Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs,MUP, E-Stock

Već par puta smo na našem portalu pisali o novom nacrtu Zakona o bezbednosti u saobraćaju na putevima (ZOBS), koji treba da stupi na snagu na proleće, a koji previđa da se za određene prekršaje trajno oduzima automobil, pa čak iako vlasnik nije taj koji je počinio prekršaj već neko drugi kome je vozilo pozajmio.

Od svih izmena koje donosi Nacrt, a među kojima i konačno definisanje električnih trotineta u Srbiji, kao i stimulacija za savesne vozače koji ne čine prekrašaje, najviše pažnje je usmereno na deo o trajnom oduzimanju vozila.

Po ovom pitanju podeljena je čak i stručna javnost. S jedne strane smatraju da je ova mera ekstremna, a s druge da je potrebna.

Naime, kako je za naš portal rekao Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, trenutno u nacrtu Zakona stoji odredba samo o privremenom oduzimanju vozila, ali prema njegovom mišljenju, radi se o tehničkoj grešci, jer se i MUP zalaže za trajno oduzimanje vozila još od 2014. godine.

„Ovaj propust treba ispraviti amandmanima, a stav Komiteta za bezbednost saobraćaja je isti kao i stav Ministarstva unutrašnjih poslova, a to je da treba uvesti trajno oduzimanje vozila“, rekao je Okanović i dodao:

„Od 2006. godine u Srbiji postoji odredba o oduzimanju vozila za nelegalno taksiranje, i preko 110 automobila je oduzeto licima koja su počinila ovaj prekršaj. Pokrenut je i postupak pred Ustavnim sudom gde je sud doneo odluku da ta odluka nije sporna. Ustavno pravo koje je najvažnije od svih jeste pravo na život, to ne može da se ugrožava. Oni koji se nadaju da će da voze sa više od 2 promila alkohola u krvi i da će sud da ih zaštiti, žive u zabludi“, objašnjava naš sagovornik.

On takođe smatra da ne postoje zakonske prepreke da se uvede trajno oduzimanje motornih vozila, dok sa druge strane, advokat Milan Đurić, član Pravnog saveta Nove – Da se struka pita, izjavio je da ova ekstremna mera nije u skladu sa Ustavom.

„Struka je već jasno navela i podvukla da je protiv trajnog oduzimanja automobila bez obzira na vrstu i težinu prekršaja, kako zbog zaštite prava građana garantovanih Ustavom, tako i zbog zaštite egzistencije porodica u našoj zemlji, a svi taksativno navedeni prekršaji koji bi se sankcionisali oduzimanjem vozila mogu biti snabdeveni drugim vrstama mera i sankcija koje po svojoj pravnoj prirodi i oštrini mogu na isti način postići željeni cilj. Ovakva vrsta mere je kratkovida i ne rešava problem koji kao društvo imamo u njegovoj suštini, već je dokaz površnog pristupa pitanju bezbednosti saobraćaja, što nam često nije strano ni u drugim oblastima društva“, kaže Đurić i dodaje:

„Moramo probleme rešavati dubinski i dugoročno, a ne tako što ćemo „i sredom i petkom menjati zakone“, misleći da ćemo time rešiti sve naše probleme, koji su pri tom više društveni nego pravni, a kojima se godinama kao društvo suštinski ne bavimo i koji su ozbiljno zapušteni. Ne može se samo sankcijama uređivati društvo, taj put je pogrešan i ne postoji ta sankcija koja će eliminisati društvene uzroke koji dovode do negativnih društvenih pojava koje su samo posledica“, ističe Đurić.

Činjenica kažu da je prošle godine u saobraćajnim nezgodama poginulo 535 osoba, što je zaista stravično, i ova brojka govori da se nastavio rastući trend i prešao godišnji prosek. Od 500.000 zabeleženih prekršaja prekoračenja brzine u 2022, gotovo 3.000 je onih koji su kažnjeni zbog nasilničke vožnje. Više od 61.500 vozača isključeno je tokom 2022. iz saobraćaja zbog vožnje pod dejstvom alkohola, a zbog psihoaktivnih supstanci više od 2.500 vozača, dok je 190.000 onih koji su kažnjeni zbog nevezivanja pojasa.

Saobraćajna nezgoda na autoputu Foto:Miljana Isailović/Nova.rs/Ilustracija

To predviđaju predložene izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.

„Neko ko je učinio teži prekršaj, nasilnička vožnja ili slično u prethodne dve godine, i kažnjen je za to, ako ponovi taj prekršaj – biće mu oduzeto vozilo“, kaže direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović.

Iz Komiteta za bezbednost saobraćaja smatraju da mera privremenog oduzimanja vozila nije dobra. Kažu da treba da bude trajna. Preostaje da se nađe odgovarajući pravni okvir.

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović, objavio je na svom Tviter nalogu delove nacrta zakona o izmena i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja. Okanović je član komisije koja je pripremila nacrt, a naveo je koje novine mogu da se očekuju.

Kada je reč o vozačima, u nacrtu se, između ostalog, predviđa oduzimanje vozila za najteže prekršaje i to ako se radi o povratnicima, odnosno za počinioce najtežih prekršaja, ukoliko ih ponove u određenom roku, predviđeno je da se vozilo oduzme do okončanja sudskog postupka. Vozilo će biti oduzimano samo onim vozačima koji su u prethodne dve godine već pravosnažno osuđeni za neki od ovih prekršaja sa spiska, i to do pravosnažnog okončanja prekršajnog postupka, bez obzira na to da li je vozač vlasnik vozila ili nije.

Okanović ističe da ovde nije reč o trajnom oduzimanju vozila i ističe da je Komitet za bezbednost saobraćaja već uputio sugestiju Ministarstvu unutrašnjih poslova da se u nacrt unese izmena u pogledu trajnog oduzimanja, piše Politika.

Cilj izmena je da se učesnici u saobraćaju uozbilje i budu odgovorniji.

Lista prekršaja za oduzimanje vozila:

1. Vožnja pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila;

2. Odbijanje alkotestiranja ili testiranja na opijate;

3. Prekoračenje brzine za više od 100 km/h u naselju;

4. Prekoračenje brzine za 90 km/h u naselju;

5. Prekoračenje brzine za više od 60 km/h u zoni škole ili zoni „30“;

6. Prekoračenje brzine za više od 50 km/h u zoni usporenog saobraćaja;

7. Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu suvozača;

8. Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predviđeno za sedenje (prtljažnik, instrument-tabla, zadnja polica, spoljnji delovi vozila i sl.);

9. Prolazak kroz najmanje dva crvena svetla na semaforu u razmaku kraćem od 10 minuta;

10. Preticanje kolone vozila preko pune linije;

11. Vožnja bez položene ijedne vozačke kategorije;

12. Vožnja tokom mere zabrane upravljanja vozilom;

13. Vožnja nakon oduzimanja vozačke dozvole zbog nakupljenih kaznenih poena;

14. Vožnja za vreme privremenog isključenja iz saobraćaja;

15. Vožnja noću na neosvetljenom putu bez ijednog uključenog svetla na vozilu;

16. Preticanje ili obilaženje vozila koje se zaustavlja ili se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu;

17. Preticanje kolone pod pratnjom;

18. Nepropuštanje vozila pod pratnjom.

Bonus video: Ko planira da krene na zimovanje automobilom, ovo mora da zna

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare