Srpska napredna stranka dva puta nedeljno radi istraživanja javnog mnjenja, a samo u prošloj godini, koja je bila izborna i na republičkom i na lokalnom nivou, na marketinška istraživanja naprednjaci su potrošili oko pola miliona evra. Tako bar pokazuju zvanični podaci koje je ta stranka objavila u svom finansijskom izveštaju 2020. Ta suma bila je značajno veća u 2018, godini beogradskih izbora, kada je SNS u te svrhe potrošila čak 861.000 evra, ali i najmanje tri puta veća nego u 2019. kada nije bilo izbora.
Lider naprednjaka Aleksandar Vučić ništa ne prepušta slučaju, pa svako malo proverava svoj i rejting svoje stranke među građanima. Kako je sam priznao u aprilu prošle godine, u vreme vanrednog stanja, naprednjaci u redovnim okolnostima dva puta nedeljno rade istraživanja javnog mnjenja.
“Nisam se bavio stranačkim aktivnostima od kad je ovo počelo (vanredno stanje, prim.aut), a inače radimo istraživanja dva puta nedeljno“, kratko je na tu temu tada izjavio Vučić.
Koliko su im istraživanja važna, pokazuju i iznosi koji se godišnje izdvajaju u te svrhe. Prema finansijskom izveštaju Srpske napredne stranke za 2020, koji je objavljen na sajtu Agencije za sprečavanje korupcije, u prošloj godini na marketinška istraživanja potrošeno je 57.534.034 dinara ili oko 490.000 evra.
U 2019. godini izdatak je bio značajano manji, pa su naprednjaci za marketing i istraživanja izdvojili tek 13.596.115 dinara ili oko 115.000 evra.
Sudeći po finansijskim izveštajima, u poslednje tri godine najviše novca potrošeno je 2018. Provera rejtinga koštala je 101.667.838 dinara ili oko 865.000 evra.
Klačar: Naprednjacima istraživanja jako važna
Bojan Klačar, programski direktor Cesida, navodi za Nova.rs da je očigledno da su SNS-u istraživanja važna stavka u izbornim godinama.
“Ti podaci pokazuju da se o tome jako vodi računa, kada se radi o godinama u kojima su izbori i taj nalaz je očekivan. Očekivano je da su budžeti za istraživanja manji u neizbornim godinama u odnosnu na to kada su izbori i kada vi morate da uradite veoma puno istraživanja da biste bili sigurni kakvu političku taktiku da izaberete. Ovo se odnosi na sve stranke, pa i na SNS”, smatra Klačar.
Komentarišući iznos od oko pola milliona evra koji je SNS izdvojila prošle godine na istraživanja, on kaže da ta cifra može da bude i mala i velika u odnosu na ono što su radili.
“Ako su želeli da rade više istraživanja, češća istraživanja na većim uzorcima, ako su kombinovali neka kvanitativna i kvalitativna istraživanja, to prosto može da bude cifra koja je zadovoljavajuća, imajući u vidu da je izborna godina. Ipak, teško je znati da li je to puno ili malo, jer mi ne znamo obim posla koji je rađen”, kaže Klačar.
Kako su istraživači javnog mnjenja ranije govorili za Nova.rs, jedno ozbiljno, sveobuhvatno i terensko istraživanje na reprezentativnom uzorku može da košta od nekoliko pa do 10.000 evra. Sa druge strane, telefonska istraživanja su jeftinija i kraće traju, ali su i manje pouzdana.
Pratite nas i na društvenim mrežama: