Foto: Shutterstock

Da li da kupim nove ili ipak polovne gume za moj auto? Ovo je večita dilema našeg naroda koji, sasvim opravdano, na svakom koraku pokušava da uštedi. Međutim, odluka da uštedimo pri kupovini guma i da pazarimo neke već korišćene, nije uvek isplativa, a još manje bezbedna.

Pri kupovini pneumatika jedno od vrlo važnih pravila je nikako ne uzimati polovne. Znamo da je ovo kod nas prilično teška odluka, jer ljudi hronično nemaju novca, a polovne gume su svakako jeftinije od novih. Sa druge strane, prema anketi koji smo sproveli na našim društvenim mrežama u kojoj je učestvovalo preko 2.000 ljudi, čak 76% odsto vozača je odgovorilo da kupuje nove, dok 24% bira polovne kada dođe vreme za zamenu.

Kako 24% nije zanemarljiv procenat, treba znati da korišćena guma spada u veoma nesigurnu kupovinu jer koliko god detaljno pregledali pneumatik ne možete znati u kakvom je stanju, pa iako je star samo godinu ili dve možda je eksploatisan u neprikladnim uslovima, pa je pretpeo oštećenja koja se ne vide golim okom.

Foto: Shutterstock

Da li se neko sa tom gumom pentrao po ivičnjacima, preletao preko rupa i oštetio noseću strukturu, koliko je kilometara zaista prešla, da li je bila u udesu… ništa od toga ne možemo da saznamo ni pri detaljnom pregledu polovne gume.

Koliko god vi po njoj pogledom tražili oštećenja, brojne mikropukotine ne možete videti, a one su vrlo opasne. Takve gume često ne traju dugo, pa se interval zamene znatno skraćuje, što na kraju znači da vam ušteda i nije bila neka, a rizik u vožnji je ogroman.

Ponekad se habanje gazećeg sloja može videti golim okom, ali gume često mogu da imaju unutrašnja oštećenja koja nisu vidljiva. U principu, praktično je nemoguće vizuelno proceniti stanje pneumatika, osim ako gazeći sloj nije u potpunosti degradiran.

Kupujemo gume koje je neko već otpisao

U najvećem broju slučajeva polovne gume koje se prodaju u ovom delu Evrope dolaze iz Nemačke: te gume su tamo predate na otpad nakon što, prema njihovim propisima, više nisu bezbedne za upotrebu. Zašto bi onda kod nas takve gume bile ok?

Foto: Shutterstock

Ne tvrdimo da u nekim, čisto srećnim okolnostima kupac neće proći dobro, ali ako imamo na umu činjenicu da je neko te gume skinuo sa svog vozila, sigurno da je imao dobar razlog za to.

Skoro 40% polovnih guma u prodaji imaju opasna oštećenja

Prema nezavisnom istraživanju koje je obavio TyreSafe, skoro 40% polovnih guma u prodaji imaju opasna oštećenja koja se ne vide golim okom. Kupci gledaju dubinu šare i malo bace pogled na obod gume i to su jedini kriterijumi kojima se vode.

Foto: Shutterstock

Uz to, velika većina polovnih guma prodaje se demontirana – to jest nisu postavljene na točak. U ovoj situaciji može biti teško uočiti oštećenja na gumi, poput onih ispupčenja na bočnom zidu pneumatika, ili malih rupa zbog kojih guma može da gubi pritisak.

Jedan od glavnih problema pri kupovini polovnih guma je, dakle, verovatnoća da kupac zna malo, ili apsolutno ništa o njihovoj istoriji. Da li su bile rotirane pravilno kako bi se dostigla optimalna kilometraža? Da li su gume bile mehanički oštećene? Problem je što sa polovnim gumama nikada ne možemo znati sa kojim pritiskom su bile vožene: ako su bile vožene sa nižim pritiskom od propisanog, osim habanja gazećeg sloja, dolazi i do mikro-oštećenja unutrašnjeg sloja gume, koje se ne nikako mogu videti golim okom. Ova mikro-oštećenja mogu kasnije napredovati do manjih pukotina, što može dovesti do raspada sastavnih delova karkase (noseća struktura gume) i nepredvidivih situacija na putu.

Ali, ušteda

Mnogi vozači kupuju polovne gume jer veruju da će tako uštedeti. Ipak, ovo nije uvek istina, pa kupci treba da u računicu ubace i to što će polovnu gumu, sa već istrošenom šarom, morati da zamene brže. Nove gume se prodaju sa šarom dubine 8 ili više mm, a većina polovnih koje se prodaju imaju već istrošen gazeći sloj.

Da li ikako možemo sami da proverimo gumu pri kupovini?

Ako je jedina opcija kupovina polovnih guma – mi ovo stvarno ne preporučujemo – gume moraju biti temeljno pregledane. Najbolje je da to uradi tehnički osposobljena osoba. Profil gazećeg sloja mora se detaljno proveriti. Takođe, gume moraju biti ravnomerno istrošene i ne sme biti oštećenja poput posekotine na materijalu ili reparacije rupa na bočnom zidu ili gazećem sloju. Bočna strana gume mora biti neoštećena i bez ogrebotina, jer one ukazuju da je guma prešla preko neke veće prepreke (npr. ivičnjak ili rupa na putu). Takođe je veoma važno da ne kupujemo stare gume.

Nije preporučljivo uzimati gume koje su starije od 6,7 godina, jer čak i da nisu vožene i da im je dubina šare dobra, one vremenom gube svoja svojstva, što direktno utiče na njihove performanse, odnosno na ponašanje vozila na putu.

Takođe, čak i kad datum proizvodnje na gumi otkriva da je stara svega par godina, to ne znači da nije prešla mnogo kilometara, pogotovo ako je došla iz uvoza EU gde se godišnje prelaze ogromne kilometraže.

Bonus video: Anketa – Na kakvim se gumama vozimo u Srbiji