Vlada Srbije najavila je da će od sledeće godine subvencionisati kupovinu vozila Euro 6 standarda, ukljujući i polovnjake, a mnogima nije jasno kako će ovi podsticaji zapravo funkcionisati i kome će biti značajni.
Krajem prošle godine usvojen je Program zaštite vazduha u Srbiji do 2030, za koji je najavljeno ulaganje od 2,6 milijardi evra, od kojih je 102 miliona namenjeno zameni najstarijih dizel vozila novijim, a pravo na dodelu subvencije imaju svi koji budu reciklirali automobile Euro 1, 2 i 3 norme.
Najavljena je subvencija od 2.100 evra po vozilu za kupovinu novog ili polovnog putničkog automobila Euro 6 standarda koji je proizveden najranije 2015. godine. Vlasnici automobila Euro 1, Euro 2 ili Euro 3 će morati da deregistruju svoja vozila, i da ih pošalju u reciklažne centre, kako bi ostvarili pravo na subvenciju.
To pre svega znači da će ove subvencije biti namenjene vlasnicima vozila vrednosti od svega nekoliko stotina evra, a ukoliko uzmemo u obzir da najjeftiniji polovnjaci Euro 6 standarda imaju cenu od oko 5.000 evra, postavlja se pitanje da li će mnogi od njih imati dovoljno sredstava za doplatu kako bi isplatili automobil za koji država izdvaja podsticaje.
Vozila Euro 1, Euro 2 i Euro 3 standarda jesu najveći zagađivači na našim putevima, a sa ovim iznosom subvencije, nije jasno da li država želi da pomogne vlasnicima starijih automobila, ili samo želi da ih se reši zauvek.
Propisi za dodeljivanje ove subvencije još uvek nisu poznati, ali već sada je jasno da postoji mogućnost da vozač boljeg finansijskog stanja jednostavno kupi stariji automobil za svega par stotina evra, kako bi od države dobio više od 2 hiljade evra za kupovinu novijeg automobila Euro 6 standarda. Finansijski benefit je sasvim očigledan, a pitanje je kako država može da stane na put ovom vidu zloupotrebe subvencija.
Međutim, treba imati u vidu da i vozilo Euro 6 standarda može da zagađuje mnogo više nego što je propisano fabričkim specifikacijama. Krađa katalizatora se učestalila širom naše zemlje, a vozila sa uklonjenim sistemima za obradu izduvnih gasova zagađuju mnogostruko više. U tom slučaju, država bi podsticala kupovinu vozila koje zagađuje isto, a možda čak i više od starijih automobila čija reciklaža je jedan od ciljeva ovog programa.
Da bi se ovome stalo na put, najbolje rešenje je tehnički pregled polovnjaka čija kupovina je subvencionisana, kako bi se utvrdilo stvarno stanje automobila, njegovog izduvnog sistema i količine čestica koje emituje u vazduh.
Subvencionisanje kupovine polovnjaka Euro 6 standarda je i dalje velika nepoznanica, a za sada je poznato da bi kupci prve podsticaje trebali da dobiju sledeće godine. Da li će za ostvarivanje ove subvencije biti potrebno ispunjavanje nekih drugih uslova osim reciklaže starijeg automobila, ostaje da se vidi, ali sasvim je jasno da će zakonodavci imati pune ruke posla ako žele da ovaj novac dođe do ljudi kojima je zaista i potreban.
Bonus video: O besmislu državnih subvencija za automobile i vožnji nove Toyote Corolle