imaju više uzdužnih kanala, koji u kombinaciji sa manjim poprečnim imaju zadatak da lakše odvode vodu sa gazećeg sloja, dok zimske i univerzalne gume imaju drugačiju šaru od letnjih u vidu više poprečnih kanala za lakše pokretanje po snegu.

Foto: Promo

Osim što biste na letnjim gumama tokom zime ugrožavali bezbednost na putevima, ujedno biste mogli da platite i kaznu koja se kreće od 6.000 do 20.000 dinara.

Za koga su univerzalne gume

Sezona zamene guma već je u toku, pa osim odluke koju marku i model nabaviti, sve češće se javlja i pitanje da li se odlučiti za zimske ili univerzalne, odnosno gume za sva godišnja doba. Ono što treba znati je da i all-season gume mogu biti deo zimske opreme.

Ipak, ukoliko često vozite po snegu, živite van grada i slično, zimske gume su uvek bolji izbor. Kako smo rekli, sastav ovih pneumatika omogućava maksimalnu upravljivost i umanjuje rizik proklizavanja, dok dubina šare obezbeđuje dobro prianjanje, ali takođe sprečava zadržavanje veće količine snega unutar gume.

Saznajte još:

Što se tiče univerzalnih ili all-season guma, one su dobrodošle ako živite u gradovima gde se ulice redovno čiste. Naime, ove gume u najvećem broju slučaja dobro podnose niske temperature, ali ne mogu zameniti zimske po kretanju uzbrdo-nizbrdo po dubljem snegu.

Takođe, all-season guma može biti dobar izbor vozačima koji godišnje prelaze mali ili ograničeni broj kilometara, a idealne su u regionima sa umerenom klimom, tamo gde nema velikih oscilacija u temperaturi, odnosno gde leta nisu previše topla, a zime su blage i kišovite.

Ipak, treba uzeti u obzir i to da je tehnologija izrade pneumatika vrlo napredna i da savremene univerzalne gume, po brojnim testovima, pružaju mnogo bolje performanse nego što je nekad bio slučaj.

M + S nije uvek zimska guma

Pri odabiru guma, bilo zimskih ili all-season, važno je napomenuti da nisu sve iste i da treba obratiti pažnju na simbole koji se nalaze na bočnim zidovima, a koji pokazuju kakvog su kvaliteta i namene.

Foto: Promo

Prave zimske gume mogu se prepoznati, ne samo po oznaci M + S (mud + snow), što znači da su namenjene za vožnju po blatu i snegu, već posebno po tri planinska vrha sa pahuljicom, što je oznaka da su gume napravljene prema propisima UNECE (Ekonomske komisije za Evropu pri Ujedinjenim nacijama), koji pre svega važe u zemljama Evropske unije, ali i u mnogim drugim državama koje sistematski vode računa o bezbednosti u saobraćaju.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar