Izborna trka u Srbiji još uvek je na početku, pa i ne čudi što određeni broj stranaka još nije doneo odluku koje će slogane koristiti u kampanji. Ipak, među onima koji su objavljeni neki su se već izdvojili po svojoj bizarnosti, ali ima i onih koji su dobro osimišljeni, ističu za Nova.rs stručnjaci za političku komunikaciju.
Partija koja je prva objavila svoju izbornu parolu je vladajuća Srpska napredna stranka. Njihova glavna poruka za ove izbore je: „Za našu decu“.
Ujedinjena demokratska Srbija (UDS) na predstojeće izbore izlazi sa porukom „Dobra vest“, dok je Pokret za obnovu Kraljevine Srbije (POKS) poručuje: „Termin nam je 21. juna“.
Izborne slogane predstavili su i Zdrava Srbija, lidera Milana Stamatovića, kroz poruku „Da pobedi zdravo“, dok je koalicija okupljena oko Stranke pravde i pomirenja Muamera Zukorlića izašla sa parolom „Samo pravo“.
Iako još nisu predali potpise za izbornu listu, koalicija Nove i Zelene stranke je izašla sa sloganom „Nek maske padnu“.
Politikolog i stručnjak za komunikacije Nikola Parun za Nova.rs ističe da su pomenuti slogani očekivani i da u dobroj meri odgovaraju politici i stavovima koje dati politički subjekti iznose.
„Nema velikih iznenađenja, izuzev slogana POKS-a. Malo sam istraživao taj njihov slogan i činjenicu da su naveli da im je termin 21. juna. U životinjskom svetu, kengurova trudnoća traje oko 40 dana baš koliko i ova izborna kampanja. Stoga, očekujem da će oni sa ovim sloganom steći dosta popularnosti i glasova od dijaspore u Australiji koja je od ranije poznata kao ‘nacionalističkija’ i ‘monharhističkija’. U tom kontekstu, taj slogan će veoma dobro da funkcioniše na najjužnijem kontinentu“, opisuje Parun, dok njegov kolega Đorđe Trikoš, stručnjak za komunikacijske strategije, objašnjava da ne moraju nužno svi slogani da budu jednako prijemčivi svakoj ciljnoj grupi.
„Što se tiče kreativnosti, oni variraju. Iz komunikološkog ugla se ne može reći da su navedeni slogani preterano kreativni. To što mi čujemo od njih nije ništa novo. U odnosu na onu ciljnu grupu na koju je neka stranka usmerena, određeni slogan bi trebao da naiđe na odobravanje“, ističe Trikoš, navodeći kao primer slogan „Dobra vest“ koju je plasirao UDS.
„On ima određenu dozu vrednosti, jer ta politička formacija cilja birače koji su pomalo izgubili veru i koji su postali apatični. Uvek je dobro kad je slogan dinamičan i kad može da se veže za različite predloge i konstatacije“, navodi on.
Da slogan UDS poseduje određenu vrednost i afirmativnost, smtra i Parun, koji napominje da će predstavnici ove političke grupacije morati da opravdaju ovu izbornu parolu.
„Oni će morati da izađu sa nekim političkim predlozima koji će biti razlog za tu dobru vest, odnosno mehanizmom kako će te nove vesti, ako dođu na vlast ili postanu deo parlamenta, da donesu građanstvu“, navodi on.
Govoreći o izbornoj paroli SNS – „Za našu decu“, Parun je istakao da je reč o sloganu koji se nadovezuje na motiv budućnosti koji često ističe ova partija.
„Oni su u poziciji apsolutne vlasti i ne mogu da pričaju o nekim posebnim promenama, već moraju da predstavljaju neki kontinuitet. U tom smislu, ovaj slogan je tačan. Interesantno je da se on pojavio pre pandemije koronavirusa, stoga ne znam da li bi se za njega odlučili da ga već nisu lansirali“, objašnjava Parun, dok Trikoš napominje da je reč o ne preterano kreativnom sloganu koji je usmeren ka najvećem delu birača u Srbiji:
„Noseća snaga SNS jeste utisak koji su oni stvorili kod birača – da se Srbija razvija i da nam sleduje dobar život. U kontekstu takvog razumevanja stvarnosti, kad ljude adresirate sa ovakvim sloganom, vi im zapravo dajete ključni argument zašto bi oni taj optimizam koji ih ‘zapljuskuje’ trebalo da opravdaju“.
„Nek maske padnu“ do sada najupečatljivija izborna parola
Izborna poruka Nove i Zelene stranke, prema oceni Đorđa Trikoša, izdvaja se u odnosu na ostale po svojoj upečatljivosti i dinamičnosti.
„Ovaj slogan je kontekstualan zato što smo u vremenu pandemije, pa je momenat nošenja maski dosta upadljiv. Njegova vrednost u odnosu na ostale se ogleda u upečatljivosti. On ima jaku konotaciju, može da se tumači kao poruka da iza svega stoji laž ili prevara. Ovaj slogan uspeva kod onih gnevnih birača da stvori jednu vrstu želje da se izađe i da se glasom za ovu koaliciju svrstaju među one koji žele da se razotkrije nepravda i loša vladavina“, objašnjava on.
Labudović: Nikad slabija ponuda slogana
Profesor političkog marketinga na Visokoj školi za komunikacije Boris Labudović, objašnjava da politički slogan nije ništa drugo nego moto ili fraza koja se lako pamti, a čije ponavljanje pojačava izražavanje i razumevanje ideje ili svrhe političkog aktera.
„Najbolji slogani po pravilu su oni koji jednostavno odgovaraju na pitanje ‘koliko me to košta i šta ja imam od toga’, kao i oni koji su elipsoidni, lapidarni i relativno nedorečeni, jer baš time omogućavaju suštinu: da svaki birač u ponuđeni slogan učita svoj život i svoja očekivanja. Slogan, koji svoje značenje zapravo duguje vojnom pokliču, bi trebalo da bude ključna poruka političkog brenda u svesti pripadnika ciljne grupe“, navodi Labudović.
Prema njegovim rečima, tridesetogodišnje iskustvo višestranačja u Srbiji je pokazalo da slogani uopšte nisu važni, koliko dobra infrastruktura, stranačka disciplina, kapilarni glasovi, logistika, rad na terenu, pretnje i obećanja.
„A to, budimo pošteni, nije izmislio SNS. Njihov politički slogan je ranjiv iz više razloga. Ne bih ovde insistirao na paraleli s jednim nemačkim sloganom s početka tridesetih godina prošlog veka, izraelski konsultanti bi o tome ipak vodili računa. Naravno da se sloganu ‘Za našu decu’ može odgovoriti pitanjem ‘A zašto ne i za našu decu’, ali to je u ovom slučaju nebitno. SNS bi danas mogla da izađe na izbore i sa sloganom ‘Ko glasa za SNS – magarac’, pa bi opet osvojila gotovo isti broj glasova“, ističe on.
Komentarišući slogane drugih političkih organizacija, Labudović je rekao da su iz UDS ostali dužni da daju odgovor po čemu su oni dobra vest, dok slogan POKS-a ističe da je već dovoljno ismejan na društvenim mrežama.
„Stamatovićeva ‘Zdrava Srbija’ poručuje nam ‘Da pobedi zdravo’, a Zukorlićeva Stranka pravde i pomirenja nalaže ‘Samo pravo’.To nisu slogani. To je ispod nivoa ozbiljne političke kampanje.Sve u svemu, ponuda slogana za jednu izbornu kampanju u Srbiji nikada nije bila slabija“, zaključuje Labudović.
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare