Da li će električna revolucija u automobilskom svetu uključiti i vozače sa invaliditetom? Trebalo bi, jer za sada osobe sa invaliditetom neće moći da ih koriste ukoliko se nešto ne promeni u konstruisanju ovih automobila, pa čak i stanica za njihovo punjenje.
Iako naizgled ništa ne sprečava vozače sa invaliditetom da svoje benzince i dizelaše uskoro zamene električnim automobilima, dosadašnji tok elektrifikacije saobraćaja ukazuje na suprotno: ova grupa vozača, naročito oni u invalidskim kolicima, potpuno je isključena iz EV revolucije.
Mnogo je prepreka koje sprečavaju vozače u kolicima da sednu za volan električnog četvorotočkaša, ali hajde da krenemo od same strukture automobila.
Poznato je da je baterija EV ugrađena u pod automobila čime se sedišta neznatno podižu. Ipak, za vozače u kolicima, tih nekoliko centimetara manje razlog su što će još dugo voziti automobile sa unutrašnjim sagorevanjem, piše Energetski portal.
Konverzija benzinaca i dizelaša u vozilo sa rampom ponekad zahteva spuštanje poda i do 35 cm, a ovaj poduhvat vozače u Americi košta preko 25.000 dolara, navodi The Verge. Kompanije koje se bave adaptacijom automobila u vozila za invalide nisu u stanju da ugrade rampe u postojeće modele električnih vozila zbog pozicije baterije i visokog poda.
Osim nemogućnosti da se udobno smeste u električni automobil, osobe sa hendikepom ukazuju na još problema o kojima bi automobilska industrija trebalo dobro da razmisli.
Infrastruktura za punjenje vozila takođe nije namenjena osobama u invalidskim kolicima i sa drugim fizičkim poteškoćama. Kablovi za punjenje su veoma teški zbog dodatne izolacije, pa je precizno priključivanje vozila na punjač pravi izazov za ovu grupu vozača.
Izveštaj Istraživačkog instituta za potrošače sa invaliditetom otkriva da većina starijih i osoba sa invaliditetom (61 odsto) – uključujući one koji pate od artritisa, bolesti mišića, oštećene motoričke kontrole ili se oporavljaju od moždanog udara – želi da poseduje električno vozilo, ali ih plaši mogućnost da imaju poteškoće sa punjenjem, ističe i britanski Autocar.
Osim toga, punjači se na većini stanica nalaze previše blizu što vozačima u kolicima onemogućava nesmetano kretanje, a samo punjenje vozila dodatno otežava.
Prema izveštaju Svetske zdravstvene organizacije, u svetu se nalazi oko milijardu osoba sa invaliditetom i svi ovi ljudi neopravdano su isključeni iz najvažnije revolucije u istoriji automobila. Srećom, industrija električnih vozila tek hvata svoj zamah pa nema sumnje da će pojedini modeli ubuduće biti prilagođeni vozačima sa hendikepom.
Bonus video: Pogledajte prvi test letećeg automobila u Slovačkoj
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare