Foto:Action Press / Shutterstock Editorial / Profimedia; preuzeto sa h2yachtdesign.com; Valeriy Sharifulin / Sputnik / Profimedia

Istraživački portal "Dosije centar", koji koji finansira bivši ruski oligarh u egzilu Mihail Hodorkovski, otkrio je dve superjahte koje koristi ruski lider Vladimir Putin. Jedna od njih je 71 metar dugačka jahta "Viktorija" i njen prateći 38 metara dug "Orion" čamac. "Viktorija" je izgrađena u brodogradilištima vojne fabrike Sevmaš zajedno sa čamcem "Grejsful", ali trenutno je na popravci u Turskoj.

Luka u Istanbulu

Istanbulska luka Tuzla nije pogodna za putničke brodove. Na istoku i zapadu postoje marine, ali glavni mesto zauzimaju brodogradilišta u kojima se remontuju brodovi i tankeri, a u blizini su i pristaništa na kojima se grade ratni brodovi za tursku flotu.

U blizini luke se nalazi pomorska akademija, osnovana 1773. godine. Satelitski snimak koji su koristili dopisnici Dosijea uvideli su da se na snimku vidi jahta, tačnije deo njene krme sa karakterističnim prugama. U pitanju je „Viktorija“, vodeći brod Crnomorske flote Vladimira Putina. Viktorija je 21. oktobra napustila Soči i dva dana kasnije stigla u Istanbul. Dosije je uspeo da snimi jahtu dronom i video veliko slovo „V“.

Što je jahta veća, to privlači više pažnje. To podrazumeva čamce dužine 24-30 metara, ponekad se dodatno razlikuju megajahte i gigajahte – od 70 metara i 90 metara dužine, koja koštaju stotine miliona dolara, a godišnje održavanje košta i po nekoliko miliona. Takve superjahte dosta su tražene među ruskim zvaničnicima i oligarsima, ali se ne proizvode u Rusiji.

Foto:FOCKE STRANGMANN / AFP / Profimedia

Gradnju jahti izvela je vojna fabrika Sevmaš, poznato preduzeće čiji su glavni proizvodi nuklearne podmornice. Sevmaš je trebalo da dizajnira dve jahte. Prva je Viktorija, koja je počela da se gradi 2005. godine, a godinu dana kasnije započet je rad na drugoj, svetski poznatoj „Grejsful“.

Brod je u Norveškoj, a nemačka kompanija „Blohm + Voss“ morala je ne samo da završi izgradnju broda, već i remont, čija je cena oko 100 miliona dolara. Izgradnju je platila panamska ofšor kompanija „Mischositos Investment“. Formalni korisnik je Putinov prijatelj iz detinjstva Pjotr Kolbin.

Foto:preuzeto sa h2yachtdesign.com

Za jahte se još devedesetih zainteresovao Sergej Maslov, koji je bio na čelu podružnica Lukoila. Maslov je 2008. godine dospeo na naslovne strane novina kada je kopnom doveo dovezao jahtu na ćerkino venčanje kao poklon. Maslov je među ruskim visokim zvaničnicima verovatno važio za velikog stručnjaka za pomorska pitanja, jer je bio među organizatorima „Sirijskog ekspresa“ – flota koja je dopremala vojni teret i opremu u Siriju za potrebe ruske vojske.

Još jedan biznismen koji je učestvovao u stvaranju „ekspresa“ bio je šef paravojne foramcije Vagner, Jevgenij Prigožin, koji je pre nekoliko meseci stradao u avionskoj nesreći. Maslov je od „Sevmaša“ naručio „Viktoriju“, koju je namenio Putinu.

Foto:preuzeto sa h2yachtdesign.com

Grejsful“ je završena posle osam godina, a „Viktorija“ posle 14 godina. U početku su predstavnici „Sevmaša“ izjavili da se konstrukcija jahti ne razlikuje mnogo od konstrukcije nuklearnih podmornica – samo za podmornice „treba da se zavare limovi debljine 25-30 cm, a za jahtu – mnogo tanje“. Ali 2008. godine, rad na „Viktoriji“ je obustavljen i nastavljen u novembru 2013.

Krajem 2013. „Sevmaš“ je prijavio uspešno testiranje. Viktorija je isporučena u Italiju, ali 2015. godine brod je prevezen u Tursku. Oko 2014. Maslov je prestao da plaća račune i rekao je da nije zadovoljan kvalitetom porudžbine. U isto vreme, tvrdio je da Viktorija nije njegova jahta: „Pomažem bliskom prijatelju da završi izgradnju jahte. Izgradnja jahti mi je hobi“. Maslovov bliski prijatelj bio je Genadij Timčenko.

Foto:preuzeto sa h2yachtdesign.com

Kašnjenje u izgradnji Viktorije postalo je veliki problem za njega i da bi opravdao predsednikovo poverenje, počeo je da sprema još jednu superjahtu za Putina – 140 metara dugu „Šeherezadu“. Ugovor o izgradnji potpisan je 30. decembra 2014. godine, a Timčenko je prikupljao novac za brod od ruskih oligarha.

U kontekstu ovih događaja, Maslov je u jesen 2016. godine poslat u pritvor zbog krađe jedne milijarde rubalja iz Narodne kreditne banke i kuće u Arhangelskom kod Moskve u vrednosti od oko 100 miliona dolara. Maslov je u međuvremenu pušten na slobodu, a slučaj je posle godinu dana zatvoren.

„Viktorija“ je završena 24. jula 2019. godine. Brod ima kapacitet za 28 ljudi. Cena plovila iznosi 50,1 milion dolara.

Foto:preuzeto sa h2yachtdesign.com

Vlasnik plovila je kompanija „Paer“, menadžer je „Fazar-Invest“. Obe kompanije su povezane sa Timčenkom. „Fazar-Invest“ je od 2020. godine dobio 1,86 milijardi rubalja.

Nije tako lako sakriti superjahtu u Sočiju, ali izgleda da se Putinovi saradnici ni ne trude to da prikriju. Tako je „Dosije“ otkrio Viktoriju na fotografiji na nalogu Natalije Belugine, ritmičke gimnastičarke i koreografa-Alina festivala, koji svake godine organizuje Alina Kabaeva, žena za koju se veruje da je ljubavnica Vladimira Putina.

Nakon invazije na Ukrajinu, „Šeherezada“ je zaplenjena u Italiji, a „Viktorija“ je sada najveća jahta povezana sa Putinom.

U sastav „južne flote“ spada i 54 metara duga jahta „Čajka“, vredna 30 miliona evra. Na njoj se Putin sastao sa beloruskim predsednikom Aleksandrom Lukašenkom. Takođe, tu je i „Aldoga“ od 37 metara, koja je registrovana na kompaniju „Puls“ Svetlane Krivonogih, koja je 2003. godine dobila ćerku, verovatno sa Putinom.

Pročitajte još...

Jahta „Olimpija“, duga 57-metara izgrađena je 2002. godine. Plovilo, vredno 37 miliona dolara, predsedniku je poklonio Roman Abramovič.

Kada je u pitanju „Viktorija“, Vladimir Putin nije fotografisan na bordu, tako da nema direktnih dokaza da je to njegov brod. Ali, postoji mnogo indirektnih dokaza – posebno odabrana posada i ruta broda – prolazi pored Putinove palate, a agent „Viktorije“ je i agent sada zaplenjene „Šeherezade“.

Grejsful“ je na servisu u Kaljingradu u fabrici Jantar, a „Viktorija“ je u brodogradilištu Desan u Istanbulu. Turska kompanija je logičan izbor za popravku ako postoji rizik da brod potpadne pod sankcije i bude zaplenjen. Ali Desan nije obična firma. Osnovana je 1978. godine i pripada grupi Kaptanoglu i gradi i ratne brodove za Tursku, članicu NATO-a, a takođe je dobila dozvolu da radi sa poverljivim podacima.