Winter,Tires,On,A,Snowy,Roadway
Zimske gume Foto: Shutterstock

Prosečna temperatura se spustila i sada je krajnje vreme da demontiramo letnje gume sa vozila. U ovom tekstu iznosimo činjenice o opasnostima vožnje sa letnjim gumama u zimskom periodu, o rizicima kupovine polovnih guma, cenama, načinu skladištenja i odabiru pravih pneumatika u zavisnosti od toga gde najviše vozite.

Od toga gde vozite zavisi da li vam za predstojeći period trebaju prave zimske gume ili možda univerzalne. Takođe, naš Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) bliže propisuje upotrebu zimske opreme za vozila, pa svaki vozač treba da zna kada treba da zameni gume onim koje su adekvatne sezoni, kao i koliko iznosi kazna za nepoštovanje propisa. Sa druge strane, treba da zna i zašto se gume menjaju, odnosno koji su rizici vožnje na pogrešnim gumama.

Kada je obavezna zamena letnjih guma?

Prema ZOBS-u, početak primene zimske opreme za vozila počinje od 1. novembra i traje od 1. aprila. U tom periodu vozila na putevima treba da budu opremljena zimskom opremom. Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima bliže određuje šta to zapravo podrazumeva.
U zimsku opremu, pored četiri odgovarajuća pneumatika, spadaju i lanci za sneg ili druga sredstva za povećanje trakcije (čarape, mreže i slično), koja se postavljaju na najmanje dva pogonska točka. Ova vrsta opreme se koristi na delovima puta gde je znakom jasno obeležena njihova upotreba po snegu. Treba znati da lanci i druga sredstva mogu da se koriste i na putevima gde nema ovog znaka, samo ako je kolovoz na toj deonici prekriven snegom.

Foto:Shutterstock

Takođe, važno je da vozači znaju da kod nas nije dozvoljena upotreba pneumatika sa „spajkovima“, odnosno klinovima kakvi se koriste u zemljama severne Evrope. Za autobuse i teretna vozila preko 3,5 tona u zimsku opremu spada i lopata.

Međutim, kada govorimo o zimskim gumama, naš Zakon ne nalaže kao obavezu da ih koristimo ukoliko na putu nema snega, leda ili poledice. To znači da vozači u periodu od 1. novembra do 1. aprila mogu da voze i na letnjim gumama ako su putevi suvi. Ipak, kako nikada ne znamo koji dan će pasti sneg, zalediti putevi i slično, razum nalaže da tokom čitavog navedenog perioda na vozilu imamo adekvatne gume.

Uz to, zimske gume prema propisima moraju da imaju dubinu šare od najmanje 4 milimetra. Ali ovo je minimum kada već treba da razmišljate o promeni takvih guma, jer nova guma ima dubinu šare od 8+ mm, što je čini i bezbednijom.

Zašto je bitno imati posebne gume za zimu?

Bez obzira na to što ZOBS uslovno dozvoljava upotrebu letnjih guma u zimskom periodu kada je kolovoz suv, prema brojnim istraživanjima i sprovedenim praktičnim testovima to nije preporuka. Naime, letnje gume nisu napravljene za hladno, već za toplo vreme. To znači da se njihove performanse i te kako razlikuju na hladnom i vrućem asfaltu.

Preciznije, letnje gume su napravljene od tvrđe smeše kako bi po vrućini ostale čvrste, međutim, kada je napolju hladno (ispod 7 stepeni Celzijusa), one se dodatno stvrdnu do te mere da postanu kao od plastike. Sa takvom gumom je nemoguće zakočiti na vreme, odnosno put kočenja se neuporedivo produžava u odnosu na onaj sa zimskom. I upravo ovo je jedan od najvećih rizika vožnje na letnjim gumama tokom zime pa iako je kolovoz suv. Uostalom, naplaćuje se i ozbiljna kazna ako ste izazvali udes zbog neadekvatne opreme.

Situacija se pogoršava ako padne sneg a na vozilu su letnje gume. Čak i da izbegnete plaćanje kazne zbog nekompletne zimske opreme, nećete moći da pokrenete vozilo jer će gume proklizavati, a na vožnju i po blažem usponu možete da zaboravite. Naime, šara na letnjim gumama je dizajnirana da lakše odvodi vodu sa gazećeg sloja tokom letnjih pljuskova, pa ima više širokih i uspravnih kanala.

Zimska guma ima šaru sa više poprečnih kanala kako bi se lakše pokrenula po snegu.

guma
Šara na zimskoj gumi, Foto: Shutterstock

Uz to, zimska guma je napravljena od mekše smeše i ona ne može da se stvrdne po hladnoći, već pruža optimalne performanse i kada je reč o putu kočenja, ali i stabilnosti u krivinama.

Kako prepoznati zimsku gumu

Zimska guma na svom obodu ima znak planine sa tri vrha, nekada i simbol pahuljice, kao i reči koje asociraju na zimu, npr Winter, Snow i slično. I to je prava zimska guma. Ona može imati i oznaku M+S (mud and snow), ali to ne znači nužno da je zimska, jer ako nema simbol tri planinska vrha, to može značiti da je guma zapravo univerzalna.

zimske gume, auto gume, univerzalne gume, M+S
Foto: Shutterstock/RoClickMag

Sve gume koje imaju oznaku M+S, pa tako i univerzalne, naš zakon prepoznaje kao adekvatne za vožnju po snegu, ledu ili poledici. Ali, koje su zapravo bolji izbor za vas, pročitajte niže u ovom tekstu.

Kako se kreću kazne ukoliko nemate zimske gume?

Prema aktuelnim propisima u Srbiji, ZOBS Član 332/91, ukoliko je na putu sneg, led ili poledica, a vi na vozilu nemate adekvatne gume, sledi kazna od 10.000 do 20.000 dinara za fizička lica, a za pravna lica kazna može ići i do 800.000 dinara. Međutim, ukoliko izazovete udes jer ste imali letnje ili gume sa istrošenom šarom, mogli biste da platite i milionski iznos jer svu nastalu štetu plaćate vi.

Koja je cena zamene guma?

Cena zamene guma koja obuhvata montažu, demontažu i balansiranje, prosečeno iznosi od 400 do 800 dinara po gumi. Cene zavise i od veličine samih točkova/guma.

Kako se kreću cene za čuvanje guma?

Mnogi vozači nemaju svoju garažu, niti neko mesto gde bi tokom zime odložili letnje gume, pa većina vulkanizera nudi uslugu čuvanja, odnosno hotela za gume.

Foto: Shutterstock

Cene za ovu uslugu prosečno se kreću od 100 do 150 po gumi dnevno, a cene zavise od veličine točka/gume.

Kako uskladištiti gume nakon zamene?

Ko ima uslova da gume čuva u svojoj garaži ili podrumu treba da zna sledeće: gume ne smeju da budu položene na zaprljanoj podlozi, bilo da je reč o vlazi ili flekama od ulja ili druge hemije. Ne bi trebalo da budu ni na direktnoj Sunčevoj svetlosti. Najbolje je gume složiti jednu na drugu (najviše 4) ili jednu pored druge. Ako su gume na felnama, nemojte ih stavljati jednu preko druge da ne oštetite naplatke, a ako stoje jedna pored druge uspravno, okrećite ih s vremena na vreme da se ne deformišu. U suštini, najidealnije bi bilo da one koje su na felnama stoje okačene o zid, ali to nije uvek svima opcija. Pritisak neka bude kako je propisan, jer ćete ga svakako podešavati kada točkove budete opet montirali na vozilo.

Zimske gume za auto – koje odabrati?

Kada je reč o odabiru prave gume, to logično zavisi od više faktora. Tip gume, odnosno da li vam treba prava zimska guma ili možda univerzalna, zavisi od toga gde najčešće vozite. Ako često vozite van grada, putujete, nije vam strana vožnja po dubljem snegu, usponima i generalno po neočišćenim putevima, onda i sami znate da je prava zimska guma najbolji izbor za vas.

All-season gume

Ako uglavnom vozite po gradu, po ulicama koje se zimi čiste, ne putujete na zimovanje tim vozilom i prelazite male kilometraže, tada možete da razmotrite i kupovinu univerzalnih (all-season) guma. Ove gume su ranije bile dobar izbor isključivo za predele gde su zime blage, međutim savremena tehnologija koja se koristi u razvoju guma danas omogućava da pneumatici za sva godišnja po performansama budu vrlo blizu zimskim i letnjim.

Ako vam ovi uslovi odgovaraju, sa univerzalnim gumama ćete i uštedeti, jer nema troškova zamene guma na svakih pola godine, niti plaćanja hotela za drugi set guma.

Zašto se mnogi odlučuju za polovne zimske gume?

Jedini razlog kupovine polovnih guma je ušteda. Međutim, početna ušteda na kraju može da košta i više nego što bi iznosila kupovina novih guma. Najveći problem kod kupovine polovnih guma je što kupac ne može ovu gumu da proveri. Sve što vidi je dubina šare, što nikako nije jedini uslov za bezbednu vožnju.

Foto: Shutterstock

Kupac u najvećem broju slučajeva ne vidi oštećenja, a tek ne može da vidi mikropukotine koje su možda nastale prilikom ranije upotrebe. Kupac ne zna da li je prethodni vozač sa tom gumom naletao na ivičnjake ili kroz rupe i oštetio njenu strukturu, a ne zna ni da li je vožena sa propisanim pritiskom. Jednostavno, kupac ne zna šta je ta guma prošla. Zato stručnjaci za bezbednost u saobraćaju svake godine savetuju da se ova kupovina izbegava, jer su gume jedini deo vozila sa kojim ostvarujemo kontakt sa podlogom i u tom smislu su najvažnije za bezbednost.

Štaviše, Tyre Safe je uradio veliko istraživanje polovnih guma koje se nude na tržištu i ustanovio da je čak 40 odsto ozbiljno oštećeno, ali to prosečni kupac ne može da primeti.

Takođe je pitanje posle koliko pređenih kilometara ćete polovne gume morati da zamenite jer ste ih kupili istrošene. Ipak, pored svega navedenog možda je i najbolje imati u vidu činjenicu da je neko te gume pre vas otpisao, a sigurno je imao dobar razlog da te gume skine sa svog vozila, pogotovo kada su obeležene kao „nove“

Ne kažemo da neko neće imati sreće i pronaći dobru, neoštećenu i malo korišćenu polovnu gumu. Ali, u kakvom je stanju većina polovnih guma u ponudi možemo lako da zaključimo – koliko ljudi zapravo skida dobre, gotovo nove gume sa svog vozila zbog nabavke boljih? Vrlo malo. Sa druge strane, ponuda polovnih guma na tržištu koje su obeležene kao takve je ogromna.

Bonus video: Ko su vozači koji „spavaju“ u levoj traci na auto-putu, šta nam se sviđa a šta ne kod novog električnog BMW-a iX i kakva je to tehnolgija koja će stati na put pijanim vozačima – pogledajte u novoj epizodi „Vožnja sa Tinom i Nebojšom“

 

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar