Doviđenja za Euro 6. Euro 7 norma će naslediti dosadašnji standard koji je uveden 2014. godine. Najveće promene tiču se dizelaša, a uvode se i pravila za električne automobile. Reakcije proizvođača vozila i delova su bile različite, ali sada se sasvim jasno izdvajaju pobednici i gubitnici uvođenja Euro 7 norme, te će neki profitirati, a neki bankrotirati. Ono što je izvesno je i to da će uvođenje novog standarda dovesti do poskupljenja automobila, kamiona i autobusa.
Nakon brojnih odlaganja, Evropska komisija je prošle nedelje objavila predlog pravila Euro 7 standarda, koja će definisati dozvoljene emisije sve do zabrane prodaje benzinaca i dizelaša 2035. godine.
Proizvođači automobila su se borili protiv novih pravila, tvrdeći da bi novac potrošen na nove mere usklađenosti mogao bolje da se uloži u smanjenje troškova elektrifikacije. Prema njihovom mišljenju, nova pravila nisu neophodna jer će udeo prodaje automobila koje pokreću fosilna goriva nastaviti da pada i pre roka za nultu emisiju 2035. godine.
Ipak, nova pravila su usvojena, ali nisu toliko stroga kako su se neki proizvođači automobla plašili. Bez obzira na to, ona označavaju jasan raskid sa Euro 6 standardom, objedinjujući standarde za dizelska i benzinska vozila na polju zagađivača kao što su azotni oksidi, pooštravaju ciljeve za kamione i autobuse i postavljaju ograničenja za prašinu od kočnica i čestice pneumatika, što će biti glavni izvor zagađenja u doba nulte emisije.
Propisi sada podležu ratifikaciji Evropskog parlamenta i Saveta. Očekuje se da će Euro 7 standard za putnička i laka komercijalna vozila stupiti na snagu u julu 2025. godine, a za kamione i autobuse 2027.
Reakcije su bile različite, ali je sada se sasvim jasno izdvajaju pobednici i gubitnici uvođenja Euro 7 norme.
Pobednici
Kvalitet vazduha
Evropska unija tvrdi da je dugotrajno izlaganje zagađenju sitnim česticama i azotnim oksidima iz drumskog saobraćaja bilo odgovorno za više od 70.000 preranih smrti u 2018. godini, sa 300.000 preminulih od svih vrsta zagađenja vazduha. Drumski transport je te godine bio zadužen za 39 odsto emisije azotnih oksida.
Ograničavanje ovakvih zagađivača moglo bi da spasi hiljade života u budućnosti, jer se očekuje da će do 2035. godine emisija azotnih oksida automobila i kombija biti manja za 35 procenata, odnosno za 56 procenata kod kamiona i autobusa.
Industrija kontrole emisija štetnih gasova
AECC, trgovinska grupa koja lobira u ime kompanija kao što su Johnson Mathhey, NGK i Vitesco koje proizvode katalizatore i filtere, pozvala je na „ambiciozan“ Euro 7 predlog.
Nije to nužno dobila, ali svako pooštravanje propisa o zagađenju znači više sadržaja po vozilu za članove ove grupe. AECC vrši pritisak na Evropski parlament i Savet da usvoje pravila što je pre moguće. Dugoročno, efektivna zabrana motora sa unutrašnjim sagorevanjem od strane EU nakon 2035. godine znači da će prihodi ovih kompanija u Evropi naglo pasti.
Dobavljači kočnica i guma
Jedna od novosti Euro 7 standarda je kontrola emisija čestica iz kočnica i guma koja će važiti i za električne automobile, što znači da će kompanije kao što su Brembo i Michelin biti u mogućnosti da plasiraju nove tehnologije na tržište, a to gotovo sigurno znači da će njihovi klijenti morati više i da plate. Brembo, na primer, tvrdi da njihov Greentive kočioni disk, u kombinaciji sa posebnim materijalom za trenje, može da smanji emisiju čestica za 50 procenata.
Gubitnici:
Kamioni i autobusi
Svi kamioni i autobusi sa pogonom na dizel moraće da smanje emisiju azotnih oksida za 78 procenata, na 90 miligrama po kilometru, sa 400 mg/km. To će dovesti do većih troškova od oko 2.700 evra po vozilu, tvrdi Evropska komisija. Iako kamioni i autobusi koštaju mnogo više od putničkih automobila, ovaj novac bi mogao da se iskoristi za investicije u elektrifikaciju i razvoj pogona na vodonik, a sa većom cenom vozila očekuje se i poskupljenje usluga transporta robe.
Evropski kupci
Novi propisi dovešće do poskupljenja automobila, a procena je da će kupci u proseku morati da izdvoje 304 evra više za nov automobil. Pored ovog troška kojim se finansira usklađivanje sa regulativama, tu su još i inflacija, skupi energenti i nestašica komponenti, pa je sasvim jasno da će automobili biti skuplji nego ikada.
Dizel motori
Kako nalaže Euro 7, dizel automobili će morati da imaju manju emisiju azotnih oksida za četvrtinu, jer je granica pomerena sa 80 miligrama po kilometru na svega 60. Svaki veći trošak u proizvodnji mogao bi da ubrza neminovan kraj korišćenja dizela u putničkim automobilima, koji je izbor mnogih vozača koji prelaze veliku kilometražu. Tržište dizel automobila pada još od početka prošle decenije, a trend se naglo ubrzao nakon Volkswagenovog Dizelgejt skandala 2015.
Proizvođači automobila dobijaju, ali i gube
Automobilske kompanije su se pomirile sa kompromisom, pa se ne može reći ni da su pobednici, ali ni da su gubitnici. Na prvi pogled, svi propisi koji povećavaju troškove i zahtevaju nove tehnologije izgledaju kao poraz za proizvođače automobila.
Ipak, ovo se odnosi pre svega na dizelska vozila, a tržište takvih automobila je već godinama u padu. Mnogi proizvođači već nude sve manji broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem, a svoj fokus prebacuju na električna vozila. Međutim, novi Euro 7 standard neće biti bezbolan. Prema izveštaju koje je objavio Morgan Stanley, Volkswagen Grupa će morati da uloži 400 miliona evra na usklađivanje svoje game, dok će Stellantis morati da investira 350 miliona evra.
Bonus video: Da li je ovo budućnost pogona za automobile? Vozili smo novi Nissan X-Trail