Foto: Promo

Davne 1971. godine na Sajmu automobila u Beogradu premijerno je prikazana Zastava 101, model koji je nastao na bazi tada tehnički vrlo modernog Fiata 128, a serijska proizvodnja popularnog „Stojadina“ počela je 16. novembra 1971. u Kragujevcu. Od tog trenutka prošlo je tačno 50 godina, pa smo tim povodom rešili da vas podsetimo na slavnu istoriju modela koji je proizveden u više od milion primeraka, kao i da prikažemo neke od prvih genijalanih reklama i drugih idejnih rešenja.

Krajem 60-ih godina prošlog veka, rukovodstvo Zastave želelo je da upotpuni svoju gamu vozilom koje bi se nalazilo između Zastave 750 koja je bila mali gradski automobil i Zastave 1300 koja je predstavljala porodičnu limuzinu.

Fiat je tada već bio dugogodišnji partner kragujevačkog proizvođača automobila, a menadžment Zastave je uvideo potencijal novog modela Fiat 128 koji je čak 1970. proglašen za evropski automobil godine. Kada su u italijanskoj kompaniji vršili istraživanje tržišta prilikom razvoja modela 128, shvatili su da evropska publika nije spremna za hečbek oblik karoserije, pa nisu želeli da eksperimentišu i takvu verziju su odbacili. Čelnici Zastave nisu hteli da proizvode licencirani automobil, već su želeli da im italijanska kompanija ustupi pravo nad projektom kako bi ga sami izmenili po sopstvenom nahođenju.

Nakon dugih pregovora, Fiat je rešio da Zastavi ustupi pravo nad projektom koji je imao radni naziv „Fiat 128 b1“, a radilo se upravo o hečbek varijanti za koju se smatralo da neće imati uspeha na evropskom tržištu.

Na taj način, Zastava 101 je postala jedan od prvih hečbek modela u Evropi, a tek kasnije sa dolaskom Golfa je ova varijanta karoserije postala najpopularnija među proizvođačima automobila.

Prva generacija (1971-1979)

Deseti jubilarni Međunarodni sajam automobila u Beogradu održan je u aprilu 1971. godine, i to je bio prvi susret Zastave 101 sa jugoslovenskom publikom.

Foto: Promo

Novi model iz Kragujevca odmah je dobio simpatije javnosti, pre svega svojim modernim karakteristikama kao što su pogon na prednjim točkovima, nezavisno oslanjanje, motor sa bregastom osovinom u glavi motora, kao i praktičnost i prostranost kabine.

Zbog drugačijeg oblika karoserije, Zastava 101 je imala i veći prtljažnik u odnosu na Fiat 128, jer je bilo dostupno 325 litara prostora, odnosno čak 1.010 litara sa oborenim sedištima.

Pogledajte jednu od prvih reklama za Zastavu 101, ali pogledajte do kraja.

Serijska proizvodnja počela je 16. novembra 1971. i to u starim fabričkim objektima jer je nova hala još uvek bila u izgradnji, a to je usporilo proces proizvodnje, pa se dnevno proizvodilo svega 30 do 50 automobila. Proizvodnja u novoj fabričkoj hali počela je 25. aprila 1972. što je omogućilo bržu isporuku automobila kupcima.

Reklama u kojoj se Zastava 101 kreće bez vozača je pravo umetničko delo. Pogledajte video.

Već na samom početku prodaje, Zastava 101 je dobila status nacionalnog automobila. Liste čekanja su bile veoma duge, a kragujevačka fabrika je imala problema i sa kooperantima koji su kasnili sa isporukom delova, pa su prvih godina u „Stojadina“ ugrađivani i motori uveženi iz Italije i Argentine. Na vozilo se čekalo i do pola godine, ali i pored toga interesovanje kupaca je bilo ogromno.

U ovoj reklami se ističe koliko je Zastava 101 prostrana pa se čitava selidba obavlja u samo jednoj turi.

U početku su bile dostupne dve verzije, Standard i De Luxe, a potonja je imala crvene detalje poput sedišta i tepiha, zatim hromirane lajsne i imitaciju drveta na ploči ispred suvozača. Nešto kasnije je standardni model dobio masku hladnjaka u obliku saća, i kao takav se proizvodio sve do 1979.

Reklama u kojoj neko iz porodice krišom vozi Zastavu.

Druga generacija (1979-1983)

Nova gama modela 101 predstavljena je tokom 1977. i 1978, dok je serijska proizvodnja započela 1979. Izmene su bile bazirane na modelu Fiat 128 Special iz 1974. godine, ali i na Fiatu 128 sa dvoje vrata. Novi „Stojadin“ je bio dostupan u četiri verzije: Confort, Mediteran, Special i Super (SC).

Model Super je u zavisnosti od godišta imao oznaku Zastava 101 S (Super) ili SC (Super Confort), ali su u principu bili potpuno identični. Uporedo sa ovim modelima, započeta je proizvodnja verzije sa troje vrata, koja je dobila naziv Mediteran povodom održavanja Osmih mediteranskih igara u Splitu septembra 1979. godine.

Foto: Miloš Nikodijević

Osnovni model Confort bio je vizuelno dosta drugačiji od prve generacije, a najviše se isticala se nova maska hladnjaka sa četvrtastim farovima.

Osnovna verzija je i dalje zadržala motor od 1.116 kubika i 55 KS, dok je model Super iz istog agregata razvijao 64 KS.

U vrhu ponude nalazila se verzija Special koju je pokretao motor od 1.290 kubika koji je razvijao 73 KS. Zastava je 1980. godine počela sa proizvodnjom modela 128, koji je bio direktan konkurent „Stojadinu“ na jugoslovenskom tržištu, ali i pored toga što je 128 bio moderniji i napredniji, potražnja za modelom 101 je i dalje rasla.

Treća generacija (1983-1988)

Druga generacija „Keca“ proizvodila se sve do sredine 1983. godine, kada je na tržište stigla modernizovana verzija koja je imala dosta izmena preuzetih iz modela Zastava 128. Promenjen je i naziv modela, pa je osnovna verzija bila Zastava 101 GT, a poboljšani model Zastava 101 GTL. Oba modela su imali motore od 1,1 i 1,3 litra, sa 55 odnosno 65 KS, pa su u zavisnosti od jačine motora nosili i oznaku GT/GTL 55/65.

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Old Cars North Macedonia (@oldcarsmacedonia)

Kasnije tokom 80-ih godina, Zastava je krenula sa izvozom automobila na britansko tržište, pa je zbog tog razloga izmenjena i nomenklatura modela. Modeli GT 55/65 su postali 1.1 GX/1.3 GX, dok je verzija GTL 55/65 dobila naziv 1.1 GLX/ 1.3 GLX. Pored promene imena, došlo je i do nekoliko izmena na vozilu, poput novih kvaka, instrument table, izduvne grane i još par detalja. Zastava 101 zabeležila je pristojan prodajni rezultat i na britanskom tržištu gde je prodata u 27.316 primeraka.

Skala (1988-2008)

Zastava je 1988. proslavila 35 godina od početka proizvodnje automobila, a u okviru obeležavanja jubileja sva vozila su dobila nove komercijalne nazive. Yugo je postao Koral, a 101 je postao Skala. Na taj način, osnovna verzija je postala Skala 55, dok je snažniji model imao naziv Skala 65.

Pored promene imena došlo je i do izmena na vozilu, promenjena je maska hladnjaka koja je sada imala srebrne lajsne, a usisnik na poklopcu motora je imao samo jedan red proreza za vazduh, dok su dublji plastični branici imali crne ili hromirane rubove.

U ovom izdanju Zastava 101 se proizvodila bez bitnijih promena sve do 1994. kada je u sve verzije uveden petostepeni menjač i nova stabilizaciona poluga.

Foto: Shutterstock/Marko88

Početkom 90-ih godina, zbog rata u bivšoj Jugoslaviji Zastava je izgubila brojne kooperante iz drugih jugoslovenskih država, a sankcije su još više osakatile proizvodnju i prodaju. Primera radi, 1993. godine proizvedeno je svega 772 primerka Zastave 101, ali je i pored toga ovaj model godinu dana kasnije značajno unapređen. Oporavak proizvodnje i izvoz nakon 1996. godine su delimično vratile kragujevačku fabriku na pravi kolosek, sve do NATO bombardovanja 1999. kada se na meti našla i fabrika automobila, a tom prilikom je uništeno oko 160 hiljada kvadrata proizvodnih površina.

Kraj proizvodnje

Za 37 godina proizvodnje, Zastava 101 je prešla trnovit put, ali je i pored toga postala i ostala legenda domaće automobilske industrije. Poslednji primerak je sa proizvodne trake sišao 21. novembra 2008. godine, a ukupno je proizvedeno 1.045.458 komada modela 101/Skala, kao i 228.274 primeraka modela 128, što znači da je ukupno prodato 1.273.732 primeraka automobila koji je zasnovan na legendarnom Fiatu 128. Trećina svih Zastava 101 je izvezeno, a ovaj model je bio popularan ne samo na Balkanu, već širom Evrope, a čak se i sklapao u Poljskoj.

Foto: Shutterstock/Srdjan Randjelovic

Zastava 101 prešla je put od jednog od najmodernijih modela inovativnog dizajna i karoserijskog oblika do tehnički zastarelog automobila sa najdužim stažom u proizvodnji, a da nije bilo sankcija i ratova verovatno bi zabeležio još veći uspeh na evropskom tržištu. Ipak, pored Yuga legendarni „Stojadin“ je jedan od najznačajnijih proizvoda ne samo Zastave, već celokupne domaće industrije. Njegov kvalitet možda jeste bio upitan, pogotovo tokom poslednjih godina proizvodnje, ali činjenica da na ulicama i dalje možemo da vidimo „Keca“ u voznom stanju dovoljno govori o trajnosti ovog modela.

Ovo su još neka legendarna idejna rešenja za promociju Zastave 101.

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели zastava 101 klub (@zastava101klub)

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели zastava 101 klub (@zastava101klub)

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели zastava 101 klub (@zastava101klub)

I za kraj, pogledajte kratki video koji podeseća na kultnu ekspediciju Kragujevac – Kilimandžaro u Zastavama 101.

Bonus video: 3 priče u 6 minuta: Teramo vozače iz zaustavne trake, testiramo Toyotu Highlander i jurimo „pun gas“ na struju

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram