Prema istraživanju ponude novih modela automobila, ustanovljeno je da manje od jednog na četiri vozila i dalje nudi pravu, mehaničku ručnu kočnicu. Umesto njih uveliko se ugrađuju električne ručne koje se aktiviraju na dugme.
Tradicionalna ručna kočnica izumre. Velika većina proizvođača automobila u svoje nove modele montira gotovo isključivo električne “ručne”, odnosno parkirne kočnice. Razlika između ova tipa kočnica ogleda se u tome što klasičnu parkirnu kočnicu vozač sam povlači putem ručice, a kod novijeg tipa je potrebno samo pritisnuti taster da bi se kočione pločice zategle na zadnje diskove ili doboše.
Takođe, sa klasičnom “ručnom” moglo je doći do nepredviđenih situacija u vidu pokretanja vozila, dok je električna bezbednija jer sistem prati kretanje vozila i dodatno je zateže ukoliko ima potrebe. Osim toga, taster zauzima mnogo manje mesta u kabini, čime se oslobađa prostor između prednjih sedišta, a i sama aktivacija parkirne kočnice je komotnija.
Ali, ne zaboravimo i to da sa parkirnom kočnicom na dugme nije moguće zanositi zadnji deo vozila u vožnji. Dakle, bezbednost, prostor i praktičnost su razlozi zbog kojih većina proizvođača sve više bira električnu “ručnu”.
Štaviše, prema istraživanju “CarGurus” portala, ustanovljeno je da samo 24 odsto novih automobila dolazi sa ručnom parkirnom kočnicom starog kova.
Dačija je gotovo jedini brend koji uz većinu svojih novih modela automobila i dalje nudi prave ručne kočnice. Popularni modeli poput “pežoa 208”, “nisana džuk”, BMW-ove serije 1 i 3, i mnogi drugi forsiraju ugradnju električne.
Tako, recimo, Alfa Romeo, DS, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes, Porsche i Volvo nemaju više nijedan model sa tradicionalnom ručnom kočnicom.
Sa druge strane, mehaničke ručne kočnice ostavljene su u pojedinim sportskim modelima, poput “mazde MX-5” ili BMW-a M2, ali i u ponekim malim gradskim vozilima, kao što je primera radi Seatova “ibica”. Osim električne parkirne kočnice, neki brendovi ugrađuju nožnu kočnicu koja služi istoj svrsi.
Tradicionalisti smatraju da parkirna kočnica novog doba potpuno eliminiše osećaj u vožnji i parkiranju, i njima se čini da je tu reč više o komfornoj opciji nego bilo čemu drugom, jer je za aktiviranje ove kočnice potrebno samo pritisnuti dugme.
Većina električnih ručnih kočnica se deaktivira u momentu kada pokrenete vozilo, a i često takvi modeli nude i opciju pomoći pri kretanju uzbrdo kao dodatni benefit.
Kako se čini, prava ručna kočnica ima možda još par godina života pre nego je svi proizvođači izbace iz upotrebe. Prošle godine je oko 30 odsto novih vozila imalo mehaničku ručnu kočnicu, da bi ove godine taj procenat pao na 24%.
Tako je danas iznenađenje kada u nekom novom vozilu vidimo pravu parkirnu kočnicu. Vozačima starog kova ovo iznenađenje je uglavnom pozitivno, dok su novopečeni vozači, ali i konformisti su uvek za taster, ujedno smatrajući da je mehanička kočnica stvar prošlosti.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare