Velika fama podigla se u javnosti oko novog loga za JP “Putevi Srbije”, za čiji je redizajn, prema planu javnih nabavki ove firme za 2020. godinu, planirao čak pet miliona dinara. Prema saznanjima portala Nova.rs naručilac ovakog projekta nisu i ne mogu biti resorni ministar Tomislav Momirović, niti bivša ministarka Zorana Mihajlović koja sada predvodi resor energetike, već isključivo i samo preduzeće, na čijem čelu je već 13 godina Zoran Drobnjak.
Naime, u javnosti se pojavio plan nabavki “Puteva Srbije” za 2020. godinu u kojem je navedeno da za redizajn logoa kompanije ovo preduzeće planira da izdvoji pet miliona dinara, što je višestruko veća suma od realne cene za ovaj posao. Momirović, kao resorni ministar, rekao je (nakon što je „slučaj“ dospeo u javnost) da neće sprovesti nabavku.
Odgovorno isključivo preduzeće
Iako je u prvi mah ovo stavljeno na teret resornog ministra, Nova.rs istražuje da ovakve nabavke nisu u nadležnosti Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, te se ne mogu biti odgovornost niti aktuelnog ministra Tomislava Momirovića, niti bivše ministarke Zorane Mihajlović, koja je sada na čelu resora energetike.
Ovakvu narudžbinu može da izda samo preduzeće. Na čijem čelu se godinama unazad nalazi Zoran Drobnjak. Što se odgovornosti u Vladi tiče, kad se usvaja plan nekog javnog preduzeća ili izveštaj o radu, predlagač na Vladi i ministarstvo koje o tome vodi računa jeste Ministarstvo privrede, dok kontrolu potrošenog novca sprovodi Ministarstvo finansija.
Olakšavajuća okolnost jeste to što ovaj trošak jeste bio u planu za 2020. godinu, ali tender nikada nije pokrenut, niti je shodno tome projekat realizovan. Tender sada može da zaustavi samo preduzeće, a ključnu reč mogao bi da ima i Nadzorni odbor “Puteva Srbije”, na čijem se čelu od nedavno nalazi kum ministra Momirovića Miloš Adamović.
Kolika je odgovornost Vlade?
V.d direktor “Puteva Srbije” Zoran Drobnjak juče se javio na telefon, ali je nakon predstavljanja novinara rekao da je na sastanku i tako prekinuo razgovor i uskratio nas na odgovore na nekoliko pitanja u vezi ovog slučaja. Sa druge strane, direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić za Nova.rs kaže da samo javno preduzeće može da snosi odgovornost ovim povodom.
“Što se Vlade tiče, ona može i treba da vrši nadzor nad tim poslovanjem pre svega preko članova Nadzornog odbora koje sama imenuje, ali i kroz godišnje razmatranje izveštaja o radu javnog preduzeća. Unutar same Vlade za taj nadzor zaduženo je Ministarstvo privrede, mada verujem da se o programima izjašnjavaju i resorna ministarstva. U svakom slučaju, krajnju odluku donosi Vlada”, kaže Nenadić.
Govoreći o tome da li postoji mogućnost da se ovaj tender, na kraju, ipak sprovede, Nenadić kaže da ga može obustaviti samo naručilac, jer ovde nije reč o nezakonitosti, već je problem navedena suma.
“Međutim, ni to ništa ne znači. Ako bi odvojili pet miliona za redizajn logoa, to ne znači da bi i utrošili celu sumu. Možda bi se javio ponuđač za daleko nižom ponudom”, zaključuje Nenadić.
Neuništivi direktor Drobnjak
Zoran Drobnjak je na čelu JP “Putevi Srbije” punih 13 godina. Na mesto generalnog direktora postavila ga je Vlada Vojislava Koštunice 2007. Godine. Od 2011. je vršilac dužnosti direktora tog preduzeća. Iako je Srpska napredna stranka godinama obećavala smene u javnim preduzećima sa velikim gubicima, što je 2016. najavljivao i tadašnji premijer Aleksandar Vučić, Drobnjak opstaje u VD stanju čak šest godina.
Iako je Državna revizorska institucija početkom meseca zatražila imenovanje novog direktora Javnog preduzeća “Putevi Srbije”, što znači da bi sadašnji v.d direktora Zoran Drobnjak trebalo da bude smenjen ili ponovo imenovan na ovo mesto, ali kao generalni direktor. Razlog za ovu promenu po preporuci DRI je činjenica da Drobnjak šest godina rukovodi ovim preduzećem kao vršilac dužnosti, dok je zakonom dozvoljeno da to bude najviše godinu dana.
Sve Drobnjakove afere
Za vreme rukovođenja preduzećem “Putevi Srbije” Drobnjakovo ime se spominjalo u nekoliko velikih afera. Pre svega “Nuba Invest”, kada je Tužilaštvo za organizovani kriminal podiglo optužnicu protiv Drobnjaka zbog sumnje da je zloupotrebio službeni položaj i oštetio državu za 2,5 miliona dinara.
Zatim je usledila afera “putarine”, kada je državni revizor u izveštaju o reviziji Nacrta o završnom računu za 2010. naveo da „Putevi Srbije“ u budžet nisu uplatili 158 miliona dinara za putarine i naknade za korišćenje puteva od 2008. godine. Drobnjaku se na teret stavlja i loš ugovor za rekonstrukciju mosta Gazela, pa je cena sa 30 miliona evra porasla na 60 miliona. Zamerano mu je i kašnjenje rekonstrukcije mosta kod Beške, obilaznice oko Novog Sada i puta do Horgoša.
Našao se i u sukobu interesa jer je kao direktor „Puteva“, koji sprovode tendere za radove na putevima po Srbiji, istovremeno i akcionar PZP „Beograd“ kome su „Putevi“ dodeljivali unosne poslove. Drobnjak je u budžet firme za 2016. godinu neuspešno pokušao da uknjiži šest milijardi dinara više iz državne kase zbog čega su svi radnici osim njega dobili manje plate.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare