Najmanji BMW-ov X je jedan od najpopularnijih bavarskih modela. Prva generacija je proizvedena u 730.000 primeraka, a svaki deseti BMW koji se prodao od 2010. nosio je oznaku X1. Druga generacija je znatno poboljšana, a s obzirom na to da je na tržištu već 6 godina, postala je izbor mnogih kupaca polovnih premijum automobila.
Kada se krenulo u razvijanje druge generacije, inženjeri BMW-a su rešili da krenu od temelja. Promenjena je platforma koju je prva generacija delila sa Serijom 3 i koja je imala pogon pozadi. Novo izdanje koristilo je podvozje Serije 2 Active Tourer i Minija.
Rezultat je bio promena pogona sa zadnjih točkova na prednje, a motori su postavljeni poprečno. Nova karoserija koju je dobila druga generacija bila je viša za 53 milimetara, šira za 23 milimetara i kraća za 11 milimetara. Što se dimenzija tiče, najveća promena bilo je međuosovinsko rastojanje koje je bilo skraćeno za čak 9 centimetara.
Ipak, ovo prekrojavanje nije negativno uticalo na prostranost u kabini. Putnici su čak dobili i više prostora, pogotovo u visinu, smer u koji je krenula i vozačka pozicija koja je podignuta za 36 milimetara u odnosu na prvu generaciju, pa je na taj način znatno poboljšana preglednost.
Istovremeno, povećana je i zapremina prtljažnika, a sa 505 litara iskoristivog prostora, novi BMW X1 je imao 85 litara više nego kod prethodnika. Uz to, opciono su bila dostupna električno podesiva zadnja sedišta, a zadnja klupa je mogla da se pomera uzdužno za 13 centimetara.
Dizajneri su stvorili robusniji izgled, ali i izmenili proporcije koje donose kraći prednji poklopac i dužu unutrašnjost. Tako je najmanji bavarski SUV izgledom postao bliži većem modelu X3 nego svom prethodniku.
Što se ponude motora tiče, tu je bio 1,5-litarski dizelaš sDrive16d sa 116 KS i pogonom na prednjim točkovima, kao i dvolitarski dizel u tri verzije: xDrive18d sa 150 KS, xDrive20d sa 190 KS i xDrive25d sa 231 KS. Što se benzinaca tiče, osnovnu verziju sDrive18i pokretao je 1,5-litarski trocilindraš sa 136 KS, a snažnija verzija xDrive20i imala je dvolitarski agregat sa 192 KS.
Skuplje varijante X1 imale su automatski osmostepeni menjač kao standard i izbor između pogona na prednjim točkovima ili povremenog pogona na sva četiri točka, sa pogonom na zadnjim točkovima putem elektrohidrauličkog kvačila smeštenog na zadnjoj osovini.
Kako piše Auto Klub, favorit je najsnažniji dizelaš u kombinaciji sa vrhunskim osmostepenim automatskim menjačem koji već u prvim kilometrima pokazuje svoju izvrsnost. Veliki obrtni moment od 450 Nm dobija se već pri niskih 1.500 obrtaja i motor snažno i bez posustajanja vuče sve do 5.000 obrtaja u minuti.
Precizan upravljač, prilagodljivo oslanjanje kao i izvanredna uravnoteženost podižu kvalitet vožnje. Kroz krivine druga generacija BMW-a X1 deluje sigurnije i življe od prethodnika, ali i od konkurencije. Oštrija vožnja otkriva blagu sklonost podupravljanju, ali uz doterani xDrive reakcije vozača su gotovo nepotrebne.
Na domaćim oglasima polovnih automobila našli smo skoro stotinu primeraka BMW-a X1 druge generacije, a cena kreće od 16.000 evra. Ipak, za dobro očuvan primerak koji nema veliku kilometražu potrebno je izdvojiti i više od 20.000 evra, dok najsnažniji dizelaš stoji oko 23.000 evra.
Bonus video: Snimili smo reakcije naših ljudi na BMW iX