Foto: Grisha Bruev / Shutterstock

Evropski parlament dao je zeleno svetlo za novi sistem naplate putarine koji će zavisiti od pređenih kilometara ali i emisije CO2. Glavne promene se odnose na komercijalna vozila, pre svega kamione i šlepere, ali će se naplata putarine promeniti i za autobuse, laka komercijalna vozila i putničke automobile. Vinjete će biti validne za kraće periode i imaće ograničenja u ceni.

Nova preporuka Evropskog parlamenta neće naterati države Evropske unije da naplaćuju putarinu vozilima koja koriste njihove auto-puteve, ali ukoliko se odluče na taj potez, moraće da poštuju pravila propisana od strane EU.

Glavni cilj novih pravila jeste da se naplata putarine umesto vremenskog modela prebaci na model pređenih kilometara, što bolje reflektuje korišćenje puta i zagađenje vazduha. To znači da će zemlje članice eliminisati vinjete (sistem naplate po vremenu korišćenja puta) tokom narednih osam godina. Umesto toga, uvodi se naplata putarine po pređenom kilometru, ali će države članice i dalje moći da zadrže vinjete na određenim delovima putne mreže, ukoliko mogu da dokažu da će novi sistem značajno smanjiti njihove prihode.

Foto: Shutterstock

Radi unapređenja životne sredine, države EU će od 2026. imati različite cene putarina koje se baziraju na emisiji CO2 za kamione i autobuse, kao i za kombije i minibuse na osnovu njihovih ekoloških performansi. Na taj način će cena putarine biti značajno smanjena za vozila sa nultom ili niskom emisijom štetnih gasova.

Foto: EQRoy / Shutterstock

Pod novim pravilima, vinjete će biti validne za kraće periode (jedan dan, jedna nedelja ili 10 dana) i imaće ograničenja u ceni koja se mogu uvesti za putničke automobile kako bi se obezbedio pravedan tretman vozača iz drugih zemalja EU.

Države koje će želeti da naplaćuju putarinu za laka vozila, kao što su kombiji, minibusi i putnički automobili, i dalje će moći da biraju između vinjeta i naplate putarine po pređenom kilometru.

Ova odluka Evropskog parlamenta je preporuka za sve države članice, a svaka zemlja koja prihvati ovu odluku moraće da strogo poštuje ova pravila. Države članice imaju dve godine da se pripreme za primenu novih pravila.

Bonus video: Vozimo Yaris Cross, rešavamo misterije kružnih tokova i udarnih rupa

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare