Mercedes-Benz je dobio zvanično odobrenje za upotrebu 3. nivoa autonomne vožnje, a modeli S-Klasse i EQS biće prvi koji je će ovu tehnologiju moći da koriste isključivo na nemačkim auto-putevima. U ovom tekstu navodimo i koliko nivoa autonomne vožnje ima i šta oni zapravo znače.
Treći nivo autonomne vožnje znači da automobil, osim što samostalno vozi, ubrzava i koči, može i samostalno da da zaobilazi i pretiče druga vozila na putu. Za ovu tehnologiju, poznatiju kao autopilot, Mercedes je dobio dozvolu za upotrebu od strane Sektora za motorna vozila ove zemlje (KBA), i to znači da će Mercedesovi automobili biti prvi na svetu koji će koristiti „međunarodno odobrenu“ tehnologiju autonomne vožnje.
Sistem naziva „Drive Pilot“ je sposoban da pretiče druga vozila pri brzini od 60 km/h samostalno kontrolišući brzinu, razdaljinu od vozila ispred, kao i pozicioniranje u saobraćajnoj traci. Drugim rečima, kada ga vozač aktivira, slobodno može da čita novine, skroluje po internetu i slično.
Odobreni sistem biće dostupan samo u Nemačkoj i vozila opremljena „Drive Pilotom“ moći će da koriste „samo“ 13.910 kilometara nemačkog auto-puta.
Iz Mercedsa kažu da će nova tehnologija omogućiti vozačima da sklone ruke upravljača i da obavljaju druge radnje u svojim vozilima, primera radi da koriste infotejment sistem, da čitaju mejlove, ili obavljaju online kupovinu.
„Drive Pilot“ koristi lidare, senzore, kamere, mikrofone i senzore vlage, dok se geometrija puta i saobraćajne situacije konstantno čitaju i prate putem 3D digitalne mape.
Tehnologija automatski prepoznaje znakove i reaguje na nepredviđene situacije zasebno, izvodeći žustre manevre ili kočenje ako je potrebno.
Može da detektuje čak i plava rotaciona svetla pa i da pomeri vozilo ako ima potrebe. Ako vozač ne preuzme kontrolu kada sistem to od njega zahteva, vozilo će sprovesti posebnu proceduru koja najčešće podrazumeva usporavanje i na kraju zaustavljanje pored puta sa uključivanjem 4 migavca i kontaktiranjem pomoći.
„Još jednom smo pioniri, jer smo prvi put u 136 godina automobilske istorije projektovali vozilo koje može da preuzme kontrolu i obavlja dinamičke zadatke tokom vožnje.
Koliko nivoa autonomne vožnje postoji?
Podsetimo da postoji šest nivoa autonomne vožnje – od nultog u kojoj vozač u potpunosti upravlja vozilom, do petog nivoa u kojem vozač uopšte nije potreban pa je sistem u potpunosti odgovoran za upravljanje.
Prvi nivo odnosi se na opcije poput tempomata, održavanja razmaka između vozila ispred, dok drugi nivo uključuje određeni stepen kontrole nad upravljanjem, ubrzavanjem, usporavanjem itd. Za sada, deo novih automobila koji se prodaje u Evropi, koristi drugi nivo autonomne vožnje.
Treći nivo, koji će koristiti pomenuti Mercedesovi modeli, ali i Honda Legend u Japanu, obuhvata još napredniju tehnologiju – automobili sami zaobilaze druga vozila i donose složenije odluke, ali vozači bi i dalje trebalo da u potpunosti budu posvećeni situaciji na putu kako bi reagovali u slučaju problema.
S četvrtim nivoom mogu da se pohvale vozila Wayma koja u delovima SAD već prevoze ljude putem taksi-servisa i to s automobilima u kojima – nema vozača. Tesla najavljuje i peti nivo koji bi značio da vozilo koristi veštačku inteligenciju i kreće se potpuno samostalno, izbegava prepreke, gužve, koristi podatke u realnom vremenu i „komunicira“ sa drugim vozilima.
Vozač, odnosno putnik u tom slučaju, ne učestvuje ni u jednoj radnji. Ova tehnologija koristi velike baze podataka i potrebno je da vozilo bude opremljeno brojnim kompjuterima.
Bonus video: Koliko često gledate u retrovizor dok vozite na auto-putu?
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: