Predsednik Srbije Aleksandar Vučić ovih dana demantuje sve one koji su mislili da njegovih obraćanja ne može biti više. Izborna kampanja se zahuktava, a samim tim se povećava i broj Vučićevih gostovanja na televizijama s nacionalnom frekvencijom, odakle “sipa” priče o uspesima, rastu, povećanju plata, penzijama, novim novčanim pomoćima… Zato se nameće pitanje, da li je strah od lošijih rezultata SNS na nastupajućim izborima veći nego ikad ranije.
Prema mišljenju sagovornika novina “Nova” ovakvi nastupi predsednika Srbije pokušaj su da se spreči pad rejtinga SNS i da se sačuva njihovo biračko telo, koje je očito vrlo nezadovoljno. Ne toliko zbog brojnih kriza koje imamo od proleća, već najviše zbog ogromnog rasta cena i pada životnog standarda.
Više od 250 puta Aleksandar Vučić se ove godine obratio građanima Srbije. Što s Andrićevog venca, što sa televizija s nacionalnom frekvencijom. Međutim, otkako je predizborna kampanja zvanično počela, stiče se utisak da Vučić svakodnevno ide od jednog televizijskog studija do drugog… I svakog puta kroz nastupe, nimalo diskretno, provuče najavu povećanja plata u javnom sektoru, povećanje penzija, novu novčanu pomoć za određenu kategoriju građana. Ovog puta nisu mu “promakli” ni studenti…
S tim u vezi, Biro za društvena istraživanja pozvao je REM da donese pravilnik ili uputstvo za medijsko izveštavanje o predsedniku republike tokom kampanje.
“Navedenim pravilnikom ili preporukom potrebno je regulisati razdvajanje medijskog predstavljanja Aleksandara Vučića kada on govori kao predsednik republike i kad govori kao član Srpske napredne stranke, kojoj je dao svoje ime za naslov izborne liste. Bez postavljanja jasne granice između ova dva medijska predstavljanja Aleksandra Vučića, građani će biti izloženi medijskoj manipulaciji”, pisao je BIRODI.
Zbog čega je Aleksandar Vučić trenutno u takvoj ofanzivi i ima li to veze sa strahom od rezultata izbora koji nas očekuju u decembru?
Naučni saradnik na Institutu za filozofiju i društvenu teoriju Dejan Bursać za novine “Nova” kaže da se po prvi put u proteklih 10 godina može osetiti nezadovoljstvo glasača SNS.
“Da, zaista se čini da SNS ovog puta vodi jednu negativnu kampanju. To je uslovljeno negativnim tematskim okvirom s kojim su ušli u ove izbore. Znamo svi, na proleće smo imali veliku krizu s pucnjavama u Ribnikaru i Mladenovcu, proteste posle toga, na jesen je bila kriza u Banjskoj, a sad već imamo i dugotrajnu krizu s rastom cena. Ona zaista mnogo pogađa sve ljude u Srbiji,a posebno glasače SNS, jer je Vučićeva poruka njima u prethodnih 10 godina bila pre svega ekonomski napredak, ekonomski rast, povećanje životnog standarda, više prilika i slično. Sad je prvi put za više od 10 godina da oni to u stvari ne osete, jer cene strahovito rastu i vide u svom svakodnevnom životu da mnogo manje mogu da kupe.”, kaže Bursać i dodaje da zato sada Aleksandar Vučić nekom vrstom defanzivne kampanje pokušava, pre svega kroz razne vrste obraćanja svojim glasačima, da spreči osipanja.
“Jedna vrsta te defanzivne kampanje jeste i slogan “Srbija ne sme da stane”, gde on u stvari kaže “ja sam garant stabilnosti i daljeg napretka. Iako postoje problemi, ako stanemo, ako se desi nešto drugo, mi padnemo s vlasti tek će onda biti problema”. I onda se sve prebacuje na nivo svakodnevne komunikacije, gde Vučić u stvari pokazuje svojim ciljnim grupama da država brine o njima, da je sa SNS na vlasti ta briga zagarantovana, da su oni garant ekonomskog blagostanja. Naravno, s tim idu najave povećanja penzija, plata, jednokratne pomoći… čisto da uveri glasače da on to zaista i misli i da će se s nastavkom vlasti SNS takva politika nastaviti”, navodi Bursać.
Smatra i da trenutna situacija ne ukazuje na neki veliki pad rejtinga SNS, ali da verovatno postoji povećana sumnja i veliki pad poverenja u SNS zbog ovih kriza.
“Onda su ovakva obraćanja Aleksandra Vučića pokušaj da se spreči pad rejtinga na sledećim izborima i da neko drugi to kapitalizuje, bilo desnica, bilo proevropska opozicija, bilo SPS”, zaključuje Bursać.
Da iza Vučićevih nastupa ima doze straha misli i izvršni direktor BIRODI Zoran Gavrilović. S tim što on smatra da se tu krije Vučićev strah za sopstveni rejting.
“Vučić je u jednom trenutku izjavio da je u digitalu predstavljen 80 odsto negativno i da je najviše napadani politički akter. Mislim da na ovaj način želi da kontroliše štetu u ovom delu medija, u kojima vidi da ne može da plasira svoju propagandu. On tako, zapravo, čuva svoje biračko telo koje se informiše prvenstveno putem programa televizija s nacionalnom pokrivenošću”, kaže Gavrilović i dodaje:
“S druge strane, Vučić želi da nametne teme. Da se govori o penzijama, povećanjima, rastu, pomoći za različite grupe građana… A uporno izbegava sve one teme koje mu ne idu u prilog. Na primer, kad ste čuli Vučića da priča o Zakonu o planiranju i izgradnji, kojim je praktično tajkunima omogućio besplatno zemljište koje su dobili kupovinom preduzeća u privatizaciji. Primer je Luka Beograd, gde je Milan Beko praktično dobio 200 hektara besplatnog, ekskluzivnog zemljišta u Beogradu. Takvih slučajeva je na 500 lokacija u Srbiji, a to su sve podaci ministarstva”, zaključuje Gavrilović.“Vučić je u jednom trenutku izjavio da je u digitalu predstavljen 80 odsto negativno i da je najviše napadani politički akter. Mislim da na ovaj način želi da kontroliše štetu u ovom delu medija, u kojima vidi da ne može da plasira svoju propaganda. On tako, zapravo, čuva svoje biračko telo koje se informiše prvenstveno putem programa televizija s nacionalnom pokrivenošću”.
“S druge strane, želi da nametne teme. Da se govori o penzijama, povećanjima, rastu, pomoći za različite grupe građana… A uporno izbegava sve one teme koje mu ne idu u prilog. Na primer, kad ste čuli Vučića da priča o Zakonu o planiranju i izgradnji, kojim je praktično tajkunima omogućio besplatno zemljište, oje su dobili kupovinom preduzeća u privatizaciji. Primer je Luka Beogrgrad, gde je Beko praktično dobio 200 hektara besplatnog, ekskluzivnog zemljišta u Beogradu. Takvih slučajeva je na 500 lokacija u Srbiji, a to su sve podaci ministarstva”, zaključuje Gavrilović.
Posmatrajući po temama, Aleksandar Vučić je u poslednjoj emisiji u kojoj je najavljen kao predsednik republike najviše vremena posvetio izborima (37%). Zbirno gledano na drugom mestu su teme vezane za plate i penzije, odnosno novonajavljeni plan rasta plana i penzija, ali i tema ekonomskog rasta (24%).
“Predsednik republike se u intervjuu bavio temama koje su u nadležnosti Vlade Republike Srbije, a ne spadaju u ovlašćenja predsednika. Sprečavanje svega navedenog treba da onemogući da učešće predsednika republike u izbornoj kampanji privileguje izbornu listu Srpske napredne stranke u odnosu na ostale izborne liste, a što je prema BIRODI suprotno članu 111 Ustava Republike Srbije, odnosno Zakonu o sprečavanju korupcije član 40, stav 2”, navodi Zoran Gavrilović.
BONUS VIDEO: Studentkinja „pokopala“ Vučića – Studentska kartica je prevara
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare