kupovina automobila, cene automobila
Foto:Shutterstock

Toyota je najveći svetski proizvođač automobila i sada upozorava na novo poskupljenje koje je prouzrokovano većim troškovima proizvodnje. Tim povodom postavlja se i pitanje koliki porast cene će kupci biti spremni da prihvate, jer dobro znamo da mi, kupci, nadoknađujemo sve gubitke proizvođača.

Pad profita, zajedno sa većim troškovima proizvodnje i nestašicom mikročipova, uticali su na odluku japanskog proizvođača o povećanju cena njihovih automobila za evropske i američke kupce.

Rukovodioci Toyote su upozorili na nadolazeća prilagođavanja cena, rekavši da su potrebna kako bi se nadoknadili sve veći troškovi koji su doveli do operativnih gubitaka jedinica u Evropi i Severnoj Americi tokom poslednjeg tromesečja. Ipak, veliko pitanje koje se postavlja jeste koliko povećanje cene će kupci moći da prihvate.

„Zaista mučimo mozak pokušavajući da dođemo do odgovarajućeg nivoa cena. Visoke cene proizvodnje moraju da se odraze i na konačnu cenu automobila“, izjavio je Jun Nagata, glavni direktor za komunikacije kompanije Toyota prilikom predstavljanja kvartalnih finansijskih rezultata.

Foto:Toyota

Troškovi su ogromni

Toyota se trudi da na sve načine apsorbuje porast troškova širom sveta koji je premašio 2,5 milijardi dolara u periodu od jula do septembra. Japanska kompanija je već podigla cenu u skladu sa rastućim troškovima materijala i inflacijom, ali su rukovodioci rekli da su potrebne agresivnije akcije ili češća povećanja.

„Svake godine menjamo cene jednom ili dva puta, a povećanjem učestalosti promena cena želimo da odrazimo veće troškove koje imamo“, rekao je Masahiro Yamamoto, glavni direktor računovodstvene grupe. Globalna prodaja je skočila za 10 odsto tokom trećeg kvartala na 2,15 miliona vozila, ali to nije dovoljno kako bi se ublažio finansijski udarac skupih komponenti.

Očekivanja kupaca

Rukovodioci Toyote su rekli da je jedan od faktora prilikom formiranja cene za određene modele zapravo očekivanje kupaca, a to posebno važi za izuzetno popularne automobile kao što su Camry ili Corolla. Primera radi, u SAD, kupci očekuju da će Corolla koštati između 25.000 i 30.000 dolara.

„Želimo da održimo taj opšti imidž vozila i odnos cene i kvaliteta, a važno nam je i šta kupci misle i šta očekuju od naših modela po pitanju njihove cene“, izjavio je Jun Nagata.

Kupci nadoknađuju gubitke

Evropsko poslovanje Toyote zabeležilo je regionalni operativni gubitak od 534,2 miliona dolara, a glavni razlog je zatvaranje fabrike u Rusiji. U Severnoj Americi, visoki troškovi doveli su do gubitka od 172,3 miliona dolara, dok je prošle godine ostvaren regionalni profit od 1,23 milijarde dolara. Prema procenama japanske kompanije, očekuje se pad profita ove godine za 20 procenata, a kako bi se održala pozitivna finansijska računica, Toyota će morati da poveća cene svojih automobila.

Na automobil se čeka do 4 godine

Najradikalniji primer aktuelne krize na automobilskom tržištu je nova Toyota Land Cruiser. Na domaćem tržištu, kupci moraju da čekaju u proseku 4 godine na isporuku naručenog primerka.

Land Cruiser, 300, auto, automobil Toyota
Foto: Toyota

Potražnja je ogromna i proizvodnja ne može da je zadovolji, a na taj način je došlo i do paradoksa, jer su polovni primerci znatno skuplji jer su dostupni odmah. Kako tvrdi Toyota, radi se na smanjenju vremena isporuke, a trenutno su porudžbine ograničene na jedan primerak po osobi.

Pogledajte listu cena 10 najjeftinijih automobila u Srbiji OVDE.

Bonus video: Vozili smo jeftin automobil…od 20.000 evra

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar