Rebalansom poslovanja Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) planira se nabavka smart telefona za potrebe vozača i to u iznosu od 50 miliona dinara. Sredstva su već obezbeđena, a pred odbornicima Skupštine Grada danas će biti predlog koji bi trebalo da zameni sistem validatora koji još uvek postoji. Za sagovornike Nove, u pitanju je prinudno rešenje nastalo zbog odluke gradonačelnika Šapića da se pomenuti validatori ukinu. Njihova uloga je bila da daju informacije sistemu gde se autobus nalazi u svakom trenutku, a samim tim i vozači. Odlukom o njihovom ukidanju kontrolna uloga sistema trebalo bi da pređe na smart telefone.
U predlogu rebalansa poslovanja GSP, koji će danas biti pred odbornicima u Skupštini Grada, navodi se da su izvršenim modifikacijama plana javnih nabavki obezbeđena sredstva u iznosu od 50 miliona dinara, koja se odnose na nabavku smart telefona za potrebe vozača.
Imajući u vidu da će ukidanjem validatora, koje je do sada obezbeđivao Kentkart, vozačima biti onemogućeno da se prijave kada su došli u smenu, nabavka smart telefona presdstavlja alternativu postojećim validatorima.
Najavu da validatori više neće biti deo sistema javnog prevoza saopštio je gradonačelnik Šapić, koji je u više navrata isticao da je ceo sistem bio jedna velika prevara, zbog čega bi ga trebalo kompletno reformisati.
„Te vrste tenzija neće više biti u prevozu, kao ni ulaska na prva i izlaska na ostala vrata niti zadržavanja kod validatora. Naša obaveza jeste da podižemo kvalitet prevoza i vozila i da povećamo frekvenciju vozila na najopterećenijim linijama“, pojasnio je Šapić i dodao da je taj sistem donosio samo 20 odsto informacija od toga koliko ljudi se vozi prevozom.
Osim putnika, ukidanje validatora donelo je i novine za vozače GSP, koji više neće moći da svoju legitimaciju očitaju na validatoru i na taj način preuzmu smenu ili pošalju povratnu informaciju da su uopšte u vozilu. Grad je zbog procenio da će dobra alternativa biti smart telefoni.
Za direktora Centra za lokalnu samoupravu (CLS) Nikolu Jovanovića u pitanju je iznuđeno, ad hoc rešenje, kojim gradske vlasti pokušavaju da ublaže haos koji će nastati kada „ne budemo imali uvid u realnom vremenu gde se koje vozilo nalazi, što stvara ogromne mogućnosti za zloupotrebu i izvlačenje novca za neizvršene polaske“.
Objašnjava da bi telefoni trebalo da zamene dosadašnji sistem personalizovanih službenih kartica, vozačkog panela i softvera koji je imao sve razvijene funkcije potrebne vozaču.
„Kako će se ukidanjem sistema za monitoring vozila izgubiti svaka mogućnost za kontrolu, praćenje i nadzor nad radom autobusa, trolejbusa i tramvaja, „genijalno“ rešenje je – dati svakom vozaču po smart telefon. To bi onda značilo i da će neko morati da dobije posao da izradi aplikaciju za mobilne uređaje. Ovakvo rešenje za javni prevoz u Beogradu nije ozbiljno niti pouzdano, a stvara i dodatne troškove”, ističe Jovanović i dodaje:
„Zaista nisam čuo da neko u javnom prevozu putnika koristi obične smart telefone, pa mis e ovo genijalno rešenje čini kao potpuno nepozvavanje sistema, ili kao namera gradske vlasti da ubace neke svoje dobavljače telefona i aplikacija.
Nabavka smart telefona dodatno će „nagristi“ budžet GSP koji će i ove godine, prema podacima iz novog Rebalansa i biti u minusu više od 3 milijarde dinara. I gradonačenik Šapić je govorio u više navrata da je pitanje javnog prevoza „rak rana“ za budžet i goruće pitanje u gradu, ali za odbornike opozicije iznuđena rešenja poput nabavke smart telefona nisu adekvatna alternativa za Beograđane.
Odbornica Ujedinjenih Ana Gođevac objašnjava da pokazne vežbe i eksperimenti ove vlasti sa GSP i javnim prevozom skupo koštaju zaposlene i građane.
„U senci najnovije afere Aleksandra Šapića ‘nameštanja tendera’ je predloženi rebalans GSP-a kojim se odvaja 50 miliona dinara za kupovinu smart telefona za vozače. Predlog SSP-a i odborničke grupe Ujedinjeni je da se o ovom rebalansu ne razgovara i da se ne usvaja jer smatramo da SNS uprava koja‘ namešta tendere‘ mora da podnese ostavku“, kaže Gođevac za Novu.
Gođevac naglašava da se svi zajedno krećemo nebezbednim vozilima, koja se raspadaju, te da smart telefoni sigurno nisu rešenje.
„Da se GSP ne raspada i da nije tragično kakve posledice ova vlast ima na njega, možda bi mogli da se našalimo da je Šapić te smart telefone uveo kao „pokazni“ materijal kako da se plati karta u autobusu po ceni koja će biti aktuelna tog dana, što će nam Šapić saopštiti na nekoj televiziji tog dana“, zaključuje Gođevac.
Šef poslaničke grupe „Moramo“ Dobrica Veselinović napominje da je u poslednjih nekoliko dana i više nego očigledno da gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić ne da nema nikakav plan, strategiju ili analizu da problem javnog prevoza u Beogradu reši već samo želi da nizom meni nejasnih i krajnje populističkih poteza zamaže oči javnosti od jasno korupcionaške afere sa pokušajima montiranja tendera sa BusPlusom.
„Zbog toga paraleno se pribegava nekakvim polu rešenjima i nabavkama novih telefona, jer se time valjda želi sprečiti haos koji će nastati, kada ne bude postojao uvid u realnom vremenu gde se koje vozilo nalazi, a samim tim mogućnosti za zloupotrebu i izvlačenje novca za neobavljene polaske. Sa druge strane, postoje neke reakcije stranačkih kolega koje pokazuju da Aleksandar Šapić zapravo nema podršku u stranci i sada je samo pitanje trenutka kada će biti „pušten niz vodu“. U međuvremenu se on ponaša kao raketa bez navođenja, kao čovek u smrtnoj opasnosti gde radi sve da preživi, a nažalost žrtve tog ponašanja su Beograđani“, napominje Veselinović.
Nabavka smart telefona i rebalans budžeta GSP biće tema danas na Skupštini Grada, što će i dalje ostati u senci afere koja već nekoliko dana „trese“ gradsku vlast. Podsećamo, Nenad Milanović, šef kabineta gradonačelnika Beograda, nudio je predstavnicima turske kompanije Kentkart da će im namestiti tender za novi posao – održavanje i unapređenje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom gradskom prevozu – ukoliko pristanu na sporazumni raskid postojećeg ugovora iz 2021. godine, pokazuju audio snimci sa dva sastanka koji su održani u zgradi Skupštine Grada Beograda do kojih je došao BIRN.
O pritiscima na tursku firmu pisala je ekskluzivno i Nova, dok je gradonačelnik Šapić poručio da ne zna da li je snimak autentičan i opravdao korupciju Milanovića, imajući u vidu da je to rađeno zbog opšteg interesa.
Bonus video: Težak raskid Šapića sa Kentkartom
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare