Prvi nezvanični podaci za jul govore da je u Hrvatskoj zabeleženo oko pet odsto manje dolazaka stranih turista, a iz Nemačke je stiglo skoro deset odsto manje turista nego prošle godine u istom mesecu.
To je broj koji najviše brine turističke radnike, Udruženje ugostitelja Hrvatske gospodarske komore dobilo je podatke o padu prometa u ugostiteljskim objektima na Jadranu.
U sektoru su oprezni sa izjavama, drže se umerenog optimizma uz poruku da čekaju da vide šta će doneti avgust, ali postoji zabrinutost da zarada neće biti onakva kakvoj su se nadali.
„Nije tako strašno, nekoliko odsto gore ili dole, ionako kažemo da nam ne treba rast u sezoni, ali ipak treba da vodimo računa o tome šta se dešava sa nemačkim tržištem, što je teško nadoknaditi. Vjerujemo da će zvanična statistika potvrditi da nema onih koji imaju kvalitet i vrednost za novac nemaju problema“, rekao je jedan od sagovornika Jutarnjeg lista.
Fiskalizacija Poreske uprave u Hrvatskoj kaže da je u julu ove godine iznos faktura u ugostiteljskim objektima bio za šest odsto veći u odnosu na prošlu godinu, pri čemu je izdato 17 odsto više računa. Osim što ove brojke pokazuju da turisti troše manje nego prošle godine, Jelena Tabak, predsednica Ugostiteljskog društva, otkriva da su brojke znatno lošije od ovog proseka.
Njihove ankete među članovima pokazuju da su u julu imali prosečan pad prihoda od 20 posto u odnosu na isti mesec prošle godine, pri čemu su istarski ugostitelji beležili najveći pad od 30 posto, u Dalmaciji je između 10 i 20 posto, a na ostrvima čak 50 odsto .
Tabak smatra da goste nisu oterale visoke cene, koje su i dalje niže od onih u Nemačkoj i Italiji, već je za pad potrošnje kriva loša situacija i pad standarda.
Ne slažu se svi sa ovim izjavama. Dugogodišnji preduzetnik u turizmu u Istri Jasmin Šabić, koji je prošle godine prodao svoju agenciju za iznajmljivanje vila „Istria Home“, na osnovu iskustva, analiza i brojnih razgovora s gostima zaključuje da se „pohlepa vraća kao bumerang“. Istovremeno, smatra da su za to najviše krivi vlasnici restorana i trgovci.
„Ja imam dve kuće za najam koje su izuzetno visoko dodate vrednosti i tamo ne dolaze gosti kojii to ne mogu priuštiti. Činjenica je da su ti moji gosti prethodnih godina išli po restoranima barem tri puta nedeljno, a sad više ne idu uopšte jer ne žele da plaćaju precenjene usluge. Kuvaju sami. Evo, sutra mi dolaze Englezi, kod kojih su cene značajno više, primanja su viša i sve je kod njih skupo. Ni oni ne idu po restoranima jer se osećaju prevareno i glupo. Jednu veče sam došao u kuću drugim gostima obaviti neku sitnicu i oni su kuvali, pekli su nešto u rernii, na roštilju“, ispričao je Šabić koji poslednju godinu jako puno putuje, vidi kakve su cene u drugim dtržavama i onda se zgrozi kad dođe kući.
„Imam puno prijatelja Nemaca i razgovaram s njima, ali i s mojim gostima i čujem kako nisu sigurni da će opet doći kod nas ako mogu putovati na druge destinacije za normalnu cenu. Istra već duže vreme nije jeftina destinacija i to nam nije cilj, ali ne smemo se dovesti u situaciju da nam se gosti osećaju izigrano“, zaključuje Šabić.
BONUS VIDEO: Koje su najpovoljnije destinacije i termini koji nam neće isprazniti budžet: Da li ulazimo u kredite da bismo otišli na more?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare