"Jasno nam je zašto ne gledamo maloletnike po domaćim rijalitijima: ta vrsta prodaje sopstvene privatnosti može da ih obeleži za čitav život. Emitovanje preko Jutjuba je ista stvar, a kada se ima u vidu da je autoru primarni motiv broj klikova a ne dobrobit maloletnika onda ne čudi ni to da ga namerno stavlja u problematičan kontekst, prikazujući ga kao prevaranta a ne kao dete", govorio Sociolog Dario Hajrić, komentarišući nedavno video klipove jutjubera Miloša Kostića, koji je na svom kanalu "Kimi's life" objavljivao video klipove sa romskim dečakom Medžijem - u jednom ga čak i "loveći" po Knez Mihailovoj.
Ukoliko pratite domaću Jutjub scenu, sigurno ste čuli za Miloša Kostića, čije ime na ovoj platformi glasi “Kimi’s Life”. On je svojevremeno snimao video klipove sa romskim dečakom Medžijem, kome je, sudeći po rečenom u video klipovima, želeo da pomogne – u svakom smislu te reči. Kostić mu je više puta davao novac, vodio ga u šoping, opremao kuću u kojoj živi sa roditeljima, braćom i sestrama, i generalno, trudio se da mu, kako kaže, ulepša život.
Interesovanje domaće javnosti, međutim, privukao je video klipom u kome je „lovio“ romskog dečaka u Knez Mihailovoj ulici. Do toga je došlo zbog, kaže jutjuber, nepoštovanja njhovog dogovora. Jutjuber je tada naveo da je Medžiju dao trideset hiljada dinara da prestane da prosi, ali da Medži nije ispunio njihov dogovor i da je lagao, zbog čega je ovaj pokrenuo poteru i čak zahtevao od svojih fanova da ga slikaju i snimaju, kako bi se kasnije sa njim „suočio“ zbog laži.
Jutjuber se tu, međutim, nije zaustavio, te je snimio novi video klip pod nazivom „Bezobrazluk Medžijevih roditelja“, u kojem je, između ostalog, naveo da je „oprostio“ dečaku jer je prosio u Knezu.
Eksponiranje dečaka i porodice zarad „kontenta“, kako jutjuberi nazivaju svoj sadržaj na internetu, jeste jedan deo problema u vezi serije klipova „Mežija i Kimija“, komentarisano je ranije na internetu, o čemu je pisao i portal Nova.rs. Sa time se slaže i naš sagovornik, sociolog Dario Hajrić.
„Situacija je problematična na više nivoa. Najpre, ne može se od maloletnika očekivati da u potpunosti razumeju posledice svojih postupaka: zbog toga postoji koncept poslovne sposobnosti. Dete ne može nekom da proda svoju privatnost, na isti način na koji ne može da sklopi ugovor da proda nekom svoj bubreg sve i da je odrasloj osobi tako nešto dozvoljeno. Jasno nam je zašto ne gledamo maloletnike po domaćim rijalitijima: ta vrsta prodaje sopstvene privatnosti može da ih obeleži za čitav život. Emitovanje preko Jutjuba je ista stvar, a kada se ima u vidu da je autoru primarni motiv broj klikova a ne dobrobit maloletnika onda ne čudi ni to da ga namerno stavlja u problematičan kontekst, prikazujući ga kao prevaranta a ne kao dete“, rekao je on i dodao:
„Moguće je u isti mah pomagati nekome finansijski i svejedno ga zloupotrebljavati. Ova situacija je vrlo slična onoj u kojoj stranke dele pakete humanitarne pomoći samo zato da bi se fotografisale sa sirotinjom i signalizirale biračima da su humane. Takva vrsta pomoći kratkoročno koristi primaocima, ali im u isti mah oduzima bilo kakvo dostojanstvo i dugoročno ih zakopava u njihov trenutni položaj.“
Drugi deo problema jeste, govori Hajrić, pothranjivanje predrasuda o pripadnicima romske nacionalnosti.
„Što je najgore, ovim se pothranjuje predrasuda o Romima kao pohlepnim sitnim prevarantima koji će zloupotrebiti čak i ljude koji žele da im pomognu u nevolji. Navikli smo da ih i javnost i sistem tretiraju kao društvenu grupu koja se nalazi na marginama pravnog poretka, pa zato u ovom slučaju izostaje i pritisak da se dete zaštiti i empatija koju bi imalo da ne pripada obeleženoj i omalovažavanoj društvenoj grupi. Ovo takođe pokazuje da milostinja i takozvana „dobra volja“ nikad ne mogu da budu održiva zamena za socijalnu zaštitu“, rekao je on.
Portal Nova.rs ovim povodom je kontaktirao i Gradski centar za socijalni rad u Beogradu, ali do objavljivanja teksta nismo dobili odgovor.
Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama Instagram, Fejsbuk i Tviter.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare