Foto: Jaguar

Neobično, ali odmah posle neverovatnog dizajna Jaguara E-Type prva stvar koja se vezuje za ovaj model jesu reči čuvenog Enca Ferarija: "Ovo je najlepši automobil na svetu". Čak iako su ukusi različiti, mišljenje da je ovo najlepši model ikada potkrepljuje i činjenica da se danas, tačno 60 godina kasnije, E-Type i dalje smatra simbolom lepote na četiri točka među ljubiteljima, ekspertima i kolekcionarima automobila širom sveta.

Prvi put sam imala priliku da se uživo i detaljno upoznam sa Jaguarom E-Type pre desetak godina, i taj srećni trenutak se odigrao u Srbiji, kod našeg poznatog kolekcionara automobila Predraga Obradovića. Zanimljivo je da ovaj čovek, inače vrsni poznavalac i ljubitelj BMW automobila i istorije nemačke marke, u svojoj velikoj kolekciji „Made in Munich“ čuva i jednog od najlepših primeraka Jaguara E-Type.

Foto: Miloš Nikodijević

Ljubitelji automobila će shvatiti kada kažem da sam imala tremu, i to ne trenutak pre uklanjanja cerade sa ovog Jaguara, već čitav dan pre odlaska u garažu gde se tada čuvala ova crvena lepotica. Nikada neću zaboraviti ni kako je izgledala onako prekrivena, sa istaknutim, izvajanim linijama koje jasno otkrivaju da se tu nalazi vrlo specifičan model. Dugačak, nizak i sportski.

Da sada ne bih mnogo davila o tome kako izgleda jedan očuvani, mažen i pažen primerak jednog od najlepših automobila na svetu, možete i sami da ga vidite. Nalazi se u BMW muzeju u Beogradu, kao svojevrsni uljez u postavci kojom dominiraju „nemci“.

Pre nego što se odlučite da odete i vidite Jaguar E-Type, svakako se treba informisati.

Osim u BMW muzeju, Jaguar E-Type u Srbiji je mogao da se vidi i tokom skupova oldtajmera ili izložbi poput „24 sata elegancije“. Foto: Miloš Nikodijević

Jaguar E-Type slavi 60. rođendan, i tokom svih ovih godina ni u jednom trenutku njegova reputacija lepote na točkovima nije dovedena u pitanje.

Prvi put svet je video ovaj model na Salonu automobila u Ženevi 1961. godine, kada je gotovo odmah postao fenomen i automobilska ikona.

Čitav svet se zaljubio u prelepog Jaguara koji je ukrao slavu čak i najbržim automobilima tog vremena.

Ni cena nije bila previsoka za ovo remek-delo, a u današnjoj protivvrednosti iznosila je oko 45.000 funti.

Foto: Jaguar

Čak ni 60 godina kasnije šarm E-Type modela ne jenjava, a malobrojni vlasnici se trude da restauriraju svoje primerke do perfekcije.
Tokom životnog veka ovog modela prodato je preko 70.000 primeraka. Osim po neverovatnom dizajnu, ovaj kupe bio je poznat i po sjajnim performansama. U verziji bez krova sa 3,8-litarskim motorom pod dugačkom haubom, ovaj dvosed mogao je da dostigne brzinu od čak 240 km/h, a ubrzanje do 100 km/h iznosilo je svega 7,1 sekundu. Tada, pre 60 godina.

Serija 1 i 4,2-litarski motor

Jaguar E-Type imao je 3 izdanja. Prvo, odnosno Serija 1 proizvodila se od 1961-1968. Pokretao ju je pomenuti 3,8-litarski motor sa 6 cilindara.

Prvih 500 automobila imali su ravan pod i haubu sa zakačkama i takvi primerci se smatraju izuzetno vrednim. Kasnije je pod vozila redizajniran da bi obezbedio više mesta za noge, a 1964. godine snažni motor od 3,8 litara zamenio je još snažniji – od 4,2 litre.

E-Type se isticao po tome što je tada, na sva četiri točka imao kočione diskove. Serija 1 se prepoznaje po zatvorenim, staklenim farovima, malom maskom hladnjaka, migavcima i zadnjim svetlima iznad branika, kao i izduvnim cevima odmah ispod registarske oznake.

Foto: Jaguar

Verzije sa slabijim motorom dolazile su sa kožnim sedištima, aluminijumskom centralnom konzolom i menjačem sa četiri brzine. U snažnijim varijantama bila su udobnija sedišta, unapređen sistem kočenja, i imala su oznaku na „Jaguar 4.2 Litre E-Type“. Kasnije, 1966. dodata je varijanta za četvoro, odnosno 2+2, koja je bila nešto duža i nudila je automatski menjač.

Foto: Jaguar

Serija 2 nudila je klima-uređaj i servo upravljanje

Serija 2 se pravila od 1969-1971 godine i prepoznaje se po otvorenim farovima, većim pokazivačima pravca i zadnjim svetlima ispod branika. Takođe, Serija 2 je dobila i veću masku hladnjaka za bolje hlađenje motora. Unapređeno je kočenje, promenjena su sedišta, a klima-uređaj i servo upravljanje bile su dodatne opcije.

Serija 3 i snažni V12 motor

Poslednja, Serija 3 pravila se do 1975. godine. Dobila je V12 motor od 5,3 litre zapremine, još snažnije kočnice i servo kao standard. Snažni motor dolazio je uz kabriolet i 2+2 verzije.

Foto: Jaguar

Serija 3 se prepoznaje po većoj rešetkastoj maski hladnjaka i V12 znački pozadi. Uz ovu varijantu proizveden je i ograničen broj Serija 3 sa 3,8 motorom i takvi primerci danas se smatraju najređim Jaguarima E-Type.

 

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram