Svi zapadni, ali i japanski i korejski proizvođači, napustili su rusko tržište, pa su sada dostupna isključivo vozila domaće i kineske proizvodnje. Ipak, iako su na tržištu dostupni novi automobili, građani Rusije ne žele da u ovom trenutku novac ulažu u četvorotočkaša.
Nakon skoro godinu i po dana od kada je Rusija napala Ukrajinu, svi zapadni, korejski i japanski proizvođači automobila povukli su se sa tržišta. Neki zbog svojih uverenja i protivljenja ratu, a druge su na to naterale sankcije. Rusija je bila jedan od najvećih proizvođača automobila na svetu, svoje fabrike su tamo imali mnogi evropski proizvođači, ali početkom rata one su ugašene, prodate ili date u najam, tako da većina sada zvrji prazna.
Uvoz stranih automobila, osim onih iz Kine, takođe je prekinut. Domaći proizvođači poput Lade suočili su se sa nedostatkom naprednih delova koji su se uvozili sa zapada, i morali su značajno da smanje svoju proizvodnju. Posledice svega toga su da je rusko tržište automobila gotovo potpuno propalo.
Tačno 508 dana od početka rata, prodaja novih automobila u Rusiji je samo senka one pre rata. Tada su Rusi godišnje kupovali oko 1,2 miliona novih automobila, a danas se ta prodaja kreće negde oko 300.000 automobila godišnje. To je pad od 75 posto.
„Rusi jednostavno kupuju manje automobila, tačka. To govori o slabijoj kupovnoj moći i raspoloženju potrošača u Rusiji. Rusi jednostavno ne troše novac“, rekao je za Business Insider Steven Tian, istraživač sa Yalea koji proučava nacionalnu ekonomiju.
Postoji nekoliko razloga zašto Rusi ne kupuju automobile. Kupovna moć je opala, ali ne toliko drastično da bi prodaja automobila pala tako dramatično. Dosta realniji razlozi su strah od budućnosti zbog kojeg ljudi nisu spremni za velike investicije, ali i nedostatak adekvatnih automobila.
Većina Rusa je preferirala strane modele kojih sada gotovo i nema.
„Nije samo prodaja pala, već je prodaja stranih marki bila veoma visoka pre rata. Ako obiđete Moskvu i Sankt Peterburg, primetićete da urbani Rusi sa boljim primanjima voze samo strane marke automobila, od Porschea, Jaguara, Mercedesa do Hyundaija i tako dalje. Jedini Rusi koji su vozili Ladu bili su oni sa nižim primanjima“, naglasio je Tian.
Kako piše Auto Klub, zbog nedostatka modela sa zapada, iz Koreje i Japana, Rusi su morali da se okrenu Ladi ili kineskim markama poput Geely-ja. Ovaj kineski brend je, na primer, zabeležio povećanje prodaje od 88 procenata u odnosu na prethodnu godinu, ali to ni blizu ne kompenzuje ono što je izgubljeno nakon početka rata.
Bonus video: Vozili smo kineski krosover za Evropu, evo kakav je MG ZS