Spasilačke ekipe koje tragaju za nestalom podmornicom Titan kod olupina Titanika u Atlantiku, sada imaju još samo par sati pre nego što petoro ljudi u podmornici ostane bez kiseonika. To će se, prema predviđanjima stručnjaka, dogoditi u toku današnjeg dana, a ključni problem je - kako doći do podmornice. U međuvremenu, pet putnika iz podmornice imaju sve manje vremena, a kako bi uštedeli kiseonik, primorani su da praktično ne govore.
Ako spasilačke ekipe uspeju da lociraju nestalu podmornicu hiljadama kilometara ispod nivoa mora, suočavaju se sa nizom barijera i neverovatno složenom misijom izvlačenja plovila, koja je drugačija od bilo koje druge operacije koja je do sada izvedena.
Ne postoji način da posade iz SAD i Kanade spasu petoricu putnika tako što će ih prebaciti u drugu podmornicu jer podmornica na kojoj se nalaze nema ispravne mehanizme za takav manevar.
To znači da je jedina prava šansa da se spasu da sofisticirano vozilo na daljinsko upravljanje (ROV), koje može da zakači kabl za podmornicu Titan pre nego što je povuče na površinu.
Ali čak i ovo je neverovatno dugotrajan zadatak koji bi mogao da potraje, a vreme je jedino što oni na Titanu nemaju. U pddmornici se nalazi pet ljudi – britanski milijarder Hamiš Harding, pakistanski bogataš Šahzada Davud, njegov sin Sulejman, istraživač Pol-Anri Nargeolet i izvršni direktor „OceanGate“-a, u čijem je vlasništvu podmornica, Stokton Raš.
Ovaj plan akcije takođe zavisi od toga da li će spasilačke ekipe biti u stanju da pronađu tačno mesto gde se nalazi podmornica, ali nade da se pojavila nakon što je kanadska posada u utorak čula zvukove udaranja u intervalima od 30 minuta.
Iako postoji vrlo malo vozila na daljinsko upravljanje koja bi mogla doseći iste dubine kao Titanik, američka mornarica ima jedno pod nazivom CURV-21. Nije jasno da li se primenjuje za ovu pretragu.
Međutim, francuski zvaničnici se sada utrkuju da pošalju svoje vozilo Victor 6000 na daljinsko upravljanje.
Međutim, put do područja pretrage nestale podmornice traje oko 15 sati, zbog čega postoji opasnost stići nakon što putnicima iz podmornice ponestane kiseonika, a to će biti u četvrtak.
Ako ROV uspe da zakači kuku na plovilo, i dalje postoji veliki rizik po bezbednost onih na njemu. Podmornica bi mogla biti zarobljena ispod dela olupine Titanika, što znači da bi se mogla oštetiti ROV dok pokušava da je izvuče.
Ali, sve ovo zavisi od toga da li će spasilačke ekipe uopšte biti u stanju da pronađu podmornicu. Ako je podmornica pala na dno okeana, postoji niz nepoznanica koje bi neverovatno otežale pronalaženje plovila.
U jeku potrage za nestalom podmornicom Titan u Atlantiku kod olupine Titanika, čovek koji je poslednji preživeo identičnu situaciju otkriva pakao sa kojim se ljudi suočavaju. Rodžer Malinson je 1973. godine spasen sa svojim partnerom, nakon što je 84 sata proveo zarobljen u vodi.
Pre 50 godina, Malinson i pokojni Rodžer Čepmen postavljali su transatlantsku telefonsku žicu 150 kilometara od obale Korka u Irskoj, u maloj podmornici po imenu „Pisces III“ kada je slučajno otvoren površinski brod za koji su bili vezani.
Više od tone vode počelo je da se sliva u samostalni zadnji deo podmornice, a nakon što su nekoliko trenutaka visili sa površinskog broda, njihova linija je pukla i oni su pali na morsko dno brzinom od oko 40 kilometara na sat.
„Bilo je veoma zastrašujuće. Isključili smo dubinomer na 500 metara jer je mogao da pukne, uzeli smo jastuke i sklupčali se da pokušamo da sprečimo povrede. Uspeli smo da nađemo belu krpu da stavimo u usta, tako da nismo i sebi odgrizli jezik“, ispričao je on.
Njih dvojica su uspeli da prenesu da su preživeli udar, ali pošto im je zaliha kiseonika opadala iz minuta u minut.
Da bi smanjili potrošnju kiseonika, prestali su da pričaju i pokušali da leže što su mirnije mogli.
Tri dana nakon nesreće, podmornica za spasavanje uspela je da prikači posebno dizajniranu kuku i konopac za vuču na njihovu podmornicu i da je podigne na površinu.
BONUS VIDEO Brod koji je potonuo na svom prvom i jedinom putovanju