Čim novi automobil izađe iz salona, odmah gubi dobar procenat maloprodajne cene. Dok vrednost vozila nastavlja da se smanjuje tokom vremena, nekim brendovima ona brže pada. Da bi utvrdili kojim brendovima automobila najviše pada vrednost, kompanija carVertical analizirala je više od 72 miliona jedinica podataka između 2019. i 2022. godine u SAD, Evropi i Australiji. Evo šta su glavni zaključci:
Porsche (-64,4%), Jeep (-84,4%) i MINI (-85,5%) su 3 brenda kojima najmanje pada vrednost, dakle oni zadržavaju najveću vrednost kad se najniža tržišna vrednost automobila oduzme od početne cene.
„Iako Porsche proizvodi sportske automobile, njegovi modeli su dovoljno praktični za svakodnevnu vožnju. Model 911 je verovatno jedan od najlegendarnijih automobila u automobilskoj istoriji, sa ogromnim brojem obožavalaca. Nije ni čudo što je potražnja veća od ponude. Porche automobili su poznati po tome da su pouzdani, izdržljivi i imaju prepoznatljiv izgled koji privlači kupce“, objašnjava Matas Buzelis iz firme carVertical.
Klasičniji brendovi, kao što su Hyundai i Toyota, takođe se pojavljuju među vozilima sa dobrim držanjem vrednosti. Ta vozila su pristupačnija i obično imaju niže troškove održavanja, što povećava potražnju među kupcima polovnih automobila.
Dok neki premijum brendovi kao što su Jaguar, Land Rover i Lexus imaju tendenciju da im manje pada vrednost, to nije uvek slučaj.
Mnogi premijum brendovi automobila gube više vrednosti u odnosu na svoje jeftinije konkurente
Kao što grafikon pokazuje, brendovi automobila kojima najviše pada vrednost tokom godina su Chrysler, Audi i Seat. Na primer, maksimalni pad vrednosti novog Chrysler-a će na kraju biti -96,8% (u proseku za 25 godina), što ga čini brendom koji gubi većinu svoje vrednosti na tržištu.
U stvari, oko polovine brendova na začelju ove tabele pada vrednosti automobila zapravo su iz premijum klase. Iako potrošači vole Infiniti, BMW i Volvo, njihova vrednost se vremenom značajno smanjuje.
Radi poređenja, automobili marke Toyota dostižu najnižu vrednost sa 19 godina, dok je kod BMW-a to 21. godina. Ipak, vozila marke Toyota gube oko 88,7% vrednosti, dok kod BMW-a taj postotak iznosi 93,8%. Koji faktori uzrokuju te razlike?
„BMW i drugi brendovi luksuznih automobila obično imaju funkcije i tehnološka poboljšanja koja kupci polovnjaka ne cene. Ako možete da priuštite novi BMW, Mercedes-Benz ili Land Rover, verovatno želite sav luksuz i inovacije koje možete da dobijete. Osoba koja traži polovni automobil daje prednost ceni i troškovima održavanja u odnosu na sve nepotrebne funkcije. Zato je polovna Toyota za mnoge kupce privlačnija od BMW-a“, kaže M. Buzelis.
Vlasnici Audija (-96,2%), Seat-a (-95,8%) i Škode (-95%) takođe ne treba da očekuju da dobro prođu prilikom prodaje svojih starih vozila, kaže ova analiza koja je obuhvatila Evropu, Australiju i SAD.
Polovni automobili dostižu najnižu vrednost u različitim fazama
Prema istraživačima kompanije carVertical, prosečna starost vozila kojima je najviše pala vrednost je 20–23 godine. Međutim, različiti brendovi automobila dostižu najnižu vrednost u različitim fazama.
Porsche i MINI najmanje koštaju kad napune 15 godina. Kad dostignu to godište, vrednost ponovo počinje da im raste. Dobro očuvani modeli mogu biti vredna investicija. Isuzu, Suzuki, Kia i Dacia su u suprotnoj priči – dostižu cenovno „dno“ sa 30 godina.
Ako se neki model smatra raritetom, vrednost tog automobila može značajno da raste tokom vremena. Devedesetih, BMW je napravio samo 891 jedinicu modela M5 E34 Touring. Njih 20 je imalo posebno ime – Elekta – i pravljeni su za italijansko tržište.
Pored 3,8-litarskog motora od 335 KS, ovi karavani su takođe imali posebnu boju karoserije i dizajn enterijera. Naći polovnu Elektu danas je kao traženje igle u plastu sena. Ljubitelji automobila treba da budu spremni da potroše najmanje 100.000 dolara ako misle da je parkiraju u svojoj garaži.
Dok će običan automobil verovatno završiti na deponiji za 20–30 godina, Porsche ili Jaguar sa dokumentovanom servisnom knjižicom i besprekornom istorijom vremenom mogu postati još vredniji.
Bonus video: Zašto je Audi napravio ovakvu verziju Q5-ice?
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare