Scenaristkinja Kljuna: Karantinsko ludilo je krivo za sulude i ambiciozne ideje

Podeli:
Ljubica Luković Foto:Promo

Scenario za seriju "Kljun" potpisuju mladi autori - Ljubica Luković i Matija Dragojević. Oni se raduju pohvalama, ali nemaju problem ni s kritikama. Štaviše, rado se i šale na sopstveni račun. U razgovoru za "Novu" Ljubica Luković između ostalog slikovito opisuje kako je izgledao proces stvaranja "Kljuna", ali ističe i radost zbog uspeha serije koja se našla u selekciji Kanskog festivala.

Kakve su prve reakcije nakon početka emitovanja serije „Kljun“?

– Ljudi komentarišu da im je baš zanimljivo i intrigantno, a i da je dosadno i razvučeno. Sviđaju im se novi glumci, ali se i pitaju ko su bre ovi ljudi. Muzika je super, ali je glasna i napadna. Odlično su skinuli mađarske akcente, ali i zvuče kao da su iz Šumadije.

PROČITAJTE JOŠ

Koliko je sam proces pisanja scenarija bio izazovan? Ima li tu upliva i nekih događaja iz vaše svakodnevice?

– Mi smo zapravo angažovani da radimo na postojećim scenarijima, a snimanje je bilo zakazano za februar 2020. Onda je krenula pandemija, sve je stalo, a mi smo dobili retku priliku da potpuno rastavimo priču i sastavimo nešto skoro potpuno novo. Neki su u karantinu čitali knjige i radili jogu, a mi smo sedeli u Matijinom podrumu i napisali oko 1.000 strana scenarija, i jedno tri potpuno drugačije verzije priče. Mislim da nas je i to karantinsko ludilo poguralo više ka maštanju nego svakodnevici, tako da smo ubacivali neke sulude i ambiciozne ideje. Dugo smo imali partiju ljudskog šaha sa smrtonosnim ishodom u finalu, ali na kraju nismo uspeli da se izborimo za tu scenu.

Scenario za „Kljun“ ste pisali s Matijom Dragojevićem. Je li to olakšava ili otežava proces rada, u smislu da ponekad dođe do sukoba mišljenja ili različitih vizija fabule?

– Teško je raditi s drugim ljudima, ali mislim da smo se Matija i ja baš našli, više se nadopunjujemo nego što se sukobljavamo. Jedino kad pišemo neku komediju, pa se svađamo oko glupih fora i ko ima bolji smisao za humor.

Foto:Promo

Može se reći da je serija već postigla ogroman uspeh s obzirom na to da je ušla u selekciju Kanskog festivala. Osećate li možda zbog toga veći pritisak sad kad je krenulo emitovanje na televiziji?

– Naravno, očekivanja su prevelika, ne samo zbog Kana, nego je tu i upoređivanje sa skandinavskim serijama, drugim domaćim serijama, stalno se postavljaju neki nemogući kriterijumi. Najsmešnije mi je što smo mi išli na mističnu atmosferu, tzv. „prizemljenu naučnu fantastiku“, a selektor Kanskog festivala seriju doživeo kao komediju. To je super da svako doživi seriju na svoj način i da zaboravi na sve što pročita/čuje pre gledanja.

Reditelj Uroš Tomić je izjavio da je ekipa serije dosta eksperimentisala. Koliko ste inače skloni tome kad je posao u pitanju?

– Ne volim kad se gledaoci trkaju da pogode rasplet serije i kritikuju kako su znali ko je ubica već u četvrtoj epizodi, a ne shvataju da je skoro nemoguće napisati nešto stvarno inventivno i iznenađujuće. Zato smo na neki način i primorani da eksperimentišemo, da zavaravamo tragove i učinimo put do kraja što je zanimljivije mogućim, da vam bude zabavno čak i ako pogodite ko je ubica. A mislim da „Kljun“ postane baš baš zanimljiv tek nakon što se otkrije ubica, tako da definitivno vredi odgledati do kraja.

Foto:Promo

Osim po preplitanju žanrova, serija „Kljun“ je drugačija i zbog toga što je u fokusu ženski lik koji ima i zanimanje atipično za ženu. Kako vi ocenjujete zastupljenost ženskih likova u domaćoj kinematografiji generalno?

– Postoji čuveni Bečdel test – da li u filmu postoje dva ženska lika koja makar u jednoj sceni pričaju o nečemu što nije muškarac. Većina naših filmova pada na tom testu. Žene su tu samo u funkciji muških likova, da im pomognu da nešto shvate, nauče, da se zaljube, da ih iznevere. Kao da prestanu da postoje kad muškarac nije u kadru. S druge strane, ne volim holivudski trend „jakih ženskih likova“, gde su žene po pravilu nadrndane, sarkastične, trče na štiklama dok pucaju iz dva pištolja istovremeno. Volela bih da vidim više trodimenzionalnih junakinja, koje rade i greše, trude se da budu dobre majke, supruge, žene, da žongliraju karijeru i posao. I koje vezuju kosu u rep kad idu da pucaju na negativce. Mislim da je takva baš naša Sonja Kljun.

Hoće li biti nastavaka serije?

– Zavisi od publike. Ako narod bude hteo da gleda još, mi ideja imamo.

Sutra na portalu Nova.rs čitajte intervju s Matijom Dragojevićem.

Bonus video

Scenaristi serije „Kljun“ iz Kana: Čekajte 8. epizodu

Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama InstagramFejsbuk i Tviter.

Komentari

Vaš komentar