Foto: Shutterstock/MikeDotta

Za proizvodnju jednog automobila u proseku je potrebno oko 1.400 mikročipova, a proizvođači automobila i dostavljači neophodnih mikročipova imaju potpuno drugačija mišljenja o trajanju aktuelne krize. Nestašica ovih delova koštala je industriju 210 milijardi dolara prošle godine, a proizvedeno je čak 7,7 miliona vozila manje od potreba tržišta. Takođe, ispostavilo se da kupci trenutno najduže čekaju na nešto jeftinije automobile, dok su oni skupi ili električni dostupni za isporuku odmah.

I dok automobilske kompanije očekuju poboljšanje situacije u drugoj polovini 2022, proizvođači mikročipova upozoravaju na pandemijske mere u Kini i druge potencijalne prepreke na putu oporavka.

Izvršna direktorka General Motorsa Mary Barra predviđa da se izlaz iz krize vidi u drugoj polovini godine, dok je Ford najavio značajan rast prodaje u trećem i četvrtom kvartalu nakon slabih rezultata početkom godine. Čelnici Hyundaija su još optimističniji, jer smatraju da će se isporuka čipova vratiti na normalan nivo tokom trećeg kvartala 2022.

Sa druge strane, neki od najvećih proizvođača ovih komponenti, kao što su NXP i Infineon, smatraju da će nestašica mikročipova potrajati i pored povećane proizvodnje. Kriza bi mogla da potraje pre svega zbog nesigurnosti oko pandemije koronavirusa, ali i rizika prilikom tranzicije na nove tehnologije kao što su elektrifikacija, bezbednosni sistemi i autonomna vožnja.

Kako je Tesla ispred konkurencije?

Kompanija Tesla, američki proizvođač električnih automobila, uspela je da donekle prebrodi krizu razvojem novog softvera koji koristi manji broj mikročipova.

Foto: Shutterstock

Izvršni direktor Tesle Elon Musk smatra da nestašica nije dugoročni problem, jer fabrike povećavaju proizvodnju, a iskoristio je i priliku da krivicu prebaci na druge proizvođače automobila zbog panične kupovine čipova.

Kina i dalje uzrok problema

Proizvođači mikročipova nisu toliko optimistični povodom potencijalne normalizacije na tržištu automobila. Infineon, jedna od najvećih kompanija na ovom polju, smatra da će se odnos ponude i potražnje popraviti za pojedine čipove do kraja godine, ali da će situacija i dalje ostati neizvesna.

Najveći problem mogao bi da bude rast broja zaraženih u Kini omikron sojem koronavirusa, što bi zbog striktnih pravila u toj zemlji moglo da dovede po potpunog zatvaranja fabrika.

Zašto se čeka se samo na jeftinije automobile?

I dok se za nešto jeftinija vozila čeka mesecima, pa čak i godinu dana, kupci skupljih i električnih automobila mogu računati na isporuku odmah. Naime, proizvođači su kao prioritet u proizvodnji postavili one modele na kojima imaju najveće marže, pa zato oni sa najdubljim džepovima mogu da priušte sebi nov automobil bez čekanja. Kriza će svakako potrajati, a čini se da niko nije siguran do kada. Proizvođači se snalaze, pojedini ostvaruju rekordne zarade, a najveći gubitnici su prosečni kupci. Inflacija je postala novi standard, a nov automobil luksuz koji retki mogu da priušte.

Polovni skuplji od novih

Ponuda novih vozila koja ne može da zadovolji potražnju dovela je do toga da se sve više kupaca okreće polovnim automobilima. To je prouzrokovalo i rast cene polovnjaka, a prema najnovijem istraživanju iz Velike Britanije, cene za 20 najpopularnijih polovnih modela su prošle godine bile veće za 26,3% u odnosu na 2020. Zbog dugog čekanja isporuke novih automobila, došlo je i do svojevrsnog paradoksa na tržištu. Naime, polovni Mercedes G-Klase star godinu dana skuplji je od potpuno novog za 35%.

Nestašica je i plastike, čelika i radne snage

Prema konsultantskoj kući AlixPartners, nedostatak mikročipova koštao je automobilsku industriju čak 210 milijardi dolara tokom prošle godine, a proizvedeno je 7,7 miliona automobila manje od potreba tržišta. Mikročipovi jesu najveći problem, ali na tržištu postoji i nedostatak plastike, čelika, pa čak i radne snage u pojedinim industrijama. Svi ovi problemi prouzrokovali su veću krizu na tržištu nego sama pandemija, jer je prodaja automobila u Evropi na najnižem nivou u ovom veku.

Bonus video: Sviramo na semaforu, vozimo povoljni Ford i testiramo gume

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare