Foto: Nenad Mihajlović/Nova.rs, N1, EPA-EFE/FILIP SINGER

Renovacija železničke pruge Budimpešta-Beograd, jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u istoriji Mađarske, uključila je ključne poslovne ličnosti bliske vladi. Pored poznatog učešća kompanija Lorinca Mesaroša, unutrašnja dokumenta otkrivaju da su i članovi uže porodice Viktora Orbana profitirali od ovog velikog, državno finansiranog projekta, prvenstveno kroz isporuku građevinskog materijala.

Prema izveštajima portala 444.hu, preko 200.000 tona šljunka za prugu transportovano je iz kamenoloma u Gantu, koji je u vlasništvu porodice Orban, između 2022. i 2023. godine. Ovu isporuku potvrdile su dve odvojene transportne kompanije koje su imale ugovore vezane za izgradnju železnice. Kamenolom u Gantu upravlja kompanija Dolomit d.o.o, u čijem rukovodstvu se nalaze članovi porodice Orban.

Viktorov otac, Đeze Orbán stariji, većinski je vlasnik i generalni direktor, dok njegov brat, Đeze Orban mlađi, i nećak David Orban takođe imaju izvršne funkcije. Porodica je godinama u poslovnim odnosima sa državnim projektima, ali ovo novo otkriće ih direktno povezuje sa visoko medijski ispraćenom prugom Budimpešta-Beograd, prenosi „Daily News Hungary“.

Radovi na izgradnji druge deonice brze pruge Beograd – Budimpešta kroz Srbiju Foto: Nenad Mihajlović/Nova.rs

Renovacija pruge je najveći železnički projekat u istoriji Mađarske, čija je vrednost preko 800 milijardi forinti (2 milijarde evra), a većinu sredstava čine krediti iz Kine.

Vlada je ovaj projekat promovisala kao značajno strateško partnerstvo između Mađarske i Kine. Mađarski premijer ga je opisao kao „win-win“ za obe zemlje — tvrdnja koja je, kako se čini, posebno tačna za njegovu porodicu. Dokumenta koja je pregledao portal 444.hu sugerišu da je deo narudžbina za građevinski materijal došao od kompanije V-Híd, u vlasništvu Lorinca Mesaroša, bliskog saradnika premijera.

V-Híd je odigrao značajnu ulogu kao glavni izvođač radova na železničkom projektu. Osim toga, planirani su dodatni ugovori između Dolomit d.o.o., kompanije u vlasništvu porodice Orban, i kineske firme uključene u projekat, China Tiejiuju Engineering & Construction Ltd. Ova kompanija je, prema izveštajima, pripremala ugovor vredan 1 milijardu forinti (2,5 miliona evra) za nabavku drobljenog kamena iz porodičnog kamenoloma.

Pročitajte još:

Iako tačni finansijski podaci nisu objavljeni, cenovnik kamenoloma pokazuje da je 2023. godine materijal prodavan po ceni od 6.215 forinti (15,77 evra) po toni, a cena je 2024. godine porasla na 7.520 forinti (19 evra) po toni. Ova stopa je bila znatno viša od cena koje su nudili konkurenti.

Iako učešće porodice Orban u državnim projektima nije novost, ovaj nivo uključenosti u međunarodni projekat visokog profila izazvao je pitanja. Ranije je njihov kamenolom u Gantu isporučivao materijal za razne projekte finansirane iz državnih i EU fondova, uključujući izgradnju puteva i modernizaciju kanalizacionih sistema.

Viktor Orban Foto:Tanjug/AP Photo/Andrew Medichini

Tokom poslednje decenije, Đeze Orban stariji je povukao više od 10 milijardi forinti (25,3 miliona evra) u dividendama iz ovih poslovnih aktivnosti. Uprkos pokušajima novinara da dobiju izjave od članova porodice, ni Đeze Orban mlađi (brat mađarskog premijera Orbana) ni njegov sin David (nećak mađarskog premijera) nisu dali komentare medijima, prekidajući telefonske razgovore nakon što bi se novinari predstavili.

Projekat železnice Budimpešta-Beograd i dalje privlači pažnju, kako zbog svojih strateških implikacija, tako i zbog finansijskih koristi, naročito među onima bliskim vrhu političkog rukovodstva Mađarske. Kako izgradnja napreduje, učešće porodice Viktora Orbana ostaje tema od interesa i u domaćim i u međunarodnim medijima.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare