Ovo je večita dilema našeg naroda koji, sasvim opravdano, na svakom koraku pokušava da uštedi. Međutim, odluka da uštedimo pri kupovini guma i da pazarimo neke već korišćene, nije uvek isplativa, a još manje bezbedna.
Kupovina pneumatika je priličan izdatak. Čak i ako kupujemo one najjeftinije za mali prečnik točka. Kako je naš portal nedavno pisao, za 4 najpovoljnije nove zimske gume, prečnika 13 inča (dakle, za starije i sve ređe modele), ne možete da prođete bez najmanje 100 evra. A na to zatim idu troškovi montaže, balansiranja…
Ipak, kada znamo da je realniji prosek veličine točka nekih 15 inča, za komplet zimskih guma ovih dimenzija moramo da odvojimo najmanje 150 evra. Ukoliko kupujemo gume koje ipak nisu one najjeftinije, ta cifra se onda kreće od oko 220 evra. Da ne govorimo o većim i kvalitetnijim gumama.
Dakle, nije čudno što ljudima na pamet padne da kupe polovne gume i tako uštede. Cene korišćenih guma su različite i kreću se već od oko 15 evra, pa naviše. U zavisnoti od toga koliko je guma prešla i u kakvom je stanju, određuju se i cene.
Kupujemo gume koje je neko već otpisao
Evo važnih saveta koje treba da uzmemo u obzir pre nego što odlučimo da pazarimo polovne gume. Ne tvrdimo da u nekim, čisto srećnim okolnostima kupac neće proći dobro, ali ako imamo na umu činjenicu da je neko te gume skinuo sa svog vozila, sigurno da je imao dobar razlog za to.
Gume su jedini deo našeg vozila s kojim ostvarujemo kontakt sa podlogom, pa nema ni potrebe napominjati da predstavljaju jedan od najvažnijih delova vozila za bezbednost. Uz to, kupovinom polovnih guma ne samo da rizikujete, već, u većini slučajeva, početna ušteda na kraju može skupo da košta.
Zašto kupovina polovnih guma može da bude opasna?
Prema istraživanju koje je obavio TyreSafe, skoro 40% polovnih guma u prodaji imaju opasna oštećenja koja se ne vide golim okom. Kupci gledaju dubinu šare i malo bace pogled na obod gume i to su jedini kriterijumi kojima se vode.
Međutim, kako za Nova.rs ističe Luka Širovnik, vođa tehničke službe u kompaniji Continental Southeast Europe, velika većina polovnih guma prodaje se demontirana – to jest nisu postavljene na točak. U ovoj situaciji može biti teško uočiti oštećenja na gumi, poput onih ispupčenja na bočnom zidu pneumatika, ili malih rupa zbog kojih guma može da gubi pritisak.
„Jedan od glavnih problema pri kupovini polovnih guma je, dakle, verovatnoća da kupac zna malo, ili apsolutno ništa o njihovoj istoriji. Da li su bile rotirane pravilno kako bi se dostigla optimalna kilometraža? Da li su gume bile mehanički oštećene? Problem je što sa polovnim gumama nikada ne možemo znati sa kojim pritiskom su bile vožene: ako su bile vožene sa nižim pritiskom od propisanog, osim habanja gazećeg sloja, dolazi i do mikro-oštećenja unutrašnjeg sloja gume, koje se ne nikako mogu videti golim okom. Ova mikro-oštećenja mogu kasnije napredovati do manjih pukotina, što može dovesti do raspada sastavnih delova karkase (noseća struktura gume) i nepredvidivih situacija na putu“ – navodi Širovnik.
Dakle, koliko je kilometara guma zaista prešla, da li je bila u udesu, da li se neko sa njom pentrao po ivičnjacima, preletao preko rupa i oštetio noseću strukturu, ništa od toga ne možemo da saznamo ni pri detaljnom pregledu polovne gume. A rizik je zaista prevelik, jer od gume na vašem vozilu zavise i životi.
U najvećem broju slučajeva polovne gume koje se prodaju u ovom delu Evrope dolaze iz Nemačke: te gume su tamo predate na otpad nakon što, prema njihovim propisima, više nisu bezbedne za upotrebu. Zašto bi onda kod nas takve ove gume bile ok?
Ali ušteda?
Kako ističe naš sagovornik, realnost je da nećete ni uštedeti novac jer ćete na kraju platiti više na čestim zamenama guma i potencijalnoj šteti.
Mnogi vozači kupuju polovne gume jer veruju da će tako uštedeti. Ipak, ovo nije uvek istina, pa kupci treba da u računicu ubace i to što će polovnu gumu, sa već istrošenom šarom, morati da zamene brže. Nove gume se prodaju sa šarom dubine 8 ili više mm, a većina polovnih koje se prodaju imaju poprilično istrošen gazeći sloj.
Na sajtu Tyre Safe postoji čak i kalkulator koji će vam pomoći da na osnovu dubine šare i kilometraže koju prelazite, izračunate za koliko ćete morati da zamenite polovne gume. Prema mnogim već obavljenim računicama najviše se štedi sa dva seta novih guma. Zvuči kao velika početna investicija, ali je na kraju najisplativija.
Da li ikako možemo sami da proverimo gumu pri kupovini?
„Ako je jedina opcija kupovina polovnih guma – mi ovo stvarno ne preporučujemo – gume moraju biti temeljno pregledane. Najbolje je da to uradi tehnički osposobljena osoba. Profil gazećeg sloja mora se detaljno proveriti. Takođe, gume moraju biti ravnomerno istrošene i ne sme biti oštećenja poput posekotine na materijalu ili reparacije rupa na bočnom zidu ili gazećem sloju. Bočna strana gume mora biti neoštećena i bez ogrebotina, jer one ukazuju da je guma prešla preko neke veće prepreke (npr. ivičnjak ili rupa na putu). Takođe je veoma važno da ne kupujemo stare gume.“ – ističe Širovnik.
Datum proizvodnje gume se nalazi nakon oznake DOT na obodu gume i izražen je u broju nedelje i godine. Npr, DOT 07/20 bi značilo da je guma napravljena u 7. nedelji 2020. godine.
Nije preporučljivo uzimati gume koje su starije od 6,7 godina. Jer čak i da nisu vožene i da im je dubina šare dobra, one vremenom gube svoja svojstva, što direktno utiče na njihove performanse, odnosno na ponašanje vozila na putu.
Takođe, čak i kad datum proizvodnje na gumi otkriva da je stara svega par godina, to ne znači da nije prešla mnogo kilometara, pogotovo ako je došla iz uvoza EU gde se godišnje prelaze ogromne kilometraže.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare