Od samog početka, plan je bio da se pomere granice - da se ode tamo gde niko ranije nije išao. Tako je pričao direktor kompanije "OceanGate" Stokton Raš, ali kao što je i poznato, priča je dobio tragičan epilog, jer je svih pet članova posade podmornice Titan poginulo u "katastrofalnoj imploziji". Dok vlasti trenutno traže ostatke podmornice, medijski fokus je okrenut ka kompaniji. Odmah nakon objave u medijima su isplivali mračni detalji poslovanja "OceanGate"-a, uključujući materijal od kojeg je podmornica bila izgrađena, prozora na njoj, pa do priznanja samog direktora da je "preskočio neka pravila" kako bi li započeo ronjenje do istorijske olupine Titanika.
Tragedija koja je zaprepastila svet i opčinila naciju, nije bila iznenađenje za istraživače morskih dubina koji su upozoravali na dizajn podmornice i ukazivali na to da podmornica pre korišćenja mora da prođe rigorozne provere.
„Glavna misija direktora kompanije „OceanGate“ bila je da kao predator izvuče novac od bogatih klijenata koji bi finansirali njegove podvodne avanture“, ocenili su lideri podvodne industrije.
Jedan od kritičara bio je i direktor projekta Titan – Dejvid Lokridž, koji je, kako tvrdi, zbog te kritike i dobio otkaz.
Šefovi „OceanGate„-a otpustili su Lokridža 2018. godine, jer se nisu složili sa njegovim zahtevom da su potrebne rigoroznije bezbednosne provere podmornice.
Kompanija je odlučila i da podmornica ne bude „klasifikovana“, što je praksa u celoj industriji, jer se onda zna da li plovilo ispunjava tehničke standarde, odnosno da li je sigurna za korišćenje. Lokridž je insistirao na bezbednosnoj proveri Titanovog trupa, jer bi se na taj način otkrili „potencijalni nedostaci“. Umesto toga, kompanija se oslonila na „akustički nadzor“.
Svoju kritiku procesa istraživanja i razvoja podmornice, Lokridž je napisao 2018. godine u izveštaju.
On je upozorio kompaniju da se, zbog nedovoljne ispitanosti sigurnosti plovila, putnici izlažu ekstremnoj opasnosti.
„S obzirom da je ‘Ciclops 2’ (nekadašnje ime podmornice Titan) završen sa inženjeringom, vreme je da se pravilno pozabavite bezbednosnim rizicima“, napisao je Lokridž u izveštaju.
Lokridž je naveo da će akustična analiza pokazati kada će sistem podmornice da otkaže, ali neće otkriti postojeće nedostatke.
On smatra da je zbog ove kritike i otpušten iz kompanije.
Tokom jednog sastanka otkrio je da je „prozor“ podmornice izgrađen da može da izdrži pritisak dubine od 1.300 metara, iako „OceanGate“ namerava da zaroni na dubinu od 3.800 metara.
U martu iste godine više od 300 stručnjaka u pomorskoj industriji, istraživača i okeanografa, upozorilo Raša da bi „eksperimentalni“ pristup u plovidbi mogao da ima „katastrofalne“ posledice.
Američki stručnjak za podmornice Karl Stenli, koji je putovao sa izvršnim direktorom „OceanGate“-a Stoktonom Rašom na podmornici Titan u aprilu 2019. godine izneo je šokantno otkriće – rekao je da je trup podmornice još tada ispuštao čudne zvukove pucketanja nakon ćega je upozorio Raša da treba da izvrši detaljne provere podmornice.
Stenli je rekao nije bio previše zabrinut zbog te buke, jer ga je Raš upozorio na škripanje. Prema njegovim rečima, buka koja se čula tokom ronjenja „zvučala je kao da neki deo nedostaje u konstrukciji podmornice“.
„Taj glasan, pucketajući zvuk upozoravao je na to da postoji ‘deo kod trupa podmornice koji se kvari’“, rekao je Stenli, koji je potom apelovao na Raša da se hitno „pozabavi“ tim problemom.
Suprotno upozorenju, Raš je počeo da promoviše turističke ture Titana i već je naplaćivao naknade od nekih potencijalnih putnika. Turisti su ulaznicu prvenstveno plaćali oko 105.000 dolara, što je, simbolično, bila cena karte prve klase na Titaniku 1912. godine. Međutim ni cena karte, koja je posle nekoliko godina porasla na 250.000 po osobi niti popust koji mu je kompanija ponudila nije naterala milionera Džeja Bluma da prihvati tu podvodnu avanturu.
Milioner nedavno objavio poruke koje je mesecima razmenjivao sa Rašom, koji mu je ponudio „last minute“ karte u ceni od 150.000 dolara, što je bilo 100.000 ispod uobičajene cene. Kako je rekao, smatrao je da podmornica nije bezbedna, pa je odbio putovanje.
„Rekao sam mu da zbog zakazivanja ne možemo da idemo do sledeće godine. Naša mesta su pripala Šahzadi Davudu i njegovom sinu Sulejmanu Davudu“, rekao je Blum.
Raš je u više navrata pokušavao da ubedi Bluma u bezbednost „Titana“ i ekspedicije do olupine „Titanika“. Blum mu je jednom naglasio da je njegov sin zabrinut za bezbednost nakon razgovora sa prijateljem.
U nizu šokantnih otkića bilo je Rašovo priznanje u jednom intervjuu da je „prekršio pravila“ kako bi izgradio podmornicu.
U spornom snimku intervjua prikazan je Raš koji u obilazak malog broda od skoro sedam metara, vodi meksičkog glumca Alana Estradu, koji je i sam jednom obišao olupine Titanika.
Pritisak vode na mestu olupine čuvenog okeanskog broda ekvivalentan je težini oko dve tone. Bilo koje plovilo koje ne bi moglo da izdrži taj pritisak bilo bi zgnječeno. Nijedan čovek ne bi mogao da preživi takav pritisak bez zaštite, odnosno, podmornice kao što je Titan.
Uprkos ovim rizicima, Raš je pokušavao da druge ubedi u bezbednost svog izuma.
Tako je potencijalni putnik bio i jutjuber pod imenom Skuba Džejk, koji je na svom profilu objavio snimke iz podmornice, i to samo nekoliko nedelja pre tragedije. Međutim, ekspedicija je otkazana, jer je Raš, kako se u snimku može i čuti, govori kako „nešto nije u redu sa podmornicom“, odnosno kontrolnim sastavom.
Podsetimo, nakon više dana nagađanja i opsežne potrage, zvaničnici su saopštili da je podmornica Titan implodirala i da su svi članovi posade poginuli.
Pored Raša, posadu su činili i pakistanski tajkun Šahzada Davud i njegov sin Sulejman, britanski avanturista Hamiš Harding i stručnjak za Titanik Pol-Anri Nargole.
BONUS VIDEO Brod koji je potonuo na svom prvom i jedinom putovanju