Foto: EPA-EFE/ORESTIS PANAGIOTOU

Region je juče obišla vest da je hrvatska Vlada odlučila da kupi 12 polovnih francuskih borbenih aviona F3R Rafal (Rafale), piše Jutarnji list. U pitanju je višenamenski dvomotorni mlazni lovac četvrte generacije.

PROČITAJTE JOŠ:

Reč je o dvomotornom borbenom avionu, a najstariji avion koji bi bio isporučen Hrvatskoj star je 10 godina. Prema pisanju Jutarnjeg lista, Hrvatska bi ceo paket, koji uključuje avione, obuku i naoružanje, platila nešto manje od milijardu evra. Vlada bi da donese odluku za Dan Oružanih snaga.

O kakvim avionima se radi?

Rafal je razvio i proizvodi ga Marsel Daso, zajedno sa svojim tradicionalnim kooperantima. Koncepcijski, ovaj avion se zasniva na aerodinamičkoj šemi delta krila, blisko spregnutog sa kanarom.

Izrael
Foto: EPA-EFE/ALEXANDROS VLACHOS

Rafal treba da bude oslonac Francuskog ratnog vazduhoplovstva i Francuske ratne mornarice, kao i inostranih tradicionalnih korisnika borbenih aviona Marsel Daso, za dejstva sa kopna i mora, u periodu do 2040. godine. Namenjen je da ravnopravno izvršava zadatke protivvazduhoplovne odbrane, premoći u vazdušnom prostoru i dejstva vazduh-tlo.

U periodu najveće integracije svih evropskih resursa, pa i vazduhoplovnih tehnologija, francuska vazduhoplovna industrija je u duhu svoje tradicije, sačuvala autonomiju nad razvojem i proizvodnjom aviona Rafal i pored najvećeg kooperacijskog programa svih vremena Jurofajter tajfuna.

Rafal je sposoban da dostigne maksimalnu brzinu adekvatnu Mahovom broju od 1,8, a sa 6 projektila MICA postiže nadzvučnu brzinu adekvatnu Mahovom broju od 1,4. Njegova maksimalna nosivost je 9.500 kg, što ga čini jedinim lovcem na svetu, koji je u stanju da obavlja misiju pri nošenju 1,5 puta većeg tereta od svoje sopstvene težine. Može obavljati više zadataka sa veoma različitim profilima leta istovremeno, što mu daje visoke višenamenske karakteristike.

francuski borbeni avion
Foto: EPA-EFE/PETER KLAUNZER

Mnoga vazduhoplovna oprema i funkcije, kao što su direktno upravljanje glasom, radar RBE2 AA sa aktivnim elektronskim skeniranjem i prednji optoelektronski infracrveni senzor za pretraživanje i praćenje ciljeva su domaći razvoj i proizvod, namenjeni za Rafalov program. Uveden je u operativnu upotrebu u Francuskoj, a ugovorena je isporuka Indiji, Egiptu i Kataru.

Rafal je 28. marta i 1. aprila 2007. godine, imao vatreno krštenje u borbenoj primeni, u okviru NATO operacija u Avganistanu, zatim je učestvovao u Vojnoj intervenciji u Libiji i sada u Islamskoj državi.

Mišljenja stručnjaka o odluci

Gost RTL Direkta bio je vojni pilot Ivan Selak, koji je govorio o kupovini ovih borbenih aviona.

„Odluka, koliko sam ja shvatio, nije zvanična. Dim još nije izišao iz kapele napolje. O avionima Rafale možemo razgovarati. Nedvosmislene su mi dve stvari. Da nam treba borbeni avion i da je Rafale, kao i F16, apsolutno vrhunski avion“.

Selak je rekao da je srećan što Hrvatska nije uzela izraelske avione.

„Oni su bili potpuno iskorišćeni“, kaže.

„Međutim, nabava francuskih aviona, ako je to tačno, ima niz pitanja i niz sumnji. Ja se nadam da su dobro prezentovane i predsedniku vlade i predsedniku države“, kaže.

„Prva sumnja da li je prezentovano koje su naše mogućnosti i koje su naše potrebe“, kaže, prenosi Index.hr.

„Što se tiče mogućnosti, prvo je pitanje ko će odrešiti kesu. Ako je Marić procenio da ima dovoljno novaca, onda smo odrešili kesu i kupili avione. Međutim, hajdemo razgovarati o mogućnostima i stvarnom stanju. Jesu li naše mogućnosti iskreno prezentirane? Koliki je broj pilota, koliko je tehničara, ljudi vrlo visoke struke i kakva nam je infrastruktura? Na ta pitanja moramo odgovoriti“, rekao je Selak.

Komentarisao je činjenicu da nije reč o novim avionima.

„Uopšte nije upitno jesu li to dobri avioni. Rafale je praktično najbolji avion četvrte plus generacije. Nedvosmisleno je da je to najbolji avion. Pitanje je možemo li mi to sada da priuštimo. Ja sam predlagao jedan drugi način za rešenje nabavke aviona. Ako ekipa koja je ovo radila misli da nam odgovaraju ti modaliteti koje nam daju Francuzi i da smo mi spremni da primimo taj avion, onda u redu. Međutim, ja u to nisam siguran.

Trenutne su naše mogućnosti takve da imamo jako mali broj pilota. Pilote sa preko 35 godina života nema smisla slati u Francusku na preobuku. Zašto? Kad završi, kad počne ozbiljno da leti, imaće preko 40 godina. Broj dva, vi morate uspostaviti sistem u svom vazduhoplovstvu. Mi smo 30 godina imali Mig 20, to je druga generacija. Njega smo koristili sa 30 odsto njegovih stvarnih mogućnosti. Sad kupujemo avion četvrte plus generacije, koliko ćemo mi mogućnosti koristiti? Ne isplati vam se kupiti Mercedes NLS koji će vam služiti da odete do prodavnice. A pitanje je i hoćete li imati za gorivo. Da ne kažem, pitanje je hoćete li biti malo gladni“, objasnio je Selak.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar